Filtr pevných částic (DPF): jak poznám, že je ucpaný, a jak ho vyčistit?

Filtr pevných částic (DPF): jak poznám, že je ucpaný, a jak ho vyčistit?

Tento filtr je již déle než desetiletí nedílnou součástí všech vozidel poháněných dieselovými motory. Ve své základní funkci chrání okolní svět, tedy jak živé tvory, tak i rostliny, před mimořádně škodlivými mikročásticemi obsaženými ve výfukových plynech. V následujícím textu se chceme detailněji podívat na to, jak takový filtr vůbec funguje, jak rozpoznat jeho případné poškození a zda a jak jej lze náležitě vyčistit.

Co je to DPF filtr?

Pod zkratkou se skrývá anglický termín „diesel particulate filter“. U nás se tomuto zařízení podobně říká filtr pevných částic auta. Mezi další názvy, se kterými se můžete setkat, patří francouzská zkratka FAP (filtre à particules), která se sériově začala používat ve vozech Peugeot a Citroën. Krom toho v současné době existuje i odpovídající filtr pro zážehové motory, a to GPF filtr (gasoline particulate filter), který je nicméně tématem jiného článku.

Co je to DPF filtr?

Už samotný název zařízení prozrazuje, že hlavním úkolem této součástky výfukového systému je odfiltrovat z výfukových plynů vznětových motorů jemný prach obsahující uhlík, částice sazí a další produkty spalování. Ekologické spolky a sdružení po takovém zařízení volaly již dlouho předtím, než jej EU v roce 2010 nařídila jako povinný, vzhledem k tomu, že tyto částice jsou pro lidský organismus nesmírně škodlivé. Mnohé ze zplodin jsou natolik drobné, že je vstřebáváme dokonce i kůží, nemluvě už o tom, když se těchto výfukových plynů náhodně nadýcháme.

Jak poznám ucpaný filtr pevných částic?

Moderní filtry pevných částic se skládají z uzavřené komory, v níž jsou porézní filtrační stěny buď z keramiky, nebo z kovu. Díky přitažlivosti molekul různých látek ulpívá až 90 % škodlivých částic na povrchu těchto stěn, kde se postupně hromadí.

Praktickou vlastností DPF filtrů je, že disponují určitou samočisticí schopností, tzv. regenerací. Za teploty výfukových plynů přibližně 550 stupňů Celsia tak nahromaděné částice shoří. Poté ve filtru zpravidla zůstává pouze jejich popel, který se postupem času samozřejmě začne usazovat.

Při tzv. pasivní regeneraci probíhá samočištění zcela přirozeně, například za jízdy pod plným zatížením (třeba na okreskách/dálnicích). Zejména u vozidel, jež často jezdí jen v rámci města, však může mít smysl toto zatížení i záměrně vyvolat, aby se částice odpovídajícím způsobem spálily, čímž se znatelně zvýší i účinnost i životnost filtru.

Spousta aut se vznětovými motory má na přístrojové desce svou vlastní kontrolku na filtr pevných částic. Ta řidiče včas upozorní, když se ve filtru začne tvořit kritická koncentrace sazí. Neboť ani dokonale využitá regenerace jej z dlouhodobého hlediska nezachrání před jeho výměnou. Mnohdy není možné provést čištění ani za dílenských podmínek, a pokud selže rovněž obnova vyškoleným personálem, musí být jednotka vyměněna za novou. Ceny filtrů pevných částic se odvíjejí od výrobce a dodavatele, ale je třeba počítat s poměrně slušnou částkou. Například filtr pevných částic pro Škodu Octavia 2 běžně vychází na víc než deset tisíc korun.

Čištění DPF filtru

Jak již bylo uvedeno v předchozím odstavci, čištění v domácích podmínkách není příliš užitečné a mělo by být výhradně prováděno profesionálem. Pracovníci autodílen se v každém případě nejprve pokusí provést takzvanou nucenou regeneraci, při níž si slibují, že pomocí spalování odstraní co největší množství rušivých částic. Pokud to nepovede k požadovanému výsledku a zanesení popílkem je i nadále kritické, lze filtr v případě potřeby zcela vyjmout a vyčistit ručně.

Zaměstnanci mají k tomu účelu k dispozici hned několik metod, žádná z nich však nepřinese ideální výsledek. Filtr je například možné ponořit do chemického roztoku a poté jej vysušit a vyfoukat. Je zde ovšem riziko, že se stěny filtru natrvalo slepí a výkon zařízení tak bude značně omezen.

Jiným způsobem čištění je profrézovat těleso filtru a poté vyfoukat všechen prach a popel horkým či studeným vzduchem. U tohoto řešení zase hrozí nebezpečí, že se pouzdro již nepodaří optimálně svařit a zařízení bude netěsné.

V neposlední řadě mohou mechanici sáhnout i po speciálních ultrazvukových přístrojích a po vybavení uzpůsobeném pro DPF filtry. Přičemž i zde zůstává otázkou, zda budou mít dostatečný dopad na obnovu filtru.

Závěr

Koneckonců se dá shrnout, že je filtr pevných částic realitou, se kterou se musí vyrovnat nejen řidiči dieselových vozů. Tato zařízení pronikají i do oblasti benzinových agregátů a zřejmě si bez nich brzy nedokážeme představit naše auta, zejména s ohledem na smog ve městech a jiné zdravotní zátěže. Abyste si tento filtr museli pořizovat pokud možno zřídka, doporučujeme dodržovat pokyny výrobce a pravidelně vykonávat jeho samočištění. Tímto způsobem budete vy i vaše vozidlo dlouhodobě těžit z jeho pozitivních vlastností.

TOP produkty na toto téma:

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty