Symetrický AWD nebo SAWD je systém pohonu všech kol v autech značky Subaru, který se používá od roku 2003. Je instalován na všech modelech této značky, kromě modelu BRZ a aut z řady kei car. Vylepšuje řízení auta a stabilitu na kluzkých površích. Systém umožňuje rychlejší akceleraci na suchých vozovkách a vylepšuje vlastnosti v terénu.
Jak tento systém funguje
Typickou vlastností systému SAWD je symetrický design. Klikový hřídel motoru, převodovka, kardanový hřídel, centrální a nápravový diferenciál jsou všechny seřazeny podél podélné osy vozidla. Pomáhá to snížit těžiště a zaručí se tím lepší rozložení hmotnosti. Výsledkem je lepší ovladatelnost auta a zvýšená míra pohodlí pro řidiče a cestující.
SAWD je dostupný v různých designech. Verze s manuální převodovkou jsou obvykle vybaveny centrálním diferenciálem se zkoseným převodem a viskózní spojkou pro uzamčení. V podmínkách stejné trakce na všech kolech se točivý moment motoru distribuuje rovnoměrně mezi nápravy. Viskózní spojka se zapojí, pokud jedna z náprav začne prokluzovat, a většina točivého momentu se přesune na nápravu s lepší trakcí. Verze s výkonnějšími motory mají zadní samosvorný diferenciál s viskózní spojkou.
Na autech vybavených automatickou převodovkou nebo kontinuálně variabilní převodovkou se provoz SAWD provádí pomocí vícekotoučové spojky s gerotorovým čerpadlem, které distribuuje točivý moment mezi nápravy podle podmínek na cestě. Někdy se na to používá elektronicky řízená vícekotoučová spojka s pozitivním uzamykáním.
Vlastnosti SAWD
Typ převodovky | Modely Subaru | Vlastnosti diferenciálů |
Manuální | Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. | Centrální diferenciál má zkosený převod. Zamyká se pomocí viskózní spojky. Často je tu redukční převod. Zadní diferenciál má také uzávěrku pomocí viskózní spojky. |
Automatická | Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. | Nesymetrický diferenciál se souborem planetových převodů a kotoučovou spojkou se používá jako centrální diferenciál. Podle potřeby se celý výkon motoru může dodávat na jedno kolo, a to díky systému kontroly dynamiky vozidla (VDC). |
Lineartronic CVT | Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. | Vícekotoučová spojka s elektronickým řízením se používá k distribuci točivého momentu mezi nápravy namísto centrálního diferenciálu. Diferenciály na nápravách jsou otevřeného typu. |
Komentovat