Diagnostika vašeho auta podle barvy kouře z výfuku

Diagnostika vašeho auta podle barvy kouře z výfuku

Jedním ze znaků selhání motoru a příslušných systémů je kouř z výfuku. Mnoho problémů lze diagnostikovat podle barvy a struktury. V tomto článku vám řekneme, jaké barvy mohou mít výfukové plyny a podíváme se i na důvody výskytu těchto barev.

Proč se z mého auta kouří pouze po nastartování?

Pokud uvidíte kouř z motoru pouze po nastartování, zvláště pokud mrzne nebo je velmi sucho, a po zahřátí motoru tento kouř zmizí, není to indikací selhání: tímto způsobem se totiž kondenzát vypařuje z výfukového systému.

Proč z výfuku vychází bílý kouř?

Pokud se kouř z výfuku neztratí ani po zahřátí pohonné jednotky, a bude ho vidět i při suchém a horkém počasí, indikuje to fakt, že do motoru se dostala voda. Obvykle se to stane 2 způsoby: buď se smíchala s chladicí kapalinou, což indikuje ztrátu těsnosti těsnění hlavy válce nebo chladicího systému, nebo společně s palivem, pokud je jeho kvalita nízká.

 Jak se zbavit bílého kouře z výfuku? Proveďte tyto kroky: 
  1. Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny v nádržce. Její prudké snížení indikuje fakt, že těsnost v chladícím systému se narušila.
  2. Zkontrolujte motorový prostor: úniky často uvidíte na spojení mezi blokem motoru a hlavou válce.
  3. Podívejte se do nádržky pro chladicí kapalinu. Přítomnost oleje v ní je nepřímým znakem ztráty těsnosti těsnění hlavy válce a spolu s bílým kouřem mohou indikovat vniknutí chladicí kapaliny do spalovacích komor motoru.
  4. Zkontrolujte olejové plnicí hrdlo. Neměla by na něm být žádná bílá pěna.
  5. Pokud zaznamenáte alespoň jeden z výše uvedených znaků, auto dovezte do autoservisu na profesionální diagnostiku. Jako součást opravy bude nutná výměna těsnění hlavy válce a možná obroušení kontaktních ploch bloku motoru a hlavy válce.
  6. Pokud nejsou žádné problémy se systémem chlazení, zkuste chodit na jinou čerpací stanici.
  7. Zkontrolujte těsnost palivové nádrže. Podle potřeby si ji nechte opravit nebo vyměnit.
Z výfuku vychází bílý kouř

Pokud z mého auta vychází bílý kouř, mohu dál jezdit?

Ne, nemůžete. Řešení problémů nikdy neodkládejte: chladicí kapalina, která když se smíchá s olejem a zředí se v něm, naruší mazací vlastnosti oleje. Bude to vést k destrukci pohyblivých dílů motoru. Pokud se tedy budete chtít dostat do autoservisu, použijte k tomu odtahovou službu.

Někdy bílý kouř vychází zpod kapoty. Může to být znak vařící se chladicí kapaliny a přehřívání motoru nebo ztráty těsnosti chladiče nebo jeho trubek. V tomto případě auto ihned zastavte a nechte motor vychladnout. Poté zkontrolujte možné úniky v chladicím systému. Pokud uvidíte silné úniky, další jízda s autem je zakázána.

Proč z mého auta vychází černý kouř?

Černý kouř z výfuku je znakem příliš bohaté směsi paliva a vzduchu. Může to být způsobeno ucpaným vzduchovým filtrem, kvůli čemuž se méně vzduchu dostane do motoru, objeví se selhání palivového čerpadla nebo regulátoru, což povede k zvýšenému tlaku v palivovém potrubí.

 Pokud uvidíte problém, postupujte takto: 
  1. Změřte tlak v palivovém systému pomocí měřiče tlaku.
  2. Zkontrolujte vstřikovače. Pokud to chcete udělat, použijte multimetr na změření odporu a porovnejte získané hodnoty s referenčními hodnotami. Pro podrobnější diagnostiku, která se provádí na speciálním stojanu, zajděte do autoservisu.
  3. Zajistěte správné fungování kyslíkových senzorů. Nejdříve zkontrolujte, zda jsou senzory bezpečně spojeny se svorkami. Podle potřeby tyto svorky vyčistěte. Rozeberte součástku a zkontrolujte ji. Přítomnost usazenin na ochranné trubce komponentu indikuje potřebu její výměny.
  4. Zapněte zapalování. Zapojte sondy multimetru do okruhu ohřívače. Napětí by mělo mít hodnotu 12 V.
  5. Zapojte sondy do signálního vodiče a uzemnění podvozku. Multimetr by měl ukazovat hodnotu 0.45 V.
  6. Odstraňte konektor ze zařízení. Změřte odpor mezi svorkami ohřívače. Hodnoty se budou lišit podle typu senzoru, ale neměly by být vyšší než 2-10 Ohmů.
  7. Nainstalujte nový senzor namísto toho poškozeného.
  8. Pokud máte dieselové auto, zapněte režim regenerace dieselového filtru pevných částic.
  9. V dieselových autech může být hustý černý kouř způsobený ucpaným filtrem pevných částic.
Z mého auta vychází černý kouř

Mohu pokračovat v jízdě, pokud z výfuku vychází černý kouř?

Jestliže z výfuku auta vychází černý kouř, problém je třeba co nejdříve vyřešit. Faktem je, že příliš bohatá směs paliva a vzduchu se spaluje pomaleji než obvykle, což povede k lokálnímu přehřívání prvků motoru. Kromě toho se určitá část paliva bude spalovat až v tlumiči výfuku, což zvyšuje riziko klepání motoru a destrukce katalyzátoru. Svíčky zapalování mohou selhat dříve než obvykle. Časem se mohou propálit i prvky výfukového systému. Někdy se zašpiní i motor.

Proč z výfuku vychází modrý kouř?

Jestliže z výfuku auta vychází modrý kouř, indikuje to vniknutí oleje do spalovacích komor. Obvykle je to způsobeno opotřebením dílů skupiny pístu a válce, zalepením pístních kroužků, destrukcí těsnění zdvihadla ventilu a používáním oleje s nesprávnou viskozitou.

 Toto musíte udělat: 
  1. Ujistěte se, že v systému mazání používáte správný olej. Pokud to tak není, vyměňte ho a systém vypláchněte.
  2. Změřte míru komprese ve válcích motoru. Pokud není dostatečná, ztratila se těsnost v spalovacích komorách. Potřebná bude podrobnější diagnostika.
  3. Auto odvezte do autoservisu: často se stává, že když z auta vychází modrý kouř, je to znakem pro hrozící celkové repasování motoru. Bez pomoci odborníků to nelze provést.
Z výfuku vychází modrý kouř

Co se stane, pokud budu pokračovat v jízdě, když mi z motoru vychází modrý kouř?

Samotný modrý kouř je znakem určitých selhání. Pokud budete odkládat opravu problému, situace se jen zhorší. Například, pokud včas vyměníte těsnění zdvihadla ventilu a pístní kroužky, můžete se vyhnout vážnějším problémům. Pokud jejich výměnu budete odkládat, písty se mohou vypálit, co vás bude stát mnohem více peněz.

Závěr

Kouř z výfuku téměř vždy indikuje nějaké selhání v různých systémech vozidla. Tento znak selhání nesmíte ignorovat. Čím dříve tento problém vyřešíte, tím menší poškození se způsobí na vašem autě.

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty