Chybné zapalování motoru je selhání, během kterého nepracuje jeden nebo více válců motoru. Způsobuje nadměrné opotřebení a přehřívání motoru, a vede k možnému odření povrchu pístů a válců. V tomto článku vám vysvětlíme, jak rozpoznat tento problém a jak ho opravit.
Pět příznaků selhání
Tři příčiny chybného zapalování motoru
- Problémy v systému zapalování. Poškozené svíčky zapalování, poškozené cívky a vysokonapěťové vodiče, nebo nesprávné nastavení mohou způsobit, že zapalování bude pracovat příliš brzy nebo příliš pozdě, což následně naruší proces spalování směsi paliva a vzduchu a vede k selhání motoru.
- Narušení dodávky paliva a procesu směšování. Zašpinění vstřikovačů paliva a selhání solenoidového ventilu, ucpání vzduchového filtru, úniky ze sacího systému nebo systému dodávky paliva, případně poškození podtlakového posilovače brzd mohou způsobit vytvoření chudé nebo příliš bohaté směsi paliva a vzduchu, což má vliv na účinnost spalování. Selhání snímače proudění vzduchu, snímače polohy škrticí klapky nebo ventilu proudění vzduchu při volnoběhu má podobné důsledky.
- Únik ze spalovací komory. Obvykle je to způsobeno spálením ventilů, pístů, těsnění hlavy válců, a odřením povrchu válce. Rovněž to může být způsobeno nesprávným nastavením ventilu, poškozenými zdvihátky ventilu nebo hydraulickými zdvihátky, nebo nesprávným načasováním ventilů.
Šest tipů od AUTODOC
- Spotřebitelné prvky vždy vyměňte včas. Například, vzduchový filtr by se měl vyměnit každých 10,000-15,000 km. Podle typu vydrží svíčky zapalování 30,000-100,000 km a trysky vstřikovačů 100,000-120,000 km.
- Pravidelně čistěte vstřikovače paliva, alespoň jednou za rok. Udělejte to přidáním speciálního aditiva do paliva. V případě výrazného zašpinění navštivte autoservis.
- Používejte pouze kvalitní motorový olej. Produkty opotřebení motoru mohou způsobit přehřívání motoru, zablokování pístních kroužků a destrukci jednotlivých prvků. Mazivo se doporučuje měnit spolu s olejovým filtrem každých 10,000-15,000 km.
- Používejte kvalitní palivo. Zabráníte tak tvorbě uhlíkových usazenin na povrchu součástek motoru.
- Občas nechte motor běžet na nejvyšší otáčky. Tento úkon rychle zvýší teplotu v spalovacích komorách na 500 °С a hroty svíček zapalování se tak vyčistí od usazenin.
- Při údržbě motoru utáhněte všechna závitová spojení točivým momentem uvedeným v technické dokumentaci auta. Tímto se zaručí těsnost systému a všech spojů, a integrita těsnících prvků.
Závěr
Chybné zapalování motoru nemá vliv pouze na výkon motoru, ale je i příznakem vážnějšího poškození. Právě proto je třeba provést důkladnou diagnostiku motoru při prvních příznacích problému, a opravit všechny chyby co nejrychleji. Včasná údržba motoru zaručí dlouhý a bezproblémový provoz.
Komentovat