Common Rail: vlastnosti, výhody a nevýhody

Common Rail: vlastnosti, výhody a nevýhody

Common Rail je systém dodávky paliva, který se používá v moderních dieselových autech. Hlavním prvkem je používání společného rozdělovače paliva pro všechny vstřikovače paliva, který slouží jako akumulátor, kde se skladuje palivo pod vysokým tlakem (až do 300 mPa). Palivo je přiváděno do rozdělovače prostřednictvím vysokotlakého čerpadla. Odtud je dodáváno do vstřikovačů a následně je vstřikováno přímo do válců motoru. Časování vstřikování, měření množství paliva, a počet vstřikování na jeden cyklus řídí elektronická řídicí jednotka.    

Common Rail systém se v osobních autech instaluje od roku 1997. Dnes má tento systém většina dieselových motorů osobních a nákladních aut.   

Motory vybavené systémem Common Rail

Značka auta Název značky motoru Modely motorů
Nissan, Dacia, Renault dCi K9K, R9M, F9Q, R9N, M9R, G9T, G9U, M9T, P9X, V9X
Mercedes-Benz CDI OM646, OM611, OM651, OM647, OM612, OM648, OM668, OM628, OM629
d OM654, OM656
Opel, Vauxhall CRI, CRI BiTurbo X20DTL, Y20DTH, Z17DTL, Z17DTH, Z13DTH, Z19DTH
CDTi Z17DTH, A17DT, A13DTE, A17DTJ, Z17DTJ, G9U 630, A17DTR, A20DTH, Z13DTJ, Z13DTH, Z19DTH
BiTurbo CDTI A20DTR, B20DTR
Hyundai, KIA CRDi J3, D3FA, D4EB, D4CB, D4FC, D4FA, D4FB, D4FD, D4EA, D4HB, D6EA, G6EN, D3EA
Land Rover ED4 204DTD
TD4 224DT, DW12BTED4, 204D3, M47
TDV8 448DT, 368DT
TD6 276DT
TDV6 306DT
SDV6 30DDTX
SDV8 448DT
SD4 224DT
Citroën, Peugeot, DS, Volvo HDI, HDi DV4TD, DV4TED4, DV6TED4, DV6ATED4, DV6ETED, DW10TD
BlueHDi, e-HDi RHE (DW10CTED4), BHY (DV6FD), BHX (DV6FC), DV6FCTED, DW10FCTED4, DW10FC, DW10FDTED4, DV6FETED, DV6FE, DV5TED4
Fiat, Alfa Romeo, Lancia JTD 182 B4.000, 188 A2.000, 185 A6.000, 839 A5.000, 186 A6.000, 182 B4.000, 182 B9.000, AR 34202, AR 32501, 937 A2.000
JTDm 955 A4.000, 955 A3.000, 198 A2.000, 939 A7.000, 937 A6.000
MultiJet 188 A8.000, 188 A9.000, 198 A3.000, 199 B1.000, 263 A1.000
Audi, Škoda, Volkswagen, Seat TDI CVMD, CAAC, DCXA, DBGC, DFGA, CLJA, CBAB,CAYC, BKS, BMK, CASA, CJMA, CRCA, CDUD, CKDA, DCZA
BiTDi CDCA, CNEA, CSHA
Isuzu DDi iTEQ 4JJ1
Chevrolet, Daewoo VCDi Z20S, Z20DMH, LLW, Z20S1, Z20D1, Z22D1
Honda i-DTEC N16A, N16A2, N22B1, N16A3, N22B3, N22B4
i-CTDi N22A1, N22A3
CTDI N22A2
Mazda MZR-CD RF7J, R2AA, RF5C, RF7J, Y601, Y642
Skyactiv-D S5-DPTS, S8-DPTS, SH-VPTS
D SHY1
CiTD RF5C
DI Turbo Y601
Mitsubishi DI-D 4N13, 4N14, 4N15
SsangYong XDi D20DT, D27DT
eXDI D20DTF
XVT D27DTP
Volvo Drive-E D4204T8, D4204T14, D4204T23, D 4162 T
D2 D5204T7, D4162T
D3 D5204T5
D4 D4204T5, D5204T
D5 D5244T, D5244T5, D5244T15, D 5244 T9
Chrysler, Jeep CRD ENC, ENJ, ENS, ENR, EXF, EXA, ENE, ENF, EXL
BMW, MINI d N47 D20 C, N57 D30 A, N57 D30 B, B37 C15 A
SD, D N47C20A
Ford TDCi F6JB, HHJC, UGJC, XVJA, XVJC, T1WB, QYBA, KHBA, T8CC, T1GA
Duratorq-TDCi DV4TD, F6JA, F6JB, DV4TED4
Saab TiD Z19DT, Z19DTH, D223L
TTiD A19DTR, Z19DTR, A 20 DTR
Toyota D-4D 1ND-TV, 1WW, 1AD-FTV, 2KD-FTV
D-CAT 2AD-FHV
Porsche Diesel M05.9E, M05.9D, MCU.DB, MCN.RB, MCR.CA, MCR.C, MCU.DC
Infinity d V9X, OM651
Subaru D EE20Z

Hlavní komponenty systému Common Rail

Položka č.NázevFunkce
1Nízkotlaké palivové čerpadloNachází se v palivové nádrži. Dodává palivo do vysokotlakého čerpadla. 
2Palivový filtrOdstraňuje špínu a různé nečistoty z paliva, a chrání čerpadlo a vstřikovače před opotřebením.    
3Vysokotlaké palivové čerpadloPod tlakem dodává palivo do rozdělovače paliva.
4Ventil na měření množství palivaPřizpůsobuje množství paliva dodávaného do vysokotlakého palivového čerpadla.
5Snímač tlaku palivaMěří tlak v rozdělovači paliva a příslušný signál odesílá do elektronické řídicí jednotky.  
6Rozdělovač palivaObsahuje palivo pod vysokým tlakem.
7Ovládací ventil tlaku palivaUvolňuje přebytečný tlak v rozdělovači paliva. Tento ventil vrací přebytečné palivo zpět do palivové nádrže. Je řízen elektronickou řídicí jednotkou. 
8VstřikovačeMěří množství a stříkají palivo do spalovacích komor. 

Výhody a nevýhody motorů Common Rail 

Výhody Nevýhody
? Úspora paliva ? Citlivé na kvalitu paliva
? Ekologičnost ? Vstřikovače jsou citlivé na nečistoty
? Tichý provoz ? Drahá a komplikovaná oprava 
? Vysoký točivý moment ? Palivové filtry je nutné častěji měnit
? Vysoký výkon  

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty