SAWD: popis, vlastnosti a princip funkčnosti

symetrický AWD nebo SAWD: popis, vlastnosti a princip funkčnosti

Symetrický AWD nebo SAWD je systém pohonu všech kol v autech značky Subaru, který se používá od roku 2003. Je instalován na všech modelech této značky, kromě modelu BRZ a aut z řady kei car. Vylepšuje řízení auta a stabilitu na kluzkých površích. Systém umožňuje rychlejší akceleraci na suchých vozovkách a vylepšuje vlastnosti v terénu.       

Jak tento systém funguje

Typickou vlastností systému SAWD je symetrický design. Klikový hřídel motoru, převodovka, kardanový hřídel, centrální a nápravový diferenciál jsou všechny seřazeny podél podélné osy vozidla. Pomáhá to snížit těžiště a zaručí se tím lepší rozložení hmotnosti. Výsledkem je lepší ovladatelnost auta a zvýšená míra pohodlí pro řidiče a cestující.

SAWD je dostupný v různých designech. Verze s manuální převodovkou jsou obvykle vybaveny centrálním diferenciálem se zkoseným převodem a viskózní spojkou pro uzamčení. V podmínkách stejné trakce na všech kolech se točivý moment motoru distribuuje rovnoměrně mezi nápravy. Viskózní spojka se zapojí, pokud jedna z náprav začne prokluzovat, a většina točivého momentu se přesune na nápravu s lepší trakcí. Verze s výkonnějšími motory mají zadní samosvorný diferenciál s viskózní spojkou.    

Na autech vybavených automatickou převodovkou nebo kontinuálně variabilní převodovkou se provoz SAWD provádí pomocí vícekotoučové spojky s gerotorovým čerpadlem, které distribuuje točivý moment mezi nápravy podle podmínek na cestě. Někdy se na to používá elektronicky řízená vícekotoučová spojka s pozitivním uzamykáním. 

Vlastnosti SAWD

Typ převodovky Modely Subaru Vlastnosti diferenciálů
Manuální Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Centrální diferenciál má zkosený převod. Zamyká se pomocí viskózní spojky. Často je tu redukční převod. Zadní diferenciál má také uzávěrku pomocí viskózní spojky.
Automatická Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. Nesymetrický diferenciál se souborem planetových převodů a kotoučovou spojkou se používá jako centrální diferenciál. Podle potřeby se celý výkon motoru může dodávat na jedno kolo, a to díky systému kontroly dynamiky vozidla (VDC).
Lineartronic CVT Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Vícekotoučová spojka s elektronickým řízením se používá k distribuci točivého momentu mezi nápravy namísto centrálního diferenciálu. Diferenciály na nápravách jsou otevřeného typu.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty