AMT je automatizovaná manuální převodovka. Konstrukčně je založena na manuální převodovce, avšak liší se od ní přítomností systému automatických rychlostí a ovládání spojky.
Výhody AMT jsou:- Pohodlnost používání;
- Účinné využívání energie;
- Spolehlivost;
- Relativně nízké náklady, ve srovnání s klasickými automatickými převodovkami.
AMT může pracovat v polo-automatickém nebo automatickém režimu. První zahrnuje konsekventní přeřazování rychlostí pomocí páky ve středové konzole nebo pomocí páček k přeřazování.
V automatickém režimu je AMT ovládána elektronickým systémem, který se skládá z:
Řídící jednotka analyzuje vstupní informace, zejména údaje teploty oleje, polohu řadící páky a vidlice řazení. Podle analyzovaných dat posílá příkazy do aktivačního mechanismu.
AMT je vybavena třecí spojkou. Moderní auta mohou mít převodovou skříň s duální spojkou. Ta přenáší rotační točivý moment z motoru bez přerušení proudění síly a výkonu.
Nejoblíbenější automatizované manuální převodovky s duální spojkou jsou:- DCT M Drivelogic (BMW);
- PDK (Porsche);
- DSG (Volkswagen);
- Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
- Powershift (Ford, Volvo);
- S-Tronic (Audi);
- Twin Clutch SST (Mitsubishi);
- TCT (Alfa Romeo).
- S elektrickým pohonem.
- Allshift (Mitsubishi);
- Durashift EST (Ford);
- Dualogic (Fiat);
- MultiMode (Toyota);
- Easytronic (Opel);
- 2-Tronic (Peugeot);
- SensoDrive (Citroën).
- S hydraulickým pohonem.
- SMG (BMW);
- Selespeed (Alfa Romeo);
- R-Tronic (Audi);
- Quickshift (Renault);
- ISR (Lamborghini).
Aktivační mechanismu AMT s elektrickým pohonem používá elektromotor, a s hydraulickým pohonem využívá hydraulické válce ovládané elektromagnetickými ventily. Ovládací systém AMT s hydraulickým pohonem obsahuje hydraulickou řídící jednotku, která řídí operaci hydraulických válců a udržuje tlak v systému.
Hydraulický pohon, ve srovnání s elektrickým, je typický vyšší spotřebou energie: dodatečná energie se spotřebuje na udržení tlaku v systému. Výhodou hydraulického pohonu nad elektrickým je vysoká rychlost provozu.
Komentovat