Quattro: popis, vlastnosti a princip funkčnosti

Quattro: popis, vlastnosti a princip funkčnosti

Quattro je systém permanentního pohonu všech kol, který se instaluje na autech Audi s příčným uspořádáním motoru. Poprvé se objevil v roce 1980. Dnes se nabízí jako standard nebo jako volitelný prvek pro většinu modelů Audi. Quattro umožňuje vylepšit terénní vlastnosti auta nebo vlastnosti mimo vozovek, a vylepšit i jeho dynamiku.    

Jak funguje systém Quattro

Klíčové komponenty systému jsou:

  • Převodová skříň: přizpůsobuje točivý moment motoru podle zvoleného jízdního režimu a přenáší točivý moment na ostatní díly převodovky.
  • Rozvodovka centrálním diferenciálem: rozkládá točivý moment motoru mezi přední a zadní nápravu. 
  • Hnací ozubená kola: zvyšují točivý moment přenášený na kola.
  • Křížové diferenciály: rozkládají točivý moment mezi levá a pravá kola.
  • Hnací hřídel: spojuje převodní skříň a zadní hnací ozubené kolo.
  • Přední hnací hřídel: přenáší točivý moment z převodní skříně na přední hlavní ozubené kolo.

Většina modelů Audi používá Torsen samosvorný diferenciál nebo samosvorný diferenciál s korunovým ozubeným kolem jako centrální diferenciál. V normálních jízdních podmínkách je točivý moment motoru distribuován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Když kola začnou prokluzovat, většina točivého momentu se přesune na nápravu, která má lepší trakci. Poměr točivého momentu mezi přední a zadní nápravou může být například 15:85, 20:80, 80:20, 70:30, nebo 75:25. 

Vlastnosti systému Quattro

Generace systému Typ diferenciálu Rok výroby Modely Audi vybavené tímto systémem
Mezinápravový Zadní náprava Přední náprava
I Otevřený s mechanickou uzávěrkou Otevřený s mechanickou uzávěrkou Otevřený bez uzávěrky 1981 Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85
II Symetrický, samosvorný Torsen Т-1 1988 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5
III Symetrický, samosvorný Torsen Т-1 1988 V8 441, 442, 4C2, 4C8
IV Otevřený s elektronickou uzávěrkou 1995 A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8
V Asymetrický, samosvorný Torsen Т-3 2006 RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH
VI Asymetrický, samosvorný, korunové ozubené kolo 2010 RS5 8T; A7 4A, 4G

Typická selhání systému Quattro

  • Ozubená kola diferenciálu se rychle opotřebují.
  • Univerzální kloubové kříže se mohou poškodit vlivem jízdy na drsných cestách.
  • Selhání ABS senzoru způsobí selhání elektronické uzávěrky diferenciálu.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty