4motion je patentovaný název pro systémy pohonu všech kol v autech Volkswagen. Používá se od roku 1998. Předtím se verze pohonu všech kol nazývali “Syncro”. Zlepšené off-road schopnosti v těžkém terénu a na uvolněném nebo kluzkém povrchu jsou jednou z hlavních výhod tohoto systému.
Jak to funguje
Plnohodnotný systém 4motion najdeme na autech s podélným motorem. Používá se zde samosvorný diferenciál Torsen, který distribuuje točivý moment motoru podle podmínek na silnici, a jeho větší část se přenáší na nápravu s lepší trakcí.
Elektronicky řízená Haldex vícekotoučová spojka je prvkem v systému na vyžádání. V normálních podmínkách je celý točivý moment distribuován pouze na přední nápravu. Pokud přední kola prokluzují, zadní kola se zapojí a na krátkou dobu se na ně přenese až 100% točivého momentu.
Částečný pohon všech kol je méně častý. Aktivuje ho řidič a zaručuje pevné spojení mezi přední a zadní nápravou. Je určen výhradně pro jízdu v terénu a na kluzkých površích.
Modely Volkswagen vybavené systémem 4motion
Typ pohonu | Auta |
Plnohodnotný s diferenciálem Torsen | Passat B5; Phaeton 3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9. |
Na vyžádání se spojkou Haldex | Golf 1J1, 1K1, 1K5, 5K1; Bora 1J2, 1J6; Passat B6, B7; Tiguan 5N, AD1, BW2. |
Pohon všech kol částečný | Amarok 2HA, 2HB, S1B, S6B, S7A, S7B. |
Komentovat