FWD: definice, vlastnosti a princip funkčnosti

FWD: definice, vlastnosti a princip funkčnosti

FWD je obecný pojem pro přední pohon. Poprvé byl instalován na modelu Alvis roadster v roce 1928. Velmi často byl používán v 60. a 70. letech 20. století. Dnes je nejoblíbenější ve středně velkých a kompaktních autech.      

Jak funguje systém FWD

Klíčové komponenty hnacího mechanismu v autech s předním pohonem (tzv. “transaxle”) jsou:

  • Převodová skříň: je spojena se setrvačníkem motoru přes spojku nebo hydraulický konvertor točivého momentu. Přenáší točivý moment z motoru na rozvodovku. Pomáhá tak měnit převodový poměr, a přizpůsobit točivý moment motoru.
  • Rozvodovka: mění výstupní točivý moment převodovky a přenáší ho na diferenciál.
  • Diferenciál kol: distribuuje výkon mezi přední kola. Často má elektronickou uzávěrku a může být integrován do krytu převodové skříně.
  • Nápravové hřídele: přenášejí točivý moment motoru z diferenciálů na kola.

Druhy a vlastnosti systému FWD

Místo uložení motoru Uspořádání předního pohonu Výhody Nevýhody Auta s předním pohonem
Podélní před nápravou Motor, rozvodovka a převodová skříň jsou v jedné linii za sebou 
  • Vysoká zátěž na hnaná kola, což zlepšuje trakci a přilnavost na vozovku, zejména na kluzkých površích. 
  • Vylepšená pasivní bezpečnost díky zvětšené deformační zóně.
  • Vysoká odolnost volantu.
  • Nedotáčivost.
  • Slabé manévrování v terénu.
  • Neoptimální rozložení brzdné síly.
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2.   Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2;   Renault 12, 18;   Alfa Romeo Arna.
Podélné za nápravou
  • Dobré off-road vlastnosti díky krátkému přednímu převisu. 
  • Dlouhý rozvor poskytuje velmi hladkou jízdu.
  • Nedostatečná zátěž na přední část vozu, což má negativní vliv na trakci a tažení.
  • Omezený prostor v interiéru. 
  • Nízká účinnost systému chlazení motoru.
Citroën DS;   Renault 4, 5.
Podélné nad nápravou Motor je instalován nad převodovkou nebo na její boční straně.
  • Dobrá viditelnost ze sedadla řidiče.
  • Optimální rozložení hmotnosti.
  • Snížená účinnost motoru. 
  • Komplikovaný design hnacího mechanismu.
Toyota Tercel L10;   Cadillac Eldorado;   Saab 99;   Oldsmobile Toronado.
Příčné před nápravou Motor, rozvodovka a převodová skříň jsou v jedné linii za sebou 
  • Kompaktní uspořádání
  • Jednoduchý design motoru.
  • Nerovnoměrné opotřebení hřídelí náprav. 
  • Tahání řízení.
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5;   Opel Astra J, K;   Škoda Fabia 545.
Příčné nad nápravou
  • Převodová skříň sdílí stejné pouzdro s motorem, což šetří místo pod kapotou.
  • Komplikovaný design převodové skříně komplikuje opravy.
Peugeot 104, 204, 304, 205;   Citroën Visa Super;   Rover Mini.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty