Geartronic je poloautomatická převodovka s hydraulickým konvertorem točivého momentu a funkcí manuálního řazení, která se používá v osobních a nákladních autech značky Volvo. Vytvořená byla v 90. letech 20. století. Dnes je v nabídce téměř pro všechny modely této značky. Manuální režim umožňuje řidiči převzít v případě potřeby kontrolu nad vozidlem; například pro zlepšení jeho vlastností v terénu nebo zlepšení dynamiky v určitých jízdních situacích.
Jak funguje převodovka Geartronic
Ve výchozím režimu pracuje převodovka Geartronic jako automatická převodovka, nezávisle vypočítává a mění převodový poměr. Chcete-li přepnout na manuál, řidič musí posunout řadicí páku do polohy (otvoru) “+S-” a pak do “+” nebo “-“, podle toho, jakou rychlost chce zařadit. Mnoho moderních modelů Volvo má i páčkové řazení na manuální ovládání převodovky. Po přepnutí na manuál se barva indikátoru “+S-” na palubní desce změní na oranžovou a objeví se tam číslo, které indikuje, který převodový stupeň je právě zařazen.
Oblíbené verze převodovky Geartronic
Kód převodovky | Výrobce | Počet rychlostí | Max objem motoru, L | Max točivý moment motoru, N·m | Začátek výroby | Instalována na modelech |
AWTF-80 SC | Aisin | 6 | 2.5 | 450 | 2001 | Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 3.5 | 320 | 2000 | Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I |
4T65-E | General Motors | 4 | 3.8-5.3 | 380-440 | 1996 | Volvo XC90; Volvo S80 |
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) | Aisin | 8 | 3.5-4.5 | 350-480 | 2013 | Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I |
TF-80SD | Aisin | 6 | 3.0 | 450 | 2010 | Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I |
Běžná selhání převodovky Geartronic
Selhání | Převodovky |
Solenoidy konvertoru točivého momentu se ucpou, pokud se převodová kapalina nevymění včas. | AW55-50SN, TG-81SC. |
Mechanické prvky převodovky se začnou opotřebovávat, pokud je hladina převodové kapaliny příliš nízká. | AW55-50SN. |
Hřídele planetového kola se často poškozují. | AW55-50SN. |
Závěrka spojky konvertoru točivého momentu se opotřebuje. | TG-81SC. |
Pouzdro nebo těsnění levé hnací hřídele nápravy ztratí svou těsnost. | TG-81SC. |
Ložiska jsou náchylná na selhání. | GM 4Т65Е. |
Komentovat