Proč je chybné zapalování nebezpečné pro motor a jak mu zabránit

true

Chybné zapalování motoru je selhání, během kterého nepracuje jeden nebo více válců motoru. Způsobuje nadměrné opotřebení a přehřívání motoru, a vede k možnému odření povrchu pístů a válců. V tomto článku vám vysvětlíme, jak rozpoznat tento problém a jak ho opravit.

Pět příznaků selhání

  • Motor trhá při volnoběhu. Někdy jsou vibrace tak silné, že je cítíte na volantu, řadicí páce a na karoserii auta. Kromě toho je nestabilní i rychlost otáček motoru při volnoběhu.
  • Snížený výkon motoru. Selhání funkčnosti motoru zaznamenáte zejména při zatlačení plynového pedálu, nebo při trhání auta během zrychlování. Na palubní desce se může objevit indikátor “Kontrola motoru”.

Snížený výkon motoru
  • Uhlíkové usazeniny na svíčkách zapalování a praskliny na vysokonapěťových vodičích. Obvykle je jednoduše uvidíte při kontrole součástek.

Uhlíkové usazeniny na svíčkách zapalování a praskliny na vysokonapěťových vodičích.
  • Neobvyklé zvuky při chodu motoru. Například namísto stabilního hučení uslyšíte přerušované zvuky.
  • Zvýšená spotřeba paliva. Obvykle je způsobena problémy se smícháním paliva a procesem zapalování.

Zvýšená spotřeba paliva

Tři příčiny chybného zapalování motoru

  1. Problémy v systému zapalování. Poškozené svíčky zapalování, poškozené cívky a vysokonapěťové vodiče, nebo nesprávné nastavení mohou způsobit, že zapalování bude pracovat příliš brzy nebo příliš pozdě, což následně naruší proces spalování směsi paliva a vzduchu a vede k selhání motoru.
  2. Narušení dodávky paliva a procesu směšování. Zašpinění vstřikovačů paliva a selhání solenoidového ventilu, ucpání vzduchového filtru, úniky ze sacího systému nebo systému dodávky paliva, případně poškození podtlakového posilovače brzd mohou způsobit vytvoření chudé nebo příliš bohaté směsi paliva a vzduchu, což má vliv na účinnost spalování. Selhání snímače proudění vzduchu, snímače polohy škrticí klapky nebo ventilu proudění vzduchu při volnoběhu má podobné důsledky.
  3. Únik ze spalovací komory. Obvykle je to způsobeno spálením ventilů, pístů, těsnění hlavy válců, a odřením povrchu válce. Rovněž to může být způsobeno nesprávným nastavením ventilu, poškozenými zdvihátky ventilu nebo hydraulickými zdvihátky, nebo nesprávným načasováním ventilů.

 Šest tipů od AUTODOC 

  1. Spotřebitelné prvky vždy vyměňte včas. Například, vzduchový filtr by se měl vyměnit každých 10,000-15,000 km. Podle typu vydrží svíčky zapalování 30,000-100,000 km a trysky vstřikovačů 100,000-120,000 km.
  2. Pravidelně čistěte vstřikovače paliva, alespoň jednou za rok. Udělejte to přidáním speciálního aditiva do paliva. V případě výrazného zašpinění navštivte autoservis.
  3. Používejte pouze kvalitní motorový olej. Produkty opotřebení motoru mohou způsobit přehřívání motoru, zablokování pístních kroužků a destrukci jednotlivých prvků. Mazivo se doporučuje měnit spolu s olejovým filtrem každých 10,000-15,000 km.
  4. Používejte kvalitní palivo. Zabráníte tak tvorbě uhlíkových usazenin na povrchu součástek motoru.
  5. Občas nechte motor běžet na nejvyšší otáčky. Tento úkon rychle zvýší teplotu v spalovacích komorách na 500 °С a hroty svíček zapalování se tak vyčistí od usazenin.
  6. Při údržbě motoru utáhněte všechna závitová spojení točivým momentem uvedeným v technické dokumentaci auta. Tímto se zaručí těsnost systému a všech spojů, a integrita těsnících prvků.

Závěr

Chybné zapalování motoru nemá vliv pouze na výkon motoru, ale je i příznakem vážnějšího poškození. Právě proto je třeba provést důkladnou diagnostiku motoru při prvních příznacích problému, a opravit všechny chyby co nejrychleji. Včasná údržba motoru zaručí dlouhý a bezproblémový provoz.

    Váš profil je váš osobní asistent.

    Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty