CiTD motory jsou přeplňované dieselové motory se systémem vstřikování paliva Common Rail. Instalované jsou na autech Mazda. Můžeme je pojmenovat i jako MZR-CD, MZ-CD, nebo CD. Debutovali v roce 2002 a často se používaly do roku 2014. Následně byly postupně nahrazeny pohonnými jednotkami Skyactiv-D. Většina motorů CiTD je vlastním vynálezem společnosti Mazda Motor Corporation. Některé z nich jsou však modifikované pohonné jednotky od společnosti Groupe PSA.
Vlastnosti motorů CiTD
Tyto pohonné jednotky mají 4 válce a 8 nebo 16 ventilů. Blok motoru je z litého železa nebo hliníku. Hlava válců je vždy z hliníku. Podle verze mohou být motory vybavené turbodmychadlem od IHI, BorgWarner, nebo MHI, a systémy vstřikování paliva od Siemens nebo Denso. Rotace mezi prvky mechanismu časování ventilů se přenáší řemenem nebo řetězem.
Oblíbené motory CiTD
Kód | Objem motoru, l | Počet ventilů | Max. výkon, hp | Max. točivý moment, N ∙ m | Začátek výroby | Mazda modely vybavené tímto druhem motoru |
RF5C | 2.0 | 16 | 120–135 | 310 | 2002 | MPV LW; 6 GG |
RF7J | 2.0 | 16 | 110–145 | 310–360 | 2005 | 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH |
R2AA | 2.2 | 16 | 150‒185 | 360‒400 | 2008 | 3 BL; CX-7 ER; 6 GH |
Y404 | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2003 | 2 DY; 2 DE |
Y406/ Y646 | 1.6 | 16 | 90 | 205–215 | 2004 | 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW |
Y601, Y642 | 1.6 | 16 | 109 | 240 | ||
Y661 | 1.6 | 8 | 95 | 205 | ||
Y650, Y655, Y6Y1 | 1.6 | 8 | 115 | 270 |
Běžná selhání motorů CiTD
Selhání | Motory |
Podložky pod vstřikovači paliva se často vypálí. | RF7J; R2AA; RF5C. |
Ventily podtlakového potrubí mají krátkou životnost. | RF5C. |
Snímač proudění vzduchu se často kazí. | RF5C; RF7J. |
Vysokotlaké palivové čerpadlo někdy přestane pracovat. | RF5C; R2AA; Y404; RF7J. |
Příruby mezichladiče jsou náchylné k prasknutí. | RF7J. |
Rozvodový řetěz se předčasně natáhne. | R2AA. |
Tlumící kladka klikové hřídele se může zničit při nízkém počtu ujetých km. | Y404. |
Vačky vačkové hřídele se poměrně rychle opotřebují. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Turbodmychadlo se často kazí. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Řetěz spojující vačkové hřídele je náchylná na natažení. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Komentovat