Co je to 4WD? Popis a princip funkčnosti

Co je to 4WD? Popis a princip funkčnosti

4WD je pojem používaný většinou výrobců aut, který popisuje systém pohonu všech kol. Také se používají výrazy AWD nebo 4×4. V autech s pohonem všech kol se může točivý moment motoru současně přenášet na všechna čtyři kola. Pomáhá to při jízdě v terénu a ovládání auta na kluzkých površích. Vylepšuje se také manévrování s vozidlem, díky čemuž řidič lépe zvládne prudké zatáčení ve vysoké rychlosti.

Jak funguje systém 4WD

Design systému se liší do vozidla k vozidlu, a to podle toho, kde je instalován. Nejběžnější prvky jsou: převodní skříň, kardanový hřídel, diferenciály předních a zadních kol, a nápravové hřídele.

Převodní skříň distribuuje točivý moment motoru mezi nápravy. Nízko-rozsahový převod je často instalován v jejím krytu. Tento převod se používá k výraznému zvýšení točivého momentu vycházejícího z motoru.

Podle typu pohonu všech kol se přední a zadní náprava mohou spojit různými způsoby. V autech s částečným pohonem všech kol se používá flexibilní spojení. Může se zapojit tlačítkem, které aktivuje elektromotor, nebo pomocí páky. V určité poloze spojka zapojí příslušné převody a pevně spojí nápravy. Výsledkem je jejich rotace stejnou rychlostí bez ohledu na trakci na vozovce.

Rozvodovky v autech s plnohodnotným pohonem všech kol zahrnují mezinápravový diferenciál. Může být samosvorný nebo otevřený – ten se zamyká elektronicky nebo mechanicky. Umožňuje redistribuovat točivý moment motoru na kola s lepší trakcí.

V případě pohonu všech kol je druhá náprava zapojena viskózní nebo třecí spojkou. Aktivuje se pomocí gerotorového čerpadla nebo elektromotoru.

Pohon všech kol na různých autech

Název Typ Provozní režimy Vlastnosti Auta vybavená tímto pohonem
Command-Trac částečný Pohon 2 kol: zapojena je pouze zadní náprava.Pohon 4 kol: obě nápravy jsou pevně spojeny.Nízký: zapojen je pohon všech kol a převod s nízkým rozsahem. N: obě nápravy jsou odpojeny od převodní skříně. Není zde mezinápravový diferenciál.Pohon všech kol lze použít v terénu.Páka nebo rotační spínač lze použít na přepínání režimů. Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ.   
M xDrive Plnohodnotný s funkcí pohonu 2 kol Pohon 4 kol: aktivní rozložení výkonu mezi nápravy.Sport: pohon všech kol se sportovními nastaveními.Pohon 2 kol: zapojena je pouze zadní náprava. Jako mezinápravový diferenciál se používá vícekotoučová třecí spojka s elektronickým řízením. Míra, do jaké je zamčený, ovlivňuje distribuci točivého momentu mezi nápravy. Nastavuje se pomocí systému kontroly stability. BMW М5 F90. 
Quattro generation V  Plnohodnotný pohon všech kol ·     Samosvorný asymetrický Torsen T-3 diferenciál distribuuje točivý moment motoru ve specifickém poměru. Když je zamčený, je schopen vyrovnat rychlost rotace kol na obou nápravách. Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH. 
Super Select Plnohodnotný s funkcí pohonu 2 kol 2H: zapojena je pouze zadní náprava.4H: viskózní spojka limituje distribuci točivého momentu mezi nápravy.4HLc: mezinápravový diferenciál je zamčený.2LLc: uzávěrka mezinápravového diferenciálu a nízko-rozsahový převod jsou zapojeny. Rozvodovka nabízí 3 provozní režimy a nízký rozsah. Mezinápravový uzamykací diferenciál s viskózní spojkou je instalován uvnitř. Mechanické zamknutí je také možné.   Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60. 

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty