Pro stažení aplikace:
Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty
Jak poznáte, že vaše vodní pumpa nefunguje?
Nepřímé příznaky poškozené pumpy jsou neobvykle vysoká teplota motoru a silný zápach chladicí kapaliny v kabině auta. Když se začne opotřebovávat ložisko, uslyšíte hučení, skřípání nebo pískání zpod kapoty. Později začnou prvky jednotky rachotit. Zvláštní zvuky se mohou objevit i v případě zešikmení rotoru.
Pokud uvidíte některé z těchto příznaků, vizuálně zkontrolujte vodní pumpu. Únik z montážní pozice nebo krytu indikuje selhání. Zkontrolujte i ložisko. K tomu pokývejte hnací kladkou vodní pumpy. Nesmíte na ní cítit žádnou volnost pohybu.
Poškozená nebo nefunkční vodní pumpa není schopna vytvořit potřebný tlak v systému chlazení. Může to vést k přehřívání motoru. Pokud jednotka ztratí těsnost, chladící kapalina začne unikat. Nedostatek chladicí kapaliny může způsobit přehřívání motoru. Pokud je hladina chladicí kapaliny na kriticky nízké úrovni, neměli byste pokračovat v jízdě. Destrukce ložiska pumpy může způsobit předčasné opotřebení hnacího řemene nebo i jeho prasknutí.
Pokud je vodní pumpa poháněna řemenem alternátoru (klínový drážkovaný řemen), když se protrhne, baterie se nebude nabíjet a některé jiné jednotky, například hydraulický posilovač řízení a klimatizace, přestanou fungovat. Pokud je pumpa systému chlazení hnaná rozvodovým řemenem nebo řetězem, jejich poškození povede k ještě horším důsledkům. Například zde existuje riziko poškození ventilů, poškození pístu, selhání vačkové hřídele a ložisek, deformace nebo prasknutí hlavy válce.
Můžete jezdit s autem bez vodní pumpy?
Ne, nemůžete. Vodní pumpa je důležitá součástka systému chlazení, a její poškození vede k přehřívání a závažnému poškození motoru. Z konstrukčního hlediska auto nedokáže pracovat bez vodní pumpy: její kladka je klíčový prvek ventilových rozvodů nebo pohonu pomocného vybavení. Bez této součástky nelze zaručit správné napnutí hnacích řemenů.
Je třeba vyměnit vodní pumpu spolu s rozvodovým řemenem?
Ano. Vodní pumpu, rozvodový řemen a kladky je třeba vyměnit spolu. Všechny tyto součástky mají obvykle stejnou životnost. I nejmenší poškození na nich není akceptovatelné, protože od stavu ventilového rozvodu závisí celý provoz motoru.
Co způsobuje selhání vodní pumpy auta?
Používání nekvalitní chladící kapaliny nebo zanedbání její včasné výměny může způsobit předčasné opotřebení těsnění, a z jednotky bude unikat pracovní kapalina. Aby se nepoškodilo těsnění, nenechte pumpu pracovat bez chladicí kapaliny, a to ani na krátkou dobu. Úniky z těsnění hřídele vymyjí mazivo z ložisek hřídele, a způsobí jejich rychlé poškození. Ložiska mohou selhat, pokud jsou kladky nevyrovnané, nebo pokud je hnací řemen příliš silně utažen. Hřídel pohonu vodní pumpy se může poškodit ze stejných důvodů.
Navíc, nečistoty, špína a různá aditiva (například látka na zastavení úniku z chladiče) obsažená v chladicí kapalině, podporuje opotřebení kontaktních součástek, tvoří se zde usazeniny na rotoru, které jsou příčinou vzniku koroze.
Kolik trvá výměna rozvodového řemene a vodní pumpy?
Instalace nových dílů může zabrat 3-10 hodin, nebo i více. Náročnost procesu závisí na designu vozidla, množství pomocných jednotek, a uspořádání v motorovém prostoru.
Při instalaci nové vodní pumpy se někdy doporučuje vyměnit i termostat. Mnoho motoristů se ptá, zda se to vyplatí, nebo ne.
Obecně platí, že na rozdíl od řemene a kladek není instalace nového termostatu při výměně vodní pumpy povinná. Jeho životnost je navíc 1,5-krát delší než životnost pumpy. V některých motorech aut Volkswagen, Vauxhall a Opel se výměna termostatu doporučuje. Termostat zde je instalován přímo za systémem pohonu rozvodového řemene. Abyste se k této součástce dostali, je třeba odstranit celý systém rozvodového řemene. Tyto součástky se navíc nemohou znovu použít a musí se vyměnit, ačkoli nejsou poškozeny. Proto je výměna termostatu v tomto případě rozumným řešením.
Když chcete vyměnit vodní pumpu, je třeba vypustit chladicí kapalinu ze systému?
Obvykle se při odpojení hadičky z pumpy vypustí velké množství chladicí kapaliny. Proto je lepší vypustit chladicí kapalinu do předem připravené nádoby, aby se nezanechali stopy kapaliny v motorovém prostoru a nevylily se toxické látky. Ujistěte se, že nádoba je čistá, pokud chcete chladicí kapalinu znovu použít.
Může poškozená vodní pumpa způsobit drsný chod auta na volnoběh?
Ne. Nestabilní chod auta na volnoběh je způsoben jinými selháními a není spojen s poškozením vodní pumpy.