TSI motory: co to znamená a jeho výkonnostní parametry

TSI motory: co to znamená a jeho výkonnostní parametry

TSI je série přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním paliva, které vyrábí německá German Volkswagen Group. První motor TSI měl objem 1,4 litru a představil se v roce 2005 na modelu Golf GT Mk5. Odborníci ho chválili a motor získal cenu “Nejlepší nový motor” v rámci prestižní soutěže “Světový motor roku”. Dnes mají motor TSI modely aut značek Volkswagen, SEAT a Škoda. Tyto motory mají vysoký výkon a točivý moment i navzdory relativně malému objemu. Jsou typické ekologičností a úsporou paliva.     

Vlastnosti

TSI motory mají 4 válce s 8 nebo 16 ventily. Blok motoru může být vyroben z litého železa nebo hliníku. Hlava válce je vždy hliníková. Motor může být přeplňovaný s jedním turbem nebo se dvěma turby. Ve verzi s dvojitým turbodmychadlem má motor turbodmychadlo výfukových plynů a mechanicky poháněný kompresor (plnící dmychadlo). Rozvodový mechanismus používá řetěz nebo řemen, podle verze systému rozvodů.

Oblíbené motory TSI

Série motorů Objem motoru, L Kód motoru Počet válců Počet ventilů Max výkon, hp Max točivý moment, N · m Začátek výroby Aplikování na modelech
EA111 1.2 CBZA 4 4 86 160 2010 SEAT Toledo 4; Škoda Fabia 2; Volkswagen Caddy 3; Volkswagen Golf 6; Škoda Roomster 1
CBZB 8 8 105 175 2009 Volkswagen Caddy 3; SEAT Leon 2; Volkswagen Polo 5; Škoda Roomster 1; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Golf 6; SEAT Altea 1; Volkswagen Beetle 2; Škoda Fabia 2; Škoda Rapid 1; Volkswagen Jetta 6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Touran 1; SEAT Toledo 4
1.4 BMY 4 16 140 220 2005 Volkswagen Jetta 5; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Touran 1
CAVA 4 16 150 240 2008 Volkswagen Tiguan
CAXA 4 16 122 200 2006 Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Octavia 2; Volkswagen Golf 6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Rapid 1; Volkswagen Passat B6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Passat B7; SEAT Toledo 4; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Eos 1
EA211 1.2 CJZA 4 16 105 175 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CJZB 4 16 86 160 2012 Škoda Octavia 3; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
1.4 CMBA 4 16 122 200 2012 SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
CZCA 4 16 125 200 2013 Škoda Fabia 3; Volkswagen Golf 7; Škoda Superb 3; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Jetta 6; Volkswagen Passat B8; Škoda Rapid 1; Volkswagen Polo 1; Škoda Yeti 1
CZDA 4 16 150 250 2014 Volkswagen Beetle 5C; Volkswagen Tiguan 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7; Volkswagen Touran 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Yeti 1; Volkswagen Tiguan 2; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Sharan 2
1.5 DACA 4 16 130 200 2016 Volkswagen Golf 7; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 8; SEAT Leon 4
EA888 1.8 BZB 4 16 160 250 2007 Volkswagen Passat B6; SEAT Leon 2; Škoda Superb 2; SEAT Altea 1; Škoda Octavia 2; SEAT Toledo 3
CDAB 4 16 152 250 2009 Volkswagen Passat B7; Volkswagen Passat CC; Škoda Octavia 2; Škoda Superb 2; Škoda Yeti 1
CJSA 4 16 180 250 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Passat B8; Škoda Superb 3; Volkswagen Touran 2
2.0 CCZB 4 16 211 280 2009 Volkswagen Golf 6; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Eos 1; Volkswagen New Beetle 2; SEAT Altea 1; Volkswagen Passat CC; Volkswagen Passat B7
CHHA 4 16 230 350 2013 Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CYRC 4 16 250 370 2018 Volkswagen Touareg 3

Běžná selhání motorů TSI

Selhání Motory
Řetěz nebo řemen časování ventilů se natáhne nebo poměrně rychle praskne. CBZA; CBZB; BMY; CJSA; CCZB; CDAB; CHHA; BZB; CZCA; CJZB; CAVA
Nadměrné vibrace motoru při volnoběhu. CBZA; CBZB; BMY
Motor se v chladných podmínkách pomalu zahřívá. CBZB; CBZA; CMBA
Motor je velmi citlivý na kvalitu paliva. Uhlíkové usazeniny se usazují na vstupních ventilech při používání nekvalitního paliva. BMY; CAVA; CJZA; BZB; CJZB
Písty motoru se propálí kvůli klepání. BMY; CAVA
Pístní kroužky se začnou brzy zalepovat, což způsobí zvýšenou spotřebu oleje. BMY; CCZB; CZCA; CZDA; CDAB
V blízkosti mezichladiče se objeví únik chladicí kapaliny. BMY
Elektronický řídicí ventil turbodmychadla se často poškozuje. CAVA
Písty motoru začnou klepat již při relativně malém počtu ujetých kilometrů. CJZA
Zapalovací cívky se poškodí vlivem selhání zapalovacích svíček nebo chyb uskutečněných při výměně zapalovacích svíček. CMBA; BZB; CCZB
Tyčka aktivačního prvku (klapky rozvodu) turbodmychadla se často zablokuje. CJZA; CMBA; CZCA; CZDA; CJZB
Motor trhá při nízkých otáčkách motoru. DACA
Větrací systém klikové skříně se rychle ucpe, což vede k zvýšené spotřebě oleje. BZB
Vysokotlaké palivové čerpadlo má krátkou životnost. CDAB; CCZB
Olejové čerpadlo se často poškodí, což vede ke snížení tlaku oleje a může se tím způsobit prokluz hlavních ložisek klikové hřídele a ložisek ojnice.   CHHA

Komentovat

Your email address will not be published. Required fields are marked *