Nejen na počátku nového roku, když je na řadě generální jarní úklid, je vhodná doba na vyčištění vozu od špíny a jiných znečištění.
Lesklý vůz totiž nejenže vypadá mnohem lépe, ale jeho lak je také odolnější vůči korozi a jiným negativním vlivům. Při mytí auta je však třeba mít na paměti několik věcí, abyste mu neuškodili více, než mu prospějete. Níže najdete různé rady a tipy, jak dodat vašemu autu dokonalý vzhled a zároveň ho optimálně ochránit před poškozením.
Než se pustíte do práce
Je velmi lákavé zajet s autem rovnou před garáž a hned se dát do práce. Pokud ale chcete dosáhnout co nejlepších výsledků, je třeba při mytí vozu zvážit několik věcí. Koneckonců, mohli byste přece jen navštívit mycí linku a nechat si auto vyčistit strojově. Proč by ne?
Tato metoda totiž má jeden háček, a sice možnost vzniku jemných rýh a škrábanců. Automyčky často pracují s velkými rotačními kartáči, které samozřejmě musí být k vašemu vozu co nejšetrnější. Přesto nelze zaručit, že po vaší návštěvě nezůstanou na laku trvalé stopy těchto štětin.
Z tohoto důvodu jsme pro vás sestavili seznam pomůcek a nástrojů, které byste si měli pořídit ještě před tím, než přistoupíte ke kontaktnímu a ručnímu mytí.
Budete potřebovat následující věci:
Kromě toho bychom rádi stručně shrnuli několik doplňujících poznámek:Předmytí
Tento první krok určitě není pouze dobrovolný! Jestliže své auto před samotným mytím řádně neopláchnete, riskujete, že neúmyslně jeho stav ještě zhoršíte. Časem se na laku kromě odolné špíny usazují i silniční nečistoty a mastný film. Rovněž není vyloučeno, že se na vozidlo dostaly drobné kamínky, písek nebo třeba mrtvý hmyz. Pokud byste začali přímo mýt ručně, mohli byste laku snadno způsobit hluboké škrábance – a to je přece pravý opak toho, co chcete.
Pro kvalitní předmytí budete potřebovat pH neutrální roztok, jenž je často k dostání ve formě spreje. Takové přípravky jsou speciálně navrženy k tomu, aby se na vozidlo nanesly ve velkém množství a ponechaly se působit nejméně čtvrt hodiny. Během této doby již dokáží změkčit a uvolnit první vrstvu znečištění, abyste s ní později nemuseli tolik zápasit. Je nezbytné, aby čisticí prostředek měl neutrální hodnotu pH, neboť jen tak bude chránit keramickou či voskovou vrstvu laku a zamezí jejímu odmaštění.
Dále potřebujete zahradní hadici (v nejhorším případě postačí několik kýblů s vodou). Hadicí důkladně odstraňte veškerý aplikovaný produkt. Ujistěte se, že odstraníte všechny hrubé nečistoty, a nezapomeňte ani na podběhy kol a samotné pneumatiky.
Hlavní mytí
Na to zásadní umývání budete potřebovat dva kbelíky. Jeden z nich naplňte čistou vodou, která vám primárně bude sloužit k vymáchání houbičky, mycí rukavice či hadru. Pokud zjistíte, že se voda už hodně znečistila, raději ji vyměňte. Do druhého kbelíku napusťte rovněž vodu; do ní přidejte malé množství autošamponu. Na balení výrobku najdete návod, jaký poměr vody k přípravku je zapotřebí pro pěnové mytí auta.
Nyní vezmete buď rukavici, houbu, nebo utěrku z mikrovlákna a ponoříte ji do kbelíku s mycí pěnou. Vůz by měl být ještě poněkud mokrý po předmytí, což je ideální stav pro nadcházející práci. Začněte s umýváním vozu odshora dolů. Nezapomeňte své čisticí pomůcky pravidelně vymáchat a znovu namočit do mycí lázně a teprve poté pokračujte v čištění. Když si myslíte, že jste vůz dostatečně umyli, znovu jej opláchněte hadicí, dokud nezmizí veškeré zbytky čisticího přípravku.
Teď byste měli věnovat trochu pozornosti také svým kolům. Můžete k tomu vzít tu stejnou pěnu na auto, přičemž doporučujeme používat kartáč s měkkými štětinami, protože ten lépe uvolní nečistoty z povrchu gumy. V žádném případě však nepracujte s kovovým kartáčem, neboť byste jím mohli pneumatiky poškodit. Po ukončení mytí opláchněte i kola silným proudem vody.
Sušení
Ani tato závěrečná fáze není právě volitelná, jelikož bez usušení auta riskujete, že celý předchozí proces ztratí svou užitečnost. Když totiž necháte vodu jednoduše samu vyschnout, je docela pravděpodobné, že se vám na vozu vytvoří mapy, tj. viditelně zabarvená místa, která odlišně odrážejí světlo, což je důsledek toho, že se voda odpařuje, zatímco minerály v ní obsažené nikoli.
Zde tedy přichází na řadu sušící hadřík. Ten by měl být dostatečně měkký, aby v tomto posledním kroku neudělal žádné škrábance nebo rýhy, a zároveň musí být natolik savý, aby snadno vstřebal všechny zůstatky vody. Pro jistotu byste měli mít vždy po ruce ještě náhradní hadr.
Na závěr
Pokud jste postupovali podle těchto pokynů, váš vůz by nyní měl zářit, jako by právě opustil výrobní závod. Po sušení můžete samozřejmě určitá problematická místa upravit pomocí čisticí hmoty, detaileru nebo nastříkat novou voskovou vrstvu. Stejně tak je ale důležité, abyste podobné mytí prováděli alespoň jednou za měsíc, případně i častěji, v závislosti na stylu jízdy a četnosti používání vozidla. Z dlouhodobého hlediska tím docílíte nejen výrazného prodloužení životnosti laku, nýbrž také zvýšení celkové hodnoty vašeho auta ve srovnání se zanedbanými vozy.
Komentovat