Co znamená brzdění motorem

Co znamená brzdění motorem

Pokud se vás někdo zeptá, kolik má vaše auto brzd, nejspíš odpovíte takto: No, samozřejmě jen dvě, tu nožní a tu ruční brzdu. A přestože s tím máte naprosto pravdu, existuje ještě jeden neformální způsob, jak můžete své vozidlo zpomalit. Říká se mu motorová brzda a v následujícím článku vám vysvětlíme, jak pomáhá nejen chránit vaše brzdové kotouče, ale také uspořit drahocenné palivo.

Jak to celé funguje?

Princip brzdění motorem je v podstatě velmi jednoduchý a snadno se dá naučit. Je jen třeba vědět, kdy je tento typ brzdění obzvlášť užitečný a kdy se bez použití konvenčního brzdového pedálu neobejdete.

 Krok za krokem to celé vypadá následovně: 
  1. Nejprve dejte nohu z plynu, abyste dále nezrychlovali. Jakmile přestanete aktivně sešlapávat pedál, působí již mírná brzdná síla.
  2. Nyní sešlápněte spojku, zařaďte nižší rychlostní stupeň a znovu spojku pusťte. Důležité! Nikdy nepodřazujte o více než jeden rychlostní stupeň naráz. Proč tomu tak je, to si vysvětlíme trochu později, ale už teď vám můžeme prozradit, že rozsah poškození převodovky a dalších součástí motoru by byl katastrofální.
  3. Poté počkejte a nechte rychlost jízdy klesnout samostatně. Pokud zaznamenáte, se účinek zřetelně snížil, můžete v případě potřeby postup provést znovu.
    Vždy vycházejte z počtu otáček za minutu na vaší přístrojové desce. Teprve když otáčky dosáhnou přiměřeně nízké hodnoty, měli byste přejít na nižší stupeň. Dbejte na to, abyste se nedostali do vyznačeného červeného pole měřidla, neboť takové otáčky jsou z dlouhodobého hlediska škodlivé pro převodovku a vůbec pro motor.

Kdy má tato metoda největší smysl?

Pravděpodobně vás již napadlo, že tento způsob brzdění není příliš vhodný pro rychlé a účinné brzdění v nebezpečných situacích. Nejvhodnějším řešením je pro tyto případy stále brzdový pedál, který je k tomuto účelu také předurčen.

Velkou předností této metody je jednoznačně to, že na dlouhých a přehledných cestách uleví brzdám. Představte si například, že jedete po delším úseku podél pobřeží, kde sklon silnice střídavě stoupá a klesá. Dojedete do bodu, kde začne mírné klesání, a mohli byste samozřejmě po celou dráhu brzdit nohou. Tím byste však zbytečně způsobili velké tření v brzdové soustavě, které by časem mělo negativní dopad na brzdové kotouče a destičky.

Pokud namísto toho budete brzdit motorem, můžete v ideálním případě po celý úsek pomalu regulovat rychlost, aniž byste museli jednou sešlápnout brzdový pedál.
Dalšími praktickými situacemi mohou být například dálnice, okresky nebo i v městském provozu před semafory.

V neposlední řadě je třeba zmínit, že motorová brzda může dokonce i zachránit život. Pokud váš brzdový pedál z nějakého důvodu nezabere, pochopitelně vás může zachvátit panika. V takovém extrémním případě byste však měli mít na paměti, že lze brzdit i motorem, byť pomaleji. Vždyť i pomalé brzdění je lepší než vůbec žádné.

Dodatečný tip: Prudké a drsné brzdění je vysoce riskantní zejména na kluzkém nebo mokrém asfaltu. V takových podmínkách může být brzdění pomocí motoru optimálním způsobem, jak bezpečně a kontrolovaně snížit rychlost, aniž by se vám kola protočila.

Rzdeni-motorem

A jak to vlastně funguje, když vlastníte auto s automatickou převodovkou? V zásadě existují dvě možnosti. Jednou z nich je, že máte novější model, který má tento způsob šetrného brzdění již automaticky integrovaný a také jej vždy využije, pokud to bude možné. Stačí tedy jen ubrat plyn a vozidlo převezme bezpečné zpomalení – ideální stav!
U některých starších automatických aut je k tomu nutné zařadit polohu „B“. Jedná se o zkratku anglického „brake“, což znamená, že vozidlo nyní brzdí motorem.

A jak vypadá technická stránka?

Jak jsme již zmínili, je důležité nezařadit pouze volnoběh, ale vědomě přeřadit o rychlostní stupeň níž. Jakmile otáčky motoru při zařazeném převodovém stupni překročí 1 500 ot/min, škrticí klapka se uzavře a do spalovacího prostoru se nedostane ani kyslík, ani palivo. Protože se ale sací trakt stále snaží přivádět vzduch, vzniká podtlak, který nakonec vede k tomu, že se pístům čím dál tím víc ztěžuje posun. Vždyť prostor, který při svém pohybu vytvářejí, už není čím zaplnit. Z toho vyplývá snížený točivý moment a po určité době klesnou i samotné otáčky motoru. Pokud jsou dostatečně nízké, můžete proto proces opakovat a dosáhnout tak stejného účinku znovu.

To nás přivádí k další velké výhodě, kterou jsme právě už naznačili: úspora paliva. Pokud si vzpomenete, je zablokován nejen přívod vzduchu, ale zároveň i proudění paliva. Takže když například na dálnici začnete zvolna zpomalovat na delší trase, prakticky se během toho obejdete bez spotřeby paliva. To samozřejmě nebude příliš patrné hned po prvním nebo druhém použití této techniky, ale mělo by to být obzvláště nápadné, pokud tuto metodu opakovaně využijete, například když příště pojedete autem na dovolenou. Porovnejte předem odhadnutou nebo známou průměrnou spotřebu s tou, kterou zaznamenáte posléze.

Hrozí nějaká rizika pro motor nebo spojku?

Motorová brzda má téměř samé klady, ovšem velmi záleží na jejím správném využití. Na závěr jsme sestavili krátký seznam nejdůležitějších rad a tipů. Koneckonců je to jako s mnoha jinými věcmi v životě – jen cvičení dělá mistra.

  • i Řaďte vždy po jednom rychlostním stupni dolů. Potom dopřejte motoru dostatek času na přizpůsobení se novému režimu, neboť v opačném případě hrozí riziko smyku.
  • i Sledujte otáčkoměr a nenechte ručičku vstoupit do červeného pásma. Z dlouhodobého hlediska jinak dojde k poškození spojky.
  • i Přestože se tento způsob nazývá brzdění motorem, ve většině automobilů brzdová světla při něm nebliká! To může být nebezpečné, pokud jsou přímo za vámi další účastníci silničního provozu, takže je někdy lepším řešením použít normální brzdu.

Brzdění motorem je tedy vynikající možností, jak šetřit brzdy a palivové rezervy v mnoha různých dopravních situacích. Nicméně je třeba přiznat, že jde o techniku, která vyžaduje určitý cit, znalost svého auta a dobrý postřeh. Poté, co si tyto vlastnosti osvojíte, už nebudete chtít postrádat její širokou škálu uplatnění.

    Váš profil je váš osobní asistent.

    Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty