Airbagy: co je třeba vědět

Airbagy: co je třeba vědět

Již několik desetiletí výrobci aut aktivně pracují na výrazném snížení pravděpodobnosti vážných zranění při autonehodách. Jedním z nejlepších řešení v této oblasti je airbag, který je zodpovědný za miliony zachráněných životů. Podle americké agentury Insurance Institute for Highway Safety jsou airbagy schopny snížit pravděpodobnost smrtelného zranění o třetinu a někdy až o polovinu. Při nesprávném použití mohou být i nebezpečné. V tomto článku vám řekneme, jak airbagy fungují a kdy je vhodné je deaktivovat.

 8 zajímavých faktů o airbagu 

  1. První patenty na airbagy byly uděleny současně Walterovi Linderer z Německa a Johnovi Hattrick z USA v roce 1951. V jejich zařízeních se na nafouknutí používal stlačený vzduch. Produkty se aktivovaly velmi pomalu, měli nízký výkon a na trhu se neujaly.
  2. V roce 1963 Japonec Yasuzaburou Kobori nabídl airbag, který se nafukoval pomocí hnacího plynu namísto stlačeného vzduchu. Avšak kvůli japonským zákonům o ochraně před požárem mělo řešení tohoto vynálezce množství omezení, a proto se další vývoj tohoto produktu neuskutečnil.
  3. V roce 1968 představil vynálezce Allen Breed první airbag se snímačem nárazu a s automatickým systémem nafouknutí.
  4. Prvním sériově vyráběným autem s předním airbagem byl americký model Oldsmobile Toronado 1973. V Evropě se tato inovace představila na modelu Mercedes-Benz S-Klasse sedan v roce 1980.
  5. Během různých období vyvíjely tuto technologii mnozí známí výrobci:
    • V roce 1994, společnost Volvo začala instalovat boční airbagy do svých aut. Tyto airbagy byly zaměřeny na ochranu pánve, hrudníku a břicha a také zabraňovaly vniknutí ostrých předmětů do kabiny auta.
    • V roce 1996, korejský výrobce aut KIA začal používat kolenní airbag, který byl určen ke snížení míry zátěže spodní části těla.
    • V roce 1998, společnosti Toyota a Volvo nabízeli speciální závěsy, které chránily člověka před zraněním hlavy v případě bočního nárazu nebo při převrácení vozu. Kromě jejich hlavní funkce zabraňovaly produkty od těchto společností vniknutí rozbitého skla do auta a vyhození cestujících z auta.
    • V roce 2009, firma Toyota představila další řešení – centrální airbag. Jeho funkcí je ochránit řidiče a cestující před sekundárními zraněními, která jsou způsobena například nárazem do jiné osoby.
    • V roce 2012 se společnost Volvo začala starat i o bezpečnost chodců, kdy na auta instalovala nafukovací zařízení pod kapotu.
    • Ve stejném roce – 2012 – představila společnost Ford v Evropě bezpečnostní pásy se zabudovanými nafukovacími prvky. Poskytují rovnoměrnější rozložení síly nárazu, čímž se redukuje pravděpodobnost vážných zranění, zejména u dětí.
  6. Dnes je nejvyšší počet nafukovacích zařízení v jednom autě 14.
Dnes je nejvyšší počet nafukovacích zařízení v jednom autě 14
  1. Pouzdro airbagu je po velmi dlouhou dobu poskládané. Aby se jednotlivé záhyby neslepily, výrobce používá škrob nebo mastkový pudr jako mazivo. Tyto látky je často vidět v kabině auta po nafouknutí systému.
  2. Obvykle trvá úplné nafouknutí airbagu asi 0.01 až 0.05 sekundy. Člověk potřebuje více času na mrknutí – asi 0.05 sekundy.

 9 tipů od AUTODOC, jak správně používat airbagy 

  1. Vždy používejte bezpečnostní pásy. Airbag není jejich náhradou, ale pouze doplňkem. Při nafouknutí se pohybuje směrem k člověku rychlostí 300 km/h, a pokud nejste připoután bezpečnostním pásem, riskujete vážné zranění.
  2. Nastavte si sedadlo. Vzdálenost mezi řidičem a středem volantu musí být nejméně 25 cm. K tomu můžete sedadlo posunout dozadu nebo naklonit jeho zadní opěrku. Majitelé aut starších generací, jejichž sedadla nejsou vybavena velkým množstvím možností pro nastavení, mohou použít speciální prodloužení na pedály pro pohodlnější jízdu.
Nastavte si sedadlo
  1. Ujistěte se, že vaše poloha za volantem je správná. Řidiči a cestující musí být usazeni uprostřed sedadla vertikálně, a opírat se o zadní opěrku. Chodidla musí být na podlaze auta. Je zakázáno opírat se o airbag: vysoká intenzita nafouknutí a horké plyny mohou způsobit zranění. Navíc je zakázáno opírat se o okno, a platí to zejména pro děti.
  2. Zajistěte, aby v dráze nafouknutí airbagu nebyly žádné překážky. Nepoužívejte potahy na sedadla, které mohou částečně nebo zcela znemožnit nafouknutí bočních airbagů. Neskladujte těžké nebo ostré předměty v odkládacích prostorech ve dveřích. V případě nafouknutí systému mohou způsobit zranění. Z téhož důvodu je zakázáno držet tašku nebo jiný předmět na kolenou.
  3. Dětskou sedačku neinstalujte na přední sedadlo. Děti mladší 12 let se doporučuje přepravovat na zadních sedadlech. V některých zemích je to povinné. Pokud si potřebujete instalovat dětskou sedačku na přední sedadlo, toto sedadlo posuňte co nejvíce dozadu a v případě potřeby deaktivujte systém. V nejmodernějších autech je tato deaktivace automatická.
Dětskou sedačku neinstalujte na přední sedadlo
  1. Těhotné ženy ve třetím trimestru by neměly odmítnout použití této technologie. I přes vysokou pravděpodobnost zranění plodu nafukovacím zařízením, důsledky nárazu do sloupku řízení bývají mnohem vážnější. Proto správně nastavené a upevněné bezpečnostní pásy poskytují nejvyšší míru bezpečí spolu s aktivovanými airbagy. Nicméně, v posledních fázích těhotenství je lepší vyhnout se dlouhým cestám, zvláště pokud těhotná žena musí řídit.
  2. Nekuřte za volantem. Dýmka nebo elektronická cigareta není jen rozptylující faktor, ale je také velkým rizikem pro fatální zranění při nafouknutí airbagu.
Nekuřte za volantem
  1. Udržujte systém funkční. Příslušný indikátor na palubní desce indikuje dobrý stav systému. Indikátor se zapne, když zapnete zapalování, a vypne se asi po 5-6 sekundách. Pokud je indikátor stále zapnutý nebo občas bliká, pro hlubší diagnostiku navštivte autoservis.
  2. Neodstraňujte kryt a neprovádějte opravu v místě nafukovacího zařízení bez předchozího odpojení autobaterie. Pouze při odpojení dodávky energie se můžete ochránit před náhodným nafouknutím airbagu.
Odpojení autobaterie

Závěr

Airbagy jsou bez pochyb jedním z nejlepších technologických řešení na ochranu řidiče a cestujících před zraněními v případě nehody. Nicméně i přes výrazné výhody s sebou nesou i jistou dávku nebezpečí, proto je třeba přísně dodržovat pravidla správného používání. Pokud je dodržíte, spolu s ostatními aktivními a pasivními bezpečnostními systémy dokonale ochráníte sebe a ostatní cestující před různými nepředvídatelnými situacemi na cestách.

[Celkem:    Průměr: /5]