Jedním ze znaků selhání motoru a příslušných systémů je kouř z výfuku. Mnoho problémů lze diagnostikovat podle barvy a struktury. V tomto článku vám řekneme, jaké barvy mohou mít výfukové plyny a podíváme se i na důvody výskytu těchto barev.
Proč se z mého auta kouří pouze po nastartování?
Pokud uvidíte kouř z motoru pouze po nastartování, zvláště pokud mrzne nebo je velmi sucho, a po zahřátí motoru tento kouř zmizí, není to indikací selhání: tímto způsobem se totiž kondenzát vypařuje z výfukového systému.
Proč z výfuku vychází bílý kouř?
Pokud se kouř z výfuku neztratí ani po zahřátí pohonné jednotky, a bude ho vidět i při suchém a horkém počasí, indikuje to fakt, že do motoru se dostala voda. Obvykle se to stane 2 způsoby: buď se smíchala s chladicí kapalinou, což indikuje ztrátu těsnosti těsnění hlavy válce nebo chladicího systému, nebo společně s palivem, pokud je jeho kvalita nízká.
Jak se zbavit bílého kouře z výfuku? Proveďte tyto kroky:- Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny v nádržce. Její prudké snížení indikuje fakt, že těsnost v chladícím systému se narušila.
- Zkontrolujte motorový prostor: úniky často uvidíte na spojení mezi blokem motoru a hlavou válce.
- Podívejte se do nádržky pro chladicí kapalinu. Přítomnost oleje v ní je nepřímým znakem ztráty těsnosti těsnění hlavy válce a spolu s bílým kouřem mohou indikovat vniknutí chladicí kapaliny do spalovacích komor motoru.
- Zkontrolujte olejové plnicí hrdlo. Neměla by na něm být žádná bílá pěna.
- Pokud zaznamenáte alespoň jeden z výše uvedených znaků, auto dovezte do autoservisu na profesionální diagnostiku. Jako součást opravy bude nutná výměna těsnění hlavy válce a možná obroušení kontaktních ploch bloku motoru a hlavy válce.
- Pokud nejsou žádné problémy se systémem chlazení, zkuste chodit na jinou čerpací stanici.
- Zkontrolujte těsnost palivové nádrže. Podle potřeby si ji nechte opravit nebo vyměnit.
Pokud z mého auta vychází bílý kouř, mohu dál jezdit?
Ne, nemůžete. Řešení problémů nikdy neodkládejte: chladicí kapalina, která když se smíchá s olejem a zředí se v něm, naruší mazací vlastnosti oleje. Bude to vést k destrukci pohyblivých dílů motoru. Pokud se tedy budete chtít dostat do autoservisu, použijte k tomu odtahovou službu.
Někdy bílý kouř vychází zpod kapoty. Může to být znak vařící se chladicí kapaliny a přehřívání motoru nebo ztráty těsnosti chladiče nebo jeho trubek. V tomto případě auto ihned zastavte a nechte motor vychladnout. Poté zkontrolujte možné úniky v chladicím systému. Pokud uvidíte silné úniky, další jízda s autem je zakázána.
Proč z mého auta vychází černý kouř?
Černý kouř z výfuku je znakem příliš bohaté směsi paliva a vzduchu. Může to být způsobeno ucpaným vzduchovým filtrem, kvůli čemuž se méně vzduchu dostane do motoru, objeví se selhání palivového čerpadla nebo regulátoru, což povede k zvýšenému tlaku v palivovém potrubí.
Pokud uvidíte problém, postupujte takto:- Změřte tlak v palivovém systému pomocí měřiče tlaku.
- Zkontrolujte vstřikovače. Pokud to chcete udělat, použijte multimetr na změření odporu a porovnejte získané hodnoty s referenčními hodnotami. Pro podrobnější diagnostiku, která se provádí na speciálním stojanu, zajděte do autoservisu.
- Zajistěte správné fungování kyslíkových senzorů. Nejdříve zkontrolujte, zda jsou senzory bezpečně spojeny se svorkami. Podle potřeby tyto svorky vyčistěte. Rozeberte součástku a zkontrolujte ji. Přítomnost usazenin na ochranné trubce komponentu indikuje potřebu její výměny.
- Zapněte zapalování. Zapojte sondy multimetru do okruhu ohřívače. Napětí by mělo mít hodnotu 12 V.
- Zapojte sondy do signálního vodiče a uzemnění podvozku. Multimetr by měl ukazovat hodnotu 0.45 V.
- Odstraňte konektor ze zařízení. Změřte odpor mezi svorkami ohřívače. Hodnoty se budou lišit podle typu senzoru, ale neměly by být vyšší než 2-10 Ohmů.
- Nainstalujte nový senzor namísto toho poškozeného.
- Pokud máte dieselové auto, zapněte režim regenerace dieselového filtru pevných částic.
- V dieselových autech může být hustý černý kouř způsobený ucpaným filtrem pevných částic.
Mohu pokračovat v jízdě, pokud z výfuku vychází černý kouř?
Proč z výfuku vychází modrý kouř?
Jestliže z výfuku auta vychází modrý kouř, indikuje to vniknutí oleje do spalovacích komor. Obvykle je to způsobeno opotřebením dílů skupiny pístu a válce, zalepením pístních kroužků, destrukcí těsnění zdvihadla ventilu a používáním oleje s nesprávnou viskozitou.
Toto musíte udělat:- Ujistěte se, že v systému mazání používáte správný olej. Pokud to tak není, vyměňte ho a systém vypláchněte.
- Změřte míru komprese ve válcích motoru. Pokud není dostatečná, ztratila se těsnost v spalovacích komorách. Potřebná bude podrobnější diagnostika.
- Auto odvezte do autoservisu: často se stává, že když z auta vychází modrý kouř, je to znakem pro hrozící celkové repasování motoru. Bez pomoci odborníků to nelze provést.
Co se stane, pokud budu pokračovat v jízdě, když mi z motoru vychází modrý kouř?
Závěr
Kouř z výfuku téměř vždy indikuje nějaké selhání v různých systémech vozidla. Tento znak selhání nesmíte ignorovat. Čím dříve tento problém vyřešíte, tím menší poškození se způsobí na vašem autě.
Komentovat