D-4D je série dieselových přeplňovaných motorů se systémem přímého vstřikování paliva Common Rail. Instalují se na autech Toyota a Lexus. Motory se poprvé představili v roce 1999 na modelu Toyota Avensis. Rychle si získaly přízeň jako spolehlivé, odolné, vysokovýkonné a úsporné motory.
Vlastnosti motorů D-4D
Většina motorů D-4D má 4 válce uspořádané v řadě, a 16 ventilů. Motory 1VD-FTV s 8 válci a 32 ventily, a 1ND-TV a 2WZ-TV se 4 válci a 8 ventily jsou výjimky. Podle verze může být blok motoru vyroben z hliníku nebo litého železa. Palivový systém vyrábí obvykle společnost Denso; méně často společnosti Siemens nebo Bosch. Mechanismus časování ventilů využívá řetěz. Pouze několik verzí je vyráběných s řemenem. Všechny motory D-4D jsou přeplňované. Některé z nich mají i mezichladič. Někdy se místo běžného turbodmychadla používá turbodmychadlo s variabilní geometrií.
Oblíbené motory D-4D
Kód motoru | Objem motoru, l | Max. výkon, hp | Max. točivý moment, N ∙ m | Začátek výroby | Modely aut vybavené tímto druhem motoru |
1AD-FTV | 2.0 | 122-127 | 300-310 | 2005 | Toyota Auris E180; Toyota Verso AR20; Toyota RAV4 XA40; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E150; Toyota Auris E150; Toyota Avensis T270; Toyota Verso AR10 |
2AD-FTV | 2.2 | 136-150 | 310-360 | 2005 | Toyota Avensis T250; Toyota Verso AR20; Toyota Avensis T270; Toyota RAV4 XA30; Toyota Verso AR10; Toyota RAV4 XA40; Lexus IS XE20 |
1CD-FTV | 2.0 | 90-116 | 215-280 | 1999 | Toyota Avensis T220; Toyota Corolla E120; Toyota Avensis Verso XM20; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E110; Toyota RAV4 XA20; Toyota Corolla Verso E120; Toyota Previa XR30 |
1KD-FTV | 3.0 | 163-188 | 350-420 | 2000 | Land Cruiser Prado J120; Toyota Fortuner AN60; Land Cruiser Prado J150; Toyota Hilux N140; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux AN10; Toyota Hilux AN120; Toyota 4Runner N210 |
2KD-FTV | 2.5 | 120-142 | 325-343 | 2001 | Toyota Fortuner AN60; Toyota Hilux AN120; Toyota Innova AN40; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux N140; Toyota Hilux AN10; Toyota 4Runner N210; Toyota Innova AN140 |
1ND -TV | 1.4 | 68-90 | 170-205 | 2002 | Toyota Yaris XP90; Toyota Auris E150; Toyota Yaris XP10; Toyota Auris E180;Toyota Corolla E120; Toyota Probox XP50; Toyota Corolla E150; Toyota Etios AK10; Toyota Yaris Verso XP20; Toyota iQ AJ10; Toyota Yaris XP130; Toyota Corolla E170; Toyota Urban Cruiser XP110; Toyota Verso -S XP120 |
1VD-FTV | 4.5 | 202-286 | 430-650 | 2007 | Land Cruiser J70; Land Cruiser J200; Lexus LX450d J200 |
2WZ -TV | 1.4 | 54 | 130 | 2005 | Toyota Aygo AB10 |
Běžná selhání motorů D-4D
Selhání | Motory |
Vysoké riziko tepelného poškození těsnění hlavy válce. | 1AD-FTV; 2AD-FTV |
Často se vypalují podložky těsnění vstřikovače paliva. | 2AD-FTV; 1AD-FTV |
Rychlá tvorba uhlíkových usazenin na EGR ventilu. | 1AD-FTV; 1CD-FTV; 2AD-FTV |
Výrazné zvýšení spotřeby motorového oleje. Většinou je to způsobeno zablokovanými pístními kroužky nebo někdy i poškozením turbodmychadla. | 1AD-FTV; 2KD-FTV; 1ND -TV; 1KD-FTV; 2AD-FTV |
Vstřikovače paliva se ucpou a opotřebují poměrně rychle, zvláště pokud řidič používá palivo nízké kvality. | 1CD-FTV; 2KD-FTV; 1KD-FTV |
Ovládací ventily sání vysokotlakého palivového čerpadla se často poškozují. | 2WZ -TV; 1CD-FTV |
Snímač tlaku motorového oleje má krátkou životnost. | 1CD-FTV |
Písty jsou náchylné k prasknutí. | 1KD-FTV; 2KD-FTV |
Olej začne unikat zpod těsnění motoru vlivem ucpání systému ventilace klikové skříně. | 1ND -TV |
Palivový filtr se rychle ucpe. | 1VD-FTV |
Tlumící kladka klikové hřídele se snadno poškodí nebo zničí. | 2WZ -TV |
Komentovat