4Drive je plnohodnotný systém pohonu všech kol vyvinutý pro auta značky Seat. Brání i minimálnímu smyku kol v náročných podmínkách na silnici. Systém zvyšuje stabilitu vozidla a zaručuje spolehlivou přilnavost na vozovku. Používal se pro modely Ateca, Alhambra, Altea a Leon.
Jak funguje systém 4Drive
Systém využívá údaje ze snímačů ABS a ESP ohledně rychlosti kol, laterální a podélné akcelerace, a o míře vychýlení se od kurzu jízdy. Rovněž interaguje s řídící jednotkou motoru a převodovkou. Na základě získaných údajů se jízdní režim automaticky přizpůsobí, aby vyhovoval podmínkám na silnici.
Točivý moment je dodáván přes kardanový hřídel do Haldex spojky 5. generace. Funguje jako centrální diferenciál a distribuuje výkon mezi nápravy. Náprava s lepší trakcí získá více točivého momentu.
Nevýhody systému 4Drive
- Třecí spojka se může přehřát, což vede k jejímu selhání;
- Ložiska spojky se rychle opotřebují;
- Vysoké náklady na údržbu systému;
- Převodová kapalina se musí měnit poměrně často;
- Řídicí jednotka systému může vlivem koroze předčasně selhat.
Komentovat