Co je to výplach motoru a kdy ho mám provést?

Co je to výplach motoru a kdy ho mám provést?

Motor se v některých ohledech podobá například lidskému tělu. Stejně jako naše tělo potřebuje pro svou správnou funkci pravidelnou péči. Jedná se totiž o oběh, ve kterém se, jak to je u takových systémů obvyklé, usazují nejrůznější látky, které jej mohou časem poškodit. Proplach motoru je proto vynikajícím způsobem, jak jej před výměnou oleje vyčistit a odstranit z ústrojí škodlivé částice, jako jsou třeba saze nebo karbon. Žádný majitel vozu by neměl tuto proceduru zanedbat, i když je nutné investovat trochu peněz a času. Neboť možné škody a dlouhodobé následky výrazně převyšují nákup čisticího přípravku, filtru a nového oleje. Proto jsme pro vás sepsali malý průvodce, včetně návodu, jak bezpečně a svépomocí propláchnout motor!

Kdy mám motor vyčistit?

Ať už se jedná o benzinové nebo naftové vozidlo, každý motor potřebuje vhodný a kvalitní olej, který zabezpečí jeho hladký chod. Hlavním úkolem této kapaliny je mazat potrubí, mechanické části, jako jsou třeba písty, a všechny ostatní pohyblivé prvky agregátu, a tím zajistit co nejmenší tření. Při chodu motoru se totiž neustále pohybuje mnoho různých součástí, které by se bez mazání jednak velmi rychle opotřebovávaly, jednak by docházelo k nerovnoměrnému vytváření tepla, což by vedlo k přehřívání, ohýbání jednotlivých dílů, a tím nevyhnutelně k jejich závažnému poškození. Motorový olej proto hraje rozhodující úlohu při zajištění rovnoměrnějšího rozložení provozního tepla v celém ústrojí, maže všechny pohyblivé části a díky své viskózní povaze také zachycuje všemožné drobné částice a jiná cizí tělesa.

Na těchto příkladech je zároveň krásně vidět, jakou hodnotu má zdravý motorový olej pro celou jízdu a jaký příznivý vliv na životnost vozidla. Mnozí nyní možná pomyslí na dolévání oleje a je pravda, že hladinu oleje je třeba pravidelně kontrolovat a v případě potřeby doplnit kapaliny. Podstatné ovšem je, že časem se na stěnách trubek nebo, což je ještě horší, ve válci či jiných mechanických částech nevyhnutelně vytvoří usazeniny, nánosy a podobné nečistoty. Často je lze skutečně přičíst nesprávně dodržovaným intervalům výměny motorového oleje, někdy také kvalitě samotné kapaliny, ale i když jsou oba faktory uspokojivě pozorovány, je to právě čas, který zde rozhoduje a v jistém okamžiku činí výplach motoru nevyhnutelným. Z tohoto důvodu doporučujeme provádět takovou celkovou očistu při každé výměně oleje, tj. zhruba každých 10 000 až 15 000 km. Nejlepší a nejtrvalejší účinek mívá toto čištění, když se provádí pravidelně za sebou. Tímto způsobem se pokaždé odstraní více houževnatých usazenin a celý motorový prostor tak získá největší možný užitek.

Tip: Motorový olej a mechanické součásti mají rády příjemné teplo. Nízké teploty je poškozují a podporují tvorbu úsad. Proto není radno nechávat vůz v chladných měsících po příliš dlouhou dobu v garáži nebo venku na ulici. Doporučujeme alespoň jednou za čas prohnat motorový olej, a to i v případě, že to bude jen krátká projížďka. Částice a saze tak nemají šanci usadit se v potrubí a na pístech a olej může rozvinout svůj čisticí účinek. Tím se také zachovává uvedená životnost kapaliny, protože při dlouhodobém ponechání v chladném prostředí dochází k výrazným ztrátám její trvanlivosti.

Jak provést propláchnutí motoru?

Jak již bylo zmíněno, nemá smysl čistit motorový obvod, aniž by se zároveň obnovil motorový olej. Znečištěný olej byste přece nechtěli pustit zpět do vyčištěného motorového prostoru. Proto doporučujeme využít této příležitosti a pořídit si rovněž nový filtr motorového oleje a vyměnit jej současně. Jedině tak dosáhnete optimálního celkového výsledku a účinků uvedených na produktech.

Potřebné nářadí se bude v závislosti na typu a modelu vozu lišit, důležité je však mít momentový klíč, abyste žádnou z součástek příliš neutáhli, klíč nebo nástavec na olejový filtr, nádobu na zachycení použitého oleje, ochranné rukavice a několik starých hadrů nebo utěrek. Samozřejmě budete potřebovat také čisticí prostředek na proplachování. Většina výrobků je vhodná pro všechny běžné typy motorů, nicméně před nákupem vždy zkontrolujte technické údaje a v případě potřeby nahlédněte do příručky k vozidlu.

Než se pustíte do samotné práce, musíte olej zahřát, aby jej mohlo co nejvíce co nejsnadněji vytéct. Dále pak otevřete kapotu a plnicí hrdlo pro motorový olej a můžete naplnit čisticí prostředek pomocí trychtýře. Poté nechte motor běžet na volnoběh alespoň 10 minut, aby se kapalina mohla všude dobře rozptýlit, klidně i déle. Po uplynutí několika minut můžete použitý olej vypustit. Za tímto účelem vozidlo nadzvedněte heverem a dobře jej zajistěte. Nyní umístěte sběrnou nádobu pod vypouštěcí zátku tak, aby olej nevytekl na podlahu dílny – bude vytékat se značným tlakem a může být velmi horký.

Odstraňte zátku a počkejte, dokud nevyteče všechen olej.

Poté ji našroubujte zpět na olejovou nádrž, spusťte vůz na zem a otevřete zase kapotu.

Nyní přichází na řadu výměna filtru. K tomu vezměte klíč s vhodným nástavcem a odšroubujte starý filtr. Opatrně jej odstraňte pomocí hadříku a dávejte si přitom dobrý pozor, abyste nezašpinili vnitřní prostor pod kapotou zbytky tekutiny. Důrazně doporučujeme vyměnit také těsnicí kroužek na pouzdru olejového filtru. Těsnění potřete trochou motorového oleje, aby nový filtr nebyl vystaven zbytečnému tření. Vložte nový filtr a utáhněte jej pomocí momentového klíče na předepsanou hodnotu. Pak je třeba nalít nový motorový olej. Dbejte přitom na objem nádrže a nikdy nenalévejte více oleje, než je horní značka, která je obvykle označena jako “max”. Vždy přilévejte o něco méně kapaliny, než je stanoveno. V každém případě proveďte krátkou zkušební jízdu a potom znovu zkontrolujte hladinu oleje a doplňte, kolik je potřeba. Postupně se přibližujte, dokud se nedostanete těsně pod horní hranici.

Po absolvování všech těchto kroků zbývá vyčistit všechny případně znečištěné součásti od oleje a jiných kapalin a nečistot. Kromě toho není vůbec na škodu zkontrolovat po několika stovkách kilometrů naposledy hladinu oleje. A hotovo! Výplach motoru může být tak snadný a nekomplikovaný.

Běžné zkušenosti mnoha motoristů s proplachem motoru

Většina zkušeností řidičů po prvním nebo opakovaném čištění motoru je vesměs kladná. Vzhledem k tomu, že přípravky na trhu jsou speciálně uzpůsobeny pro použití nadšenci a amatéry, jsou zcela bezpečné za předpokladu, že jsou dodržovány pokyny uvedené na balení.

Dekarbonizaci motoru ne nadarmo lze nazvat omlazením nebo kúrou vozidla. Výsledkem je nejen hladší a spolehlivější chod motoru, ale podle mnoha testů se při dostatečném mazání pístů a válců snižuje i spotřeba paliva. Kromě toho je to také dobrý příspěvek k životnímu prostředí, protože mnoho škodlivých látek, které by se jinak hromadily ve výfukovém potrubí nebo v katalyzátoru, časem zmizí. Nejdůležitější pro spoustu řidičů je však skutečnost, že se může výrazně prodloužit životnost celého motoru, používá-li se zdravý olej, který zajišťuje, že všechny komponenty správně pracují a jsou řádně mazány.

Je to jen malá námaha navíc při pravidelné výměně oleje, ale která přináší zásadní a pozitivní výsledek.

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty