TiD a TTiD motory jsou názvy dieselových motorů s přímým vstřikováním paliva. Instalovali se na autech Saab v letech 1998 až 2012. Zkratka TiD znamená Turbo Injected Diesel a označuje, že motor je vybaven jedním turbodmychadlem. TTiD (Twin Turbo Injected Diesel) indikuje, že motor má dvojité turbodmychadlo. První TiD motor se objevil v roce 1998 a byl instalován na modelu Saab 9-3. Verze s motorem TTiD byly vytvořeny v roce 2007. Téměř všechny motory vyráběla společnost General Motors. Některé z nich byly vytvořeny v spolupráci s jinými výrobci, jako například Isuzu Motors.
Vlastnosti motorů TiD a TTiD
Motory TiD a TTiD mají blok motoru z litého železa a hlavu válců z hliníku. Většina je vybavena systémem vstřikování paliva Common Rail, ale existují i verze bez rozdělovače paliva, kde se palivo dodává čerpadlem přímo do palivových vstřikovačů. Mechanismus časování ventilů obvykle používá řemen; řetěz je méně běžný.
Oblíbené motory TiD a TTiD
Název | Kód | Objem motoru, l | Počet a uspořádání válců | Počet ventilů | Max. výkon, hp | Max. točivý moment, N ∙ m | Začátek výroby | Saab modely vybavené tímto druhem motoru |
TiD | D223L (X22DTH) | 2.2 | řadový, čtyřválcový | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3; |
TiD | D308L | 3.0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5; |
TiD | Z19DTH | 1.9 | řadový, čtyřválcový | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3; |
TTiD | Z19DTR | 1.9 | řadový, čtyřválcový | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3; 9-5; |
TiD | Z19DT | 1.9 | řadový, čtyřválcový | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3; 9-5; |
TiD | A20DTH | 2.0 | řadový, čtyřválcový | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5. |
Běžná selhání motorů TiD, TTiD
Selhání | Motory |
Palivový systém je náchylný na tvorbu vzduchových bublin. | X22DTH (D223L). |
Dieselový filtr pevných částic a EGR ventil se ucpávají poměrně často. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
Kladka klikové hřídele se poškodí poměrně rychle. | X22DTH (D223L). |
Motorový olej se dostane do paliva vlivem vysušení podložek instalovaných pod vstřikovači paliva. | X22DTH (D223L). |
Elektrické komponenty vysokotlakého palivového čerpadla se často stávají nepoužitelnými. | X22DTH (D223L). |
Vířící klapky sacího potrubí se mohou snadno poškodit. | Z19DTH; A20DTH. |
Výfukové svodové potrubí se zdeformuje při vysoké teplotě. | Z19DTH. |
Hlavní ložisko klikové hřídele se poškodí vlivem nedostatku oleje, což vede k zablokování motoru při vysokých otáčkách motoru. | A20DTH. |
Těsnění chladiče motorového oleje rychle ztratí těsnost. | A20DTH. |
Nestabilní otáčky motoru mohou být způsobeny zašpiněným ovládacím palivovým ventilem. | A20DTH. |
Blok motoru je náchylný na přehřátí. | D308L. |
Komentovat