Palivový filtr příznaky: opotřebení a funkce

Palivový filtr příznaky: opotřebení a funkce

Mnoho lidí ví, že moderní vozidla disponují celou řadou různorodých filtračních médií. Některé se používají k odstraňování částic a jiných cizích těles nacházejících se ve vzduchu, zatímco jiné se zabývají tím samým u kapalin. Mezi ně patří i tzv. palivový filtr, jenž plní přesně tuto funkci. Abyste měli jistotu, že vám vydrží co nejdéle v provozuschopném stavu, rádi bychom se v následujícím článku věnovali některým z častých otázek týkajících se tohoto malého, avšak důležitého zařízení. Čtěte dále a naučíte se, jak funguje, podle čeho poznáte jeho opotřebení a v neposlední řadě i to, jak jej můžete vyměnit za nový.

Kde je filtr umístěn a jak funguje?

Filtrační jednotka, která má často tvar malé plechovky, je obvykle umístěna v motorovém prostoru, díky čemuž je snadno přístupná i pro hobby řidiče, kteří nemají k dispozici profesionální dílnu. V některých případech se však může filtr nacházet i pod spodní částí vozidla. Pokud máte pochybnosti o přesné poloze, zpravidla stačí pohled do návodu k obsluze vozidla.

Kde je filtr umístěn a jak funguje?

Dále je třeba hledat dvě hadice nebo potrubí. Zařízení totiž bere palivo přímo z nádrže, které je nasáváno palivovým čerpadlem a na své cestě do motoru prochází filtrem. Obvykle se vzhled filtru příliš neliší například od toho olejového.

Nyní, když už víme, kde tuto součástku najít, přichází řada na to, abychom vám vysvětlili, jak vlastně funguje. A o složitou záležitost se koneckonců ani nejedná, ostatně většinu toho všeho odhaluje již samotné pojmenování.

Zpravidla se v pouzdru filtru skrývá filtrační membrána podobná papíru, která je opatřena jemnými póry a slouží primárně k zachycování nečistot. Nasávané palivo cestou protéká tímto filtračním médiem, a pokud funguje správně, odchází z něj v co nejčistším stavu. Během své životnosti takové zařízení mimo jiné odchytává částice sazí a špíny, cizí tělesa, jako jsou jemné kovové střepy, a veškeré jiné materiály.

A tento úkol není důležitý pouze z hlediska výkonu: Vstřikování pohonné hmoty se totiž uskutečňuje pod tak vysokým tlakem, že i ty nejdrobnější příměsi mohou způsobit exponenciální poškození trysek, pístů a dalších komponentů.

Jak často byste měli palivový filtr vyměňovat?

Tím se dostáváme k tomu, jak se dá zjistit, že už vám filtr nefunguje tak, jak by měl. Nejdříve ovšem několik slov o výměnných intervalech.

Stejně jako u většiny nahraditelných dílů vašeho vozidla není palivový filtr výjimečný tím, že pro něj platí tzv. výměnné intervaly – lhůty, po jejichž uplynutí by se nejpozději měl vyměnit za nový. Je třeba podotknout, že uvedená maximální hodnota se váže k vynikající kvalitě paliva a předpokládá, že s vozem jezdíte obezřetně. Proto není vůbec špatný nápad měnit častěji i dříve a raději se držet dolní hranice. Je lepší pořídit si filtr za pár stokorun navíc, než skončit v servisu s porouchaným a kouřícím motorem.

Přibližnou životnost lze obvykle odhadnout na 30 až 70 000 ujetých kilometrů.

A jak poznáte, že je palivový filtr zanesený nebo ucpaný?

A jak poznáte, že je palivový filtr zanesený nebo ucpaný?

Pokud se filtrační médium nevyměňuje v pravidelných odstupech, dojde k nevyhnutelnému: Jemné papírové vrstvy se slepí a ucpou, ať už množstvím paliva, které jimi prochází, nebo četnými částicemi, jež se hromadí v membráně. Protože motor je precizně časované hodinové ústrojí, i ty nejmenší odchylky se velmi rychle projeví a ovlivní chod celého vozidla. Naštěstí se to často dá zjistit, když problémy ještě nejsou tak závažné, a stačí si zakoupit nový filtr. Mezi typické příznaky špatného filtru patří zvýšená spotřeba paliva nebo snížený výkon; zejména při rozjezdu nebo při jízdě po strmé silnici.

Kromě toho můžete zaznamenat slyšitelné škubání nebo trhání motoru, zvlášť při vysokém zatížení nebo po změně rychlostního stupně. A konečně se může také přihodit, že vám motor zhasne přímo na volnoběhu. Nejpozději potom víte, že je nejvyšší čas jednat a že možným zdrojem závady může být zmiňovaný filtr.

Jak se mění palivový filtr u dieselových a benzinových vozů?

Jste si tedy poměrně jisti, že příčinou podivných zvuků nebo zvláštního chování vašeho auta je právě palivový filtr. Anebo prostě chcete jednat proaktivně, protože jste si všimli, že se pomalu blíží další interval.

Dobré zprávy vás jistě potěší. Nejenže je takové zařízení cenově relativně dostupné, ale navíc si můžete ušetřit náklady na návštěvu dílny, pokud výměnu provedete sami. Nepotřebujete k tomu ani žádné drahé nebo neobvyklé nářadí, běžné vybavení typické garáže je zcela dostačující.

Kromě nového filtru budete potřebovat šroubovák, rukavice, ochranné brýle a několik hadříků či utěrek. Brýle jsou nutné k ochraně vašich sliznic, které by mohly citlivě reagovat na unikající výpary paliva, a případné stříkance se také lépe drží mimo vaše oči. Při nákupu filtru se rovněž nezapomeňte podívat do svého manuálu nebo se příště zeptejte v servisu, na co přesně byste se měli kromě tvaru zaměřit.

Pro výměnu filtru je nejlepší zajet před garáž na dvůr nebo se alespoň ujistit, že je prostor garáže opravdu dobře větraný, a nechat vůz delší dobu odstát, aby se motor a filtr mohly ochladit.

Filtr je obvykle napojen ze dvou stran tenkými hadičkami – jedna přivádí palivo z nádrže, druhá jej čerpá dále do motoru. Jsou připojeny k pouzdru filtrační jednotky pomocí upevňovacích prvků a lze je uvolnit šroubovákem, aby se jednotlivé hadice daly opatrně vytáhnout. Je přitom důležité, aby palivo zbytečně nevytékalo, a pokud se tak přece jen stane, je nutné ho neprodleně utřít. Poté zkontrolujte také konce hadiček. Jsou-li vidět evidentní trhliny nebo praskliny, nastal čas vyměnit i tyto součástky.

Jak se mění palivový filtr u dieselových a benzinových vozů?

Následně je třeba vyjmout samotný filtr. K tomu se podívejte, jak přesně je připevněn. Občas mívají otevíratelné víko, ale v tomto případě vycházíme z toho, že budete muset uvolnit kovovou svorku, aby bylo možné pouzdro vytáhnout.

Zařízení vyjměte a nasaďte nové. Nezapomeňte, že filtr nesmíte jednoduše vyhodit do domovního odpadu. Zlikvidujte ho do speciálně k tomu účelu vyhrazeného kontejneru na nebezpečný odpad nebo ho odneste do dílny. Rozhodně se ho nepokoušejte vyčistit, ať už jste o tom četli nebo slyšeli cokoli. Případný účinek by byl jen minimální a po několika týdnech by úplně pominul.

Na závěr znovu připevněte předtím odstraněné upevňovací prvky a zkontrolujte, zda vše dobře těsní a nic neprotéká. Je to naprosto zásadní, protože únik paliva nejenže samozřejmě negativně ovlivní výkon motoru a zvýší jeho spotřebu, ale kvůli snadné hořlavosti představuje i řadu dalších bezpečnostních rizik.

    Váš profil je váš osobní asistent.

    Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty