TDI je série dieselových přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním paliva od Volkswagen Group. Motor se představil v roce 1989 na modelu Audi 100 C3. Dnes mají tyto motory téměř všechny modely značek Volkswagen, Seat, Audi, a Škoda. Také se instalují na některých modelech značek Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler, a jiných značek.
Vlastnosti
TDI motory mají bloky válců z hliníku nebo litého železa. Hlavy válců jsou vyrobeny z hliníku. Řemen se obvykle používá v mechanismu časování ventilů, ale existují i verze, které používají řetěz nebo ozubená kolečka. Podle verze motoru má palivový systém vysokotlaké čerpadlo, vstřikovače jednotky nebo rozdělovač paliva. Turbodmychadlo s variabilní geometrií je instalováno na mnoha autech namísto běžného. Existují i verze s dvojitým turbodmychadlem, a některé z nich mají název BiTDI.
Oblíbené motory TDI
Série motorů | Objem motoru, L | Kód motoru | Počet válců | Počet ventilů | Max výkon, hp | Max točivý moment, N · m | Typ vstřikování paliva | Začátek výroby | Aplikování na modelech |
EA381 | 2.5 | 1T | řadový 5 | 10 | 120 | 265 | přímé vstřikování | 1989 | Audi 100 C3 |
EA153 | 2.5 | BAC | řadový 5 | 10 | 174 | 400 | vstřikovače jednotky | 2003 | Volkswagen Touareg 1 |
5.0 | AJS | V10 | 20 | 313 | 750 | vstřikovače jednotky | 2002 | Volkswagen Phaeton 1 | |
EA180 | 1.9 | AFN | řadový 4 | 8 | 110 | 235 | přímé vstřikování | 1996 | Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5 |
EA188 | 1.9 | AWX | řadový 4 | 8 | 130 | 285 | vstřikovače jednotky | 2000 | Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5 |
2.0 | BMM | řadový 4 | 8 | 140 | 320 | vstřikovače jednotky | 2004 | Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1 | |
EA189 | 1.6 | CAYC | řadový 4 | 16 | 105 | 250 | Common rail | 2009 | Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5 |
1.9 | CAAC | řadový 4 | 16 | 140 | 340 | Common rail | 2009 | Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5 | |
EA288 | 1.6 | DCXA | řadový 4 | 16 | 120 | 250 | Common rail | 2014 | Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8 |
2.0 | DBGC | řadový 4 | 16 | 150 | 340 | Common rail | 2016 | Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2 | |
EA330 | 2.5 | BDH | V6 | 24 | 180 | 370 | přímé vstřikování | 2004 | Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio |
EA381 | 2.5 | BJK | řadový 5 | 10 | 109 | 285 | Common rail | 2006 | Volkswagen Crafter 1 |
EA896 | 3.0 | CASA | V6 | 24 | 240 | 550 | Common rail | 2007 | Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L |
EA897 | 3.0 | CRCA | V6 | 24 | 245 | 550 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L |
EA898 | 4.2 | CKDA | V8 | 32 | 340 | 800 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2 |
Běžná selhání motorů TDI
Selhání | Motory |
Často je potřebné nastavení elektronicky řízeného vysokotlakého čerpadla. | 1T; BDH |
Hlava válce se často zdeformuje vlivem přehřívání motoru, které je způsobené selháním systému chlazení. | 1T |
Sací potrubí je náchylné k prasknutí. | BAC |
Těsnění vstřikovačů jednotky a tandemové čerpadlo časem ztratí těsnost. | AJS; AWX; BAC |
Ozubená kolečka mechanismu časování ventilů se rychle poškodí. | AJS |
Montážní pozice ventilů se vypálí po mnoho ujetých km, což vede k ztrátě komprese motoru. | AFN |
Čepele turbíny nebo EGR ventilu se někdy zablokují. | AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM |
Používání nekvalitního oleje způsobí rychlé opotřebení váčků vačkové hřídele nebo hydraulických zvedacích prvků. | AWX; BJK |
Piezo-vstřikovače se rychle poškodí. | BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC |
Upevňovací prvky vstřikovačů jednotky se uvolní, což povede k únikům. | BMM |
Pod krytem ventilu se často objevují úniky. | BDH; CAYC |
Dieselový filtr pevných částic se relativně rychle ucpe. | CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC |
Těsnění výměníku tepla rychle vyschne, což vede k úniku chladicí kapaliny. | DCXA |
Vířící klapky sacího potrubí se časem zablokují. | CASA |
Komentovat