Co je to 4motion? Popis a princip funkčnosti

Co je to 4motion? Popis a princip funkčnosti

4motion je patentovaný název pro systémy pohonu všech kol v autech Volkswagen. Používá se od roku 1998. Předtím se verze pohonu všech kol nazývali “Syncro”. Zlepšené off-road schopnosti v těžkém terénu a na uvolněném nebo kluzkém povrchu jsou jednou z hlavních výhod tohoto systému.

Jak to funguje

Plnohodnotný systém 4motion najdeme na autech s podélným motorem. Používá se zde samosvorný diferenciál Torsen, který distribuuje točivý moment motoru podle podmínek na silnici, a jeho větší část se přenáší na nápravu s lepší trakcí.

Elektronicky řízená Haldex vícekotoučová spojka je prvkem v systému na vyžádání. V normálních podmínkách je celý točivý moment distribuován pouze na přední nápravu. Pokud přední kola prokluzují, zadní kola se zapojí a na krátkou dobu se na ně přenese až 100% točivého momentu.

Částečný pohon všech kol je méně častý. Aktivuje ho řidič a zaručuje pevné spojení mezi přední a zadní nápravou. Je určen výhradně pro jízdu v terénu a na kluzkých površích.

Modely Volkswagen vybavené systémem 4motion

Typ pohonuAuta
Plnohodnotný s diferenciálem TorsenPassat B5; Phaeton 3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9.
Na vyžádání se spojkou HaldexGolf 1J1, 1K1, 1K5, 5K1; Bora 1J2, 1J6; Passat B6, B7; Tiguan 5N, AD1, BW2.
Pohon všech kol částečnýAmarok 2HA, 2HB, S1B, S6B, S7A, S7B.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty