4WD je pojem používaný většinou výrobců aut, který popisuje systém pohonu všech kol. Také se používají výrazy AWD nebo 4×4. V autech s pohonem všech kol se může točivý moment motoru současně přenášet na všechna čtyři kola. Pomáhá to při jízdě v terénu a ovládání auta na kluzkých površích. Vylepšuje se také manévrování s vozidlem, díky čemuž řidič lépe zvládne prudké zatáčení ve vysoké rychlosti.
Jak funguje systém 4WD
Design systému se liší do vozidla k vozidlu, a to podle toho, kde je instalován. Nejběžnější prvky jsou: převodní skříň, kardanový hřídel, diferenciály předních a zadních kol, a nápravové hřídele.
Převodní skříň distribuuje točivý moment motoru mezi nápravy. Nízko-rozsahový převod je často instalován v jejím krytu. Tento převod se používá k výraznému zvýšení točivého momentu vycházejícího z motoru.
Podle typu pohonu všech kol se přední a zadní náprava mohou spojit různými způsoby. V autech s částečným pohonem všech kol se používá flexibilní spojení. Může se zapojit tlačítkem, které aktivuje elektromotor, nebo pomocí páky. V určité poloze spojka zapojí příslušné převody a pevně spojí nápravy. Výsledkem je jejich rotace stejnou rychlostí bez ohledu na trakci na vozovce.
Rozvodovky v autech s plnohodnotným pohonem všech kol zahrnují mezinápravový diferenciál. Může být samosvorný nebo otevřený – ten se zamyká elektronicky nebo mechanicky. Umožňuje redistribuovat točivý moment motoru na kola s lepší trakcí.
V případě pohonu všech kol je druhá náprava zapojena viskózní nebo třecí spojkou. Aktivuje se pomocí gerotorového čerpadla nebo elektromotoru.
Pohon všech kol na různých autech
Název | Typ | Provozní režimy | Vlastnosti | Auta vybavená tímto pohonem |
Command-Trac | částečný | Pohon 2 kol: zapojena je pouze zadní náprava.Pohon 4 kol: obě nápravy jsou pevně spojeny.Nízký: zapojen je pohon všech kol a převod s nízkým rozsahem. N: obě nápravy jsou odpojeny od převodní skříně. | Není zde mezinápravový diferenciál.Pohon všech kol lze použít v terénu.Páka nebo rotační spínač lze použít na přepínání režimů. | Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ. |
M xDrive | Plnohodnotný s funkcí pohonu 2 kol | Pohon 4 kol: aktivní rozložení výkonu mezi nápravy.Sport: pohon všech kol se sportovními nastaveními.Pohon 2 kol: zapojena je pouze zadní náprava. | Jako mezinápravový diferenciál se používá vícekotoučová třecí spojka s elektronickým řízením. Míra, do jaké je zamčený, ovlivňuje distribuci točivého momentu mezi nápravy. Nastavuje se pomocí systému kontroly stability. | BMW М5 F90. |
Quattro generation V | Plnohodnotný pohon všech kol | · | Samosvorný asymetrický Torsen T-3 diferenciál distribuuje točivý moment motoru ve specifickém poměru. Když je zamčený, je schopen vyrovnat rychlost rotace kol na obou nápravách. | Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH. |
Super Select | Plnohodnotný s funkcí pohonu 2 kol | 2H: zapojena je pouze zadní náprava.4H: viskózní spojka limituje distribuci točivého momentu mezi nápravy.4HLc: mezinápravový diferenciál je zamčený.2LLc: uzávěrka mezinápravového diferenciálu a nízko-rozsahový převod jsou zapojeny. | Rozvodovka nabízí 3 provozní režimy a nízký rozsah. Mezinápravový uzamykací diferenciál s viskózní spojkou je instalován uvnitř. Mechanické zamknutí je také možné. | Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60. |
Komentovat