FWD je obecný pojem pro přední pohon. Poprvé byl instalován na modelu Alvis roadster v roce 1928. Velmi často byl používán v 60. a 70. letech 20. století. Dnes je nejoblíbenější ve středně velkých a kompaktních autech.
Jak funguje systém FWD
Klíčové komponenty hnacího mechanismu v autech s předním pohonem (tzv. “transaxle”) jsou:
- Převodová skříň: je spojena se setrvačníkem motoru přes spojku nebo hydraulický konvertor točivého momentu. Přenáší točivý moment z motoru na rozvodovku. Pomáhá tak měnit převodový poměr, a přizpůsobit točivý moment motoru.
- Rozvodovka: mění výstupní točivý moment převodovky a přenáší ho na diferenciál.
- Diferenciál kol: distribuuje výkon mezi přední kola. Často má elektronickou uzávěrku a může být integrován do krytu převodové skříně.
- Nápravové hřídele: přenášejí točivý moment motoru z diferenciálů na kola.
Druhy a vlastnosti systému FWD
Místo uložení motoru | Uspořádání předního pohonu | Výhody | Nevýhody | Auta s předním pohonem |
Podélní před nápravou | Motor, rozvodovka a převodová skříň jsou v jedné linii za sebou |
|
|
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna. |
Podélné za nápravou |
|
|
Citroën DS; Renault 4, 5. | |
Podélné nad nápravou | Motor je instalován nad převodovkou nebo na její boční straně. |
|
|
Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado. |
Příčné před nápravou | Motor, rozvodovka a převodová skříň jsou v jedné linii za sebou |
|
|
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545. |
Příčné nad nápravou |
|
|
Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini. |
Komentovat