xDrive je vlastní systém pohonu všech kol společnosti BMW, a instalován na autech této značky od roku 2003. Pro většinu modelů je dostupný jako volitelný prvek nebo jako standardní prvek. Vylepšuje vlastnosti vozidla mimo vozovek, na kluzkých površích nebo v těžkém terénu.
Jak funguje systém xDrive
Pohon všech kol může být:
- Plnohodnotný: je založen na principu zadního pohonu. Točivý moment se distribuuje mezi nápravy pomocí vícekotoučové třecí spojky s elektronickým řízením a servořízením, a spojovací mechanismus je zodpovědný za uzamčení. Během jízdy je běžně částečně zamčený. Točivý moment je distribuován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Pokud zadní kola začnou prokluzovat, spojka je dále uzamčena. Na přední nápravu se přenese vyšší točivý moment. V případě slabé trakce předních kol se spojka odpojí, aby se točivý moment přenesl na druhou nápravu.
- Na vyžádání: je založen na principu předního pohonu. Zadní kola se zapojí pouze v případě, kdy ta přední prokluzují. Uskutečňuje se to pomocí vícekotoučové spojky Haldex.
Oblíbené modely BMW vybavené systémem xDrive
Druh pohonu všech kol | Auta |
plnohodnotný | Х1 E84; Х3 E83, F25, G01; X4 F26, G02; Х5 E70, F15, F85, G05; Х6 E71, E72, F16, F86, G06, F96; X7 G07;7. série E65, E66. |
na vyžádání | Х1 F48; X2 F39; 1. série F52, F40; 2. série F44, F45, F46. |
Běžná selhání systému xDrive
Selhání | BMW modely |
Třecí kotouče spojky se opotřebují předčasně vlivem selhání servopohonu. | 7. série E65, E66; Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71. |
Často se kazí rozvodovka zadní nápravy. | Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71. |
Ložiska rozvodovky se poškodí vlivem opotřebení třecích desek. | Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71. |
Komentovat