S-matic je funkce manuálního řazení pro automatické převodovky instalovány v autech značky Honda. Debutovala v roce 1999, kdy byla vytvořena druhá generace modelu Honda Odyssey. V případě potřeby umožňuje S-matic ovládat převodovku manuálně, což může zlepšit dynamiku vozu a jeho ovladatelnost, a podpořit spolehlivější start na kluzkém povrchu.
Princip funkčnosti systému S-matic
Převodovka S-matic byla vytvořena ve spolupráci s Honda Motor Co., Ltd. Namísto souboru planetových převodovek, který je typický pro většinu hydraulických automatických převodovek, má tato převodovka dva hřídele s převodovými stupni. Každý hřídel zapojuje samostatnou jednotku hydraulické spojky. Pro aktivaci manuálního režimu řidič přesune řadicí páku do příslušného otvoru a potom ji posune do poloh “+” nebo “-” pro řazení nahoru nebo dolů.
Technické informace o S-matic
Kód převodovky | Kódy verzí | Počet rychlostí | Aplikovaná na modelech |
H5 | BYBA; MRMA; BWEA; B7WA; BAYA; BCLA; BGHA; M7WA; BGFA; MAYA | 5 | Honda Avancier; Honda Odyssey |
Běžná selhání převodovek S-matic
- Vnější závitový jemný filtr se předčasně ucpe.
- Jednosměrná spojka se poškodí, pokud převodovka pracuje pod silnou zátěží.
- Zadní buben spojky se zničí.
- Zadní ložiska se často zničí.
- Poškozený kryt průtokového řídicího ventilu způsobuje snížení tlaku v systému, což vede k selhání převodovky.
Komentovat