Sentronic je marketingový název pro několik automatických převodovek s funkcí manuálního řazení rychlostí, instalovaných v autech značky Saab. Převodovka debutovala kolem roku 2000, kdy na trh vstoupila druhá generace modelů Saab 9-3 a Saab 9-5.
Princip funkčnosti převodovky Sentronic
Hlavní komponenty této převodovky jsou planetová kola a konvertor točivého momentu s funkcí závěrky v určitých režimech. V manuálním režimu může řidič využít točivý moment motoru s maximální účinností, což má pozitivní vliv na dynamiku vozidla, zvyšuje se tím výkon na kluzkých površích, drsných cestách a při jízdě z kopce. Chcete-li přepnout na manuální režim, řidič musí pohnout pákou do polohy “M”. Zatlačením páky k značkám “+” nebo “-” se provede zařazení vyšší, resp. nižší rychlosti. V nabídce je i páčkové řazení.
Oblíbené převodovky Sentronic
Index převodovky | Výrobce | Počet rychlostí | Max objem motoru, l | Max točivý moment motoru, Nm | Typ pohonu | Začátek výroby | Instalována na modelech |
FA57 (AF33, AW55-50SN) | Aisin | 5 | 3.5 | 330 | Přední | 2000 | Saab 9-3; Saab 9-5 |
AF40 -6 (AWTF-80SC) | Aisin | 6 | 2.5 | 450 | Přední, Pohon všech kol | 2001 | Saab 9-5; Saab 9-3 |
Běžná selhání převodovek Sentronic
Selhání | Převodovky |
Solenoidy se ucpou produkty opotřebení třecího obložení v kolech spojky. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Nedostatek oleje vede k opotřebení mechanických prvků převodovky. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Selhává tělo ventilu a vložky planetových kol. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Po odjetí určitého počtu km je cítit trhání, které indikuje selhání těla ventilu. | AF40 -6 (AWTF-80SC) |
Opotřebovávají se brzdové pásy. | AF40 -6 (AWTF-80SC) |
Komentovat