Co je to AMT? Definice, druhy, vlastnosti a jak to funguje

Co je to AMT? Definice, druhy, vlastnosti a jak to funguje

AMT je automatizovaná manuální převodovka. Konstrukčně je založena na manuální převodovce, avšak liší se od ní přítomností systému automatických rychlostí a ovládání spojky

 Výhody AMT jsou: 
  • Pohodlnost používání;
  • Účinné využívání energie;
  • Spolehlivost;
  • Relativně nízké náklady, ve srovnání s klasickými automatickými převodovkami.

AMT může pracovat v polo-automatickém nebo automatickém režimu. První zahrnuje konsekventní přeřazování rychlostí pomocí páky ve středové konzole nebo pomocí páček k přeřazování.  

V automatickém režimu je AMT ovládána elektronickým systémem, který se skládá z: 

  • Řídící jednotky;
  • Vstupních snímačů;
  • Aktivačního mechanismu.

Řídící jednotka analyzuje vstupní informace, zejména údaje teploty oleje, polohu řadící páky a vidlice řazení. Podle analyzovaných dat posílá příkazy do aktivačního mechanismu. 

AMT je vybavena třecí spojkou. Moderní auta mohou mít převodovou skříň s duální spojkou. Ta přenáší rotační točivý moment z motoru bez přerušení proudění síly a výkonu. 

AMT je vybavena třecí spojkou
 Nejoblíbenější automatizované manuální převodovky s duální spojkou jsou: 
  • DCT M Drivelogic (BMW);
  • PDK (Porsche);
  • DSG (Volkswagen);
  • Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
  • Powershift (Ford, Volvo);
  • S-Tronic (Audi);
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi);
  • TCT (Alfa Romeo).
 Existují dva druhy AMT, podle druhu spojky a pohonného mechanismu: 
  1. S elektrickým pohonem.
    • Allshift (Mitsubishi);
    • Durashift EST (Ford);
    • Dualogic (Fiat);
    • MultiMode (Toyota);
    • Easytronic (Opel);
    • 2-Tronic (Peugeot);
    • SensoDrive (Citroën).

  2. S hydraulickým pohonem.
    • SMG (BMW);
    • Selespeed (Alfa Romeo);
    • R-Tronic (Audi);
    • Quickshift (Renault);
    • ISR (Lamborghini).

Aktivační mechanismu AMT s elektrickým pohonem používá elektromotor, a s hydraulickým pohonem využívá hydraulické válce ovládané elektromagnetickými ventily. Ovládací systém AMT s hydraulickým pohonem obsahuje hydraulickou řídící jednotku, která řídí operaci hydraulických válců a udržuje tlak v systému.

Hydraulický pohon, ve srovnání s elektrickým, je typický vyšší spotřebou energie: dodatečná energie se spotřebuje na udržení tlaku v systému. Výhodou hydraulického pohonu nad elektrickým je vysoká rychlost provozu. 

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty