Co je to 4×4? Vlastnosti a technické specifikace

Co je to 4×4 ? Vlastnosti a technické specifikace

4×4 je obecné označení systému pohonu všech kol na vozidlech s dvěma nápravami. Používá se hlavně v rámci indikace pohonu všech kol ve verzích aut Jeep. Znamená to, že točivý moment motoru lze rozložit současně na všechna čtyři kola. 

Jak funguje systém 4×4

Podle modelu a roku výroby jsou auta Jeep vybavena těmito druhy pohonu 4×4:

  • Částečný: normálně je točivý moment přenášen na zadní nápravu. Podle potřeby může řidič zapojit i přední nápravu. Na spojení obou náprav se používá zubová spojka umístěna v převodní skříni.
  • Plnohodnotná: ke spojení obou náprav se používá mezinápravový uzamykací diferenciál. Točivý moment je neustále převáděn na všechna čtyři kola současně.
  •  Na vyžádání: ve výchozím režimu je hnací nápravou přední náprava. Systém zapojí zadní nápravu pouze pokud přední kola prokluzují. K tomu se používá viskózní nebo vícekotoučová třecí spojka, která spojuje zadní nápravu s kardanovým hřídelem, který dostává točivý moment z převodní skříně přes hypoidní převod. Neustále rotuje. Některé verze jsou vybaveny dodatečnou mechanickou spojkou, která kardanovému hřídeli umožňuje odpojit se od převodní skříně.

Druhy a vlastnosti pohonu 4×4

Název Typ pohonu Typické vlastnosti Modely Jeep vybavené tímto druhem pohonu
Command-Trac částečný 4×4 lze použít pouze na kluzkých površích. Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. 
Command-Trac II Spínač na středové konzole se používá k ovládání převodní skříně namísto páky instalované v podlaze. Liberty QC; Cherokee QC.
Rock-Trac Není zde mezinápravový diferenciál. Diferenciály kol jsou vybaveny pneumatickou nebo elektronickou uzávěrkou. Nejnižší převodový poměr je 4:1, což vozu umožňuje vyjít i na velmi strmé svahy a kopce. Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT.
Selec-Trac   Plnohodnotný s funkcí pohonu 2 kol Otevřený mezinápravový diferenciál má elektronickou uzávěrku. Může se zamknout i na vyžádání, čímž poskytne fixní spojení mezi nápravami. Viskózní spojka je také instalována v některých verzích. Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ.
Selec-Trac II Pohon všech kol Je tu třecí spojka, kterou lze uzamknout. Liberty KK; Wrangler Sahara JL.
Quadra-Trac Plnohodnotný K zapojení obou náprav se používá samosvorný diferenciál nebo diferenciál s viskózní spojkou. Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ.  
Quadra-Trac II Je ovládán elektronicky, samosvorným diferenciálem nebo mezinápravovým diferenciálem s gerotorovým čerpadlem a může se na vyžádání uzamknout. Diferenciály kol jsou otevřené.  Commander XK.
Quadra-Trac I Nemá převod s nízkým rozsahem. Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. 
Quadra-Drive Centrální diferenciál je samosvorný diferenciál s gerotorovým čerpadlem. Grand Cherokee WJ
Quadra-Drive II Přední a zadní elektronická uzávěrka diferenciálu. Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK.
Freedom Drive I Pohon všech kol Elektromagnetická spojka se používá k zapojení zadní nápravy, pokud přední kola prokluzují. Compass MK; Patriot MK
Freedom Drive II Je tu převod s nízkým rozsahem. Patriot MK; Compass MK.
Active Drive I Elektronicky řízená, vícekotoučová třecí spojka se používá k zapojení zadní nápravy. Dodatečná manuální spojka umožňuje naplno odpojit kardanový hřídel. Cherokee KL; Renegade.  
Active Drive II Jsou zde dva samostatné převody s nízkým rozsahem pro každou nápravu. Cherokee KL;  
Active Drive Lock Uzamykací zadní diferenciál. Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty