4×4 Allgrip je inteligentní systém pohonu všech kol, který je instalován v autech Suzuki. Poprvé se objevil na modelu Vitara v roce 1988. Systém řídí motor, systém pohonu a ESP. Umožňuje zvolit optimální jízdní režim na jakékoli vozovce a v jakýchkoliv podmínkách počasí. Rovněž vylepšuje účinnost využití paliva a snižuje škodlivé emise.
Druhy systému 4×4 Allgrip a jak tyto systémy fungují
Auto (plnohodnotný): Používá se na modelech Swift a Ignis. Namísto centrálního diferenciálu se na distribuci točivého momentu používá vícekotoučová hydraulická spojka se silikonovým olejem. Mazivo se zahřeje a expanduje, pokud je rozdíl mezi rychlostí kol na rozdílných nápravách. Dodatečný točivý moment se pak dodá na zadní nápravu, aby přední náprava neprokluzovala.
Select (na vyžádání): Najdeme ho na modelech Vitara a SX4. Systém 4×4 Allgrip využívá údaje o stavu povrchu vozovky, poloze škrticí klapky a úhlu otočení volantu. Umožňuje to distribuování výkonu na zadní nápravu ještě před tím, než přední náprava začne prokluzovat. Má 4 jízdní režimy:
- Režim Auto nabízí účinnou spotřebu paliva. Ve výchozím režimu má auto přední pohon. Pokud vozidlo detekuje, že přední kola prokluzují, automaticky se aktivuje pohon všech kol.
- Režim Sport vylepšuje manévrování, a dle potřeby distribuuje točivý moment na zadní nápravu. Navíc, když stisknete plynový pedál, motor reaguje rychleji.
- Režim Snow zaručuje bezpečnou jízdu a stabilní držení na kluzké a sněhem pokryté vozovce. Podle úhlu natočení volantu a polohy plynového pedálu distribuuje výkon na všechna 4 kola.
- Režim Lock vylepšuje schopnosti auta v terénu. Rozděluje točivý moment motoru rovnoměrně mezi obě nápravy.
Požadovaný režim 4×4 Allgrip lze zvolit použitím spínače, který je instalován na středové konzole.
Pro (částečný): Je vytvořen pro jízdu na drsných cestách. Instaluje se na model Jimny SUV. Mezi kardanovými hřídeli je instalována rozvodovka. V náročných podmínkách na silnici poskytuje nízký převodový poměr, a v normálních podmínkách vysoký převodový poměr. Podle potřeby mohou být nápravy pevně spojeny, a točivý moment se rozdělí rovnoměrně.
Komentovat