Co je to elektrická ruční brzda

Co je to elektrická ruční brzda

Jedním z prvních mechanismů, se kterými se seznámíte, když usednete za volant svého prvního auta, je určitě ruční brzda. Jelikož před každou jízdou, než se vůbec můžete vydat na cestu, je třeba ji uvolnit a po dojezdu opět zatáhnout. Jednoduše zamezuje samovolnému rozjezdu vozu a je nepostradatelná zejména na strmých tratích, například na kopcích. Elektrifikace automobilů se však s každým dalším rokem neustále zvyšuje, a tak se již po nějakou dobu ruční brzda postupně nahrazuje elektrickou verzí. O výhodách a nevýhodách si povíme v tomto článku.

Jaký je rozdíl mezi mechanickou a elektrickou brzdou?

 Rozdíl mezi mechanickou a elektrickou brzdou

Vzhled klasického typu zná snad každý, i když žádné vozidlo nevlastní. Ve středové konzole mezi oběma předními sedadly se nachází podlouhlá páka, v minulosti často zapuštěná do široké manžety. Na konci této ručky často bývá tlačítko, které je třeba stisknout a po jehož aktivaci lze pákou pohybovat. Pokud za ni zatáhnete, uvedete prostřednictvím lanovodu do pohybu mechanismus, který způsobí zablokování brzdových kotoučů a tím znemožní rozjezd vozidla. Pokud páku vrátíte do původní polohy, brzdy opět uvolníte.

A jak to vypadá u elektronického protějšku? Dost podobně, abychom byli přesní. V detailech však najdeme řadu důležitých rozdílů. Za prvé, není tu žádná ručka, za kterou by se dalo zatáhnout. Místo ní uvidíte nenápadné tlačítko nebo přepínač, který můžete přehodit. Tím uvedete do pohybu malý elektromotor a tzv. aktuátor, který po aktivaci pohybuje brzdovými pístk a přitlačuje brzdové destičky ke kotouči. Hlavní rozdíl mezi oběma systémy spočívá tedy ve způsobu brzdění, zda pomocí elektřiny, nebo mechanicky.

Jaké jsou výhody elektrické ruční brzdy?

Začněme tím nejzřejmějším: Elektrické řešení poskytuje spoustu nového prostoru, nebo spíše umožňuje využít stávající prostor jinak. Vzhledem k tomu, že mnohdy neskladná páka ve středové konzole zcela chybí a místo ní najdete pouze malý přepínač, mohou designéři interiéru nakonec naplánovat další úložné prostory nebo přihrádky, po kterých tolik řidičů touží. Mobilní telefon, svazek klíčů, peněženku a další předměty tak můžete mít přehledně uložené na jednom místě.

Dalším přínosem je, že nová ruční brzda se vyznačuje mnohem úspornějším zacházením s materiálem brzdové soustavy. Každý zná ve svém okruhu pár známých, kteří tu páku přitahují pokaždé až na doraz, čímž brzdovým kotoučům nijak neprospívají. V mnoha moderních automobilech elektronika zajišťuje, že brzdy jsou vždy utaženy jen natolik, jak je to v dané situaci nutné. Například při parkování v kopci většina elektrických ručních brzd zabírá silněji než při stání na rovině.

A když už mluvíme o svazích, elektrické páky nám rovněž pomohou, když se chceme do kopce rozjet. Za normálních okolností se jedná o poměrně složitý úkol, při kterém je třeba brzdu uvolňovat opatrně a s citem, ale v tomto případě to za nás zcela převezme elektrická verze. Čím více zrychlujeme a rozjíždíme se, tím více se parkovací brzda uvolňuje, až se nakonec povolí úplně a my můžeme bez problémů vyrazit i do prudkého kopce.

To můžeme využít i jako přechod k další přednosti, kterou je automatické uvolnění a dotažení parkovací brzdy. Jde o další situaci, kterou snad jen málokdo nezná: Odjíždíte do práce ve spěchu a při té honičce zapomenete povolit ruční brzdu. Pokud si toho všimnete až příliš pozdě, může to v nejhorším případě vést k naprostému opotřebení destiček a následně k návštěvě nejbližšího servisu, abyste se při příštím parkování vyhnuli nehodě. A naopak, v některých situacích se může zase stát, že zapomeneme parkovací brzdu vůbec zatáhnout a auto se vám samovolně rozjede.

Elektronická ruční brzda

Dopady si dovedeme dobře představit. Elektrická ruční brzda tomu všemu zamezuje tím, že se po rozjezdu automaticky uvolní, a jakmile zastavíme a opustíme vozidlo, sama se aktivuje a zajistí vůz. I přesto je nutné být v závislosti na modelu opatrný. Některá vozidla tuto funkci vykonávají zcela samostatně, zatímco u jiných je třeba pro její využití stisknout určité tlačítko (často označované jako „Auto Hold“).

A jaké jsou nedostatky takového zařízení?

Když pomineme estetické hledisko, které je, jak známo, individuální, a soustředíme se spíše na objektivní údaje, v první řadě je třeba zdůraznit, že máme co do činění s elektronickým, a tudíž vysoce citlivým systémem. Ačkoli klasická ruční brzda může též selhat a přestat fungovat, náchylnost k poškození je u elektroniky zpravidla vyšší a příčinu lze navíc hůř zjistit.
Co tedy dělat, když se vám například zasekne brzda, ať už kvůli vybité autobaterii, nebo kvůli technické závadě, a vy nedokážete kola odbrzdit?

Právě pro tyto případy disponují všechny vozy, které jsou vybaveny elektrickou ruční brzdou, také nezávislým mechanismem, pomocí kterého lze brzdu zvlášť povolit. Většinou se nachází pod podlahou v zavazadlovém prostoru a ovládá se speciálním nástrojem, ale existuje příliš mnoho způsobů v závislosti na výrobci a vozidle, než abychom je zde mohli všechny vyjmenovat. Proto doporučujeme všem majitelům takových vozidel, aby si včas přečetli návod k obsluze vozu a zjistili, kde se v případě nouze systém ručně uvolňuje.

Který typ brzdy je tedy lepší?

Na podobné otázky neexistuje vždy jen jednoznačná odpověď. Elektronické řešení sice nabízí mnoho drobných výhod, většina z nich je však pohodlnějšího charakteru a nemá bezprostřední přidanou hodnotu, která by byla pro každého šoféra stejná. Pokud řidič jezdí ohleduplně a vědomě, může být mechanická ruční brzda dokonce lepší volbou, protože nabízí více nastavení brzdné síly a při správném používání je méně pravděpodobné, že dojde k jejímu selhání.

Měli bychom se ovšem také smířit s tím, že klasické páky jsou na ústupu a jen u menšiny nových vozidel se stále uplatňují. A je docela představitelné, že se už brzy stanou stejnou minulostí jako dříve manuální regulátory oken, které se dnes již ovládají elektricky. Proto není úplně od věci vědět, jak elektrická ruční brzda funguje, neboť je možné, že bude ve vašem příštím voze vestavěn

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty