Quattro je systém permanentního pohonu všech kol, který se instaluje na autech Audi s příčným uspořádáním motoru. Poprvé se objevil v roce 1980. Dnes se nabízí jako standard nebo jako volitelný prvek pro většinu modelů Audi. Quattro umožňuje vylepšit terénní vlastnosti auta nebo vlastnosti mimo vozovek, a vylepšit i jeho dynamiku.
Jak funguje systém Quattro
Klíčové komponenty systému jsou:
- Převodová skříň: přizpůsobuje točivý moment motoru podle zvoleného jízdního režimu a přenáší točivý moment na ostatní díly převodovky.
- Rozvodovka centrálním diferenciálem: rozkládá točivý moment motoru mezi přední a zadní nápravu.
- Hnací ozubená kola: zvyšují točivý moment přenášený na kola.
- Křížové diferenciály: rozkládají točivý moment mezi levá a pravá kola.
- Hnací hřídel: spojuje převodní skříň a zadní hnací ozubené kolo.
- Přední hnací hřídel: přenáší točivý moment z převodní skříně na přední hlavní ozubené kolo.
Většina modelů Audi používá Torsen samosvorný diferenciál nebo samosvorný diferenciál s korunovým ozubeným kolem jako centrální diferenciál. V normálních jízdních podmínkách je točivý moment motoru distribuován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Když kola začnou prokluzovat, většina točivého momentu se přesune na nápravu, která má lepší trakci. Poměr točivého momentu mezi přední a zadní nápravou může být například 15:85, 20:80, 80:20, 70:30, nebo 75:25.
Vlastnosti systému Quattro
Generace systému | Typ diferenciálu | Rok výroby | Modely Audi vybavené tímto systémem | ||
Mezinápravový | Zadní náprava | Přední náprava | |||
I | Otevřený s mechanickou uzávěrkou | Otevřený s mechanickou uzávěrkou | Otevřený bez uzávěrky | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II | Symetrický, samosvorný Torsen Т-1 | 1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III | Symetrický, samosvorný Torsen Т-1 | 1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Otevřený s elektronickou uzávěrkou | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V | Asymetrický, samosvorný Torsen Т-3 | 2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI | Asymetrický, samosvorný, korunové ozubené kolo | 2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Typická selhání systému Quattro
- Ozubená kola diferenciálu se rychle opotřebují.
- Univerzální kloubové kříže se mohou poškodit vlivem jízdy na drsných cestách.
- Selhání ABS senzoru způsobí selhání elektronické uzávěrky diferenciálu.
Komentovat