4×4 je obecné označení systému pohonu všech kol na vozidlech s dvěma nápravami. Používá se hlavně v rámci indikace pohonu všech kol ve verzích aut Jeep. Znamená to, že točivý moment motoru lze rozložit současně na všechna čtyři kola.
Jak funguje systém 4×4
Podle modelu a roku výroby jsou auta Jeep vybavena těmito druhy pohonu 4×4:
- Částečný: normálně je točivý moment přenášen na zadní nápravu. Podle potřeby může řidič zapojit i přední nápravu. Na spojení obou náprav se používá zubová spojka umístěna v převodní skříni.
- Plnohodnotná: ke spojení obou náprav se používá mezinápravový uzamykací diferenciál. Točivý moment je neustále převáděn na všechna čtyři kola současně.
- Na vyžádání: ve výchozím režimu je hnací nápravou přední náprava. Systém zapojí zadní nápravu pouze pokud přední kola prokluzují. K tomu se používá viskózní nebo vícekotoučová třecí spojka, která spojuje zadní nápravu s kardanovým hřídelem, který dostává točivý moment z převodní skříně přes hypoidní převod. Neustále rotuje. Některé verze jsou vybaveny dodatečnou mechanickou spojkou, která kardanovému hřídeli umožňuje odpojit se od převodní skříně.
Druhy a vlastnosti pohonu 4×4
Název | Typ pohonu | Typické vlastnosti | Modely Jeep vybavené tímto druhem pohonu |
Command-Trac | částečný | 4×4 lze použít pouze na kluzkých površích. | Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. |
Command-Trac II | Spínač na středové konzole se používá k ovládání převodní skříně namísto páky instalované v podlaze. | Liberty QC; Cherokee QC. | |
Rock-Trac | Není zde mezinápravový diferenciál. Diferenciály kol jsou vybaveny pneumatickou nebo elektronickou uzávěrkou. Nejnižší převodový poměr je 4:1, což vozu umožňuje vyjít i na velmi strmé svahy a kopce. | Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT. | |
Selec-Trac | Plnohodnotný s funkcí pohonu 2 kol | Otevřený mezinápravový diferenciál má elektronickou uzávěrku. Může se zamknout i na vyžádání, čímž poskytne fixní spojení mezi nápravami. Viskózní spojka je také instalována v některých verzích. | Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ. |
Selec-Trac II | Pohon všech kol | Je tu třecí spojka, kterou lze uzamknout. | Liberty KK; Wrangler Sahara JL. |
Quadra-Trac | Plnohodnotný | K zapojení obou náprav se používá samosvorný diferenciál nebo diferenciál s viskózní spojkou. | Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ. |
Quadra-Trac II | Je ovládán elektronicky, samosvorným diferenciálem nebo mezinápravovým diferenciálem s gerotorovým čerpadlem a může se na vyžádání uzamknout. Diferenciály kol jsou otevřené. | Commander XK. | |
Quadra-Trac I | Nemá převod s nízkým rozsahem. | Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. | |
Quadra-Drive | Centrální diferenciál je samosvorný diferenciál s gerotorovým čerpadlem. | Grand Cherokee WJ | |
Quadra-Drive II | Přední a zadní elektronická uzávěrka diferenciálu. | Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK. | |
Freedom Drive I | Pohon všech kol | Elektromagnetická spojka se používá k zapojení zadní nápravy, pokud přední kola prokluzují. | Compass MK; Patriot MK |
Freedom Drive II | Je tu převod s nízkým rozsahem. | Patriot MK; Compass MK. | |
Active Drive I | Elektronicky řízená, vícekotoučová třecí spojka se používá k zapojení zadní nápravy. Dodatečná manuální spojka umožňuje naplno odpojit kardanový hřídel. | Cherokee KL; Renegade. | |
Active Drive II | Jsou zde dva samostatné převody s nízkým rozsahem pro každou nápravu. | Cherokee KL; | |
Active Drive Lock | Uzamykací zadní diferenciál. | Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk. |
Komentovat