Jak funguje hybridní auto a jaké typy existují

Jak funguje hybridní auto

Plug-in, Mild, Micro, paralelní hybrid – kdo se má ve všech těchto termínech a podtypech ještě orientovat? Skutečností však je, že spousta lidí si chce pořídit hybridní vozidlo jako alternativu ke klasickému spalovacímu motoru. Ať už proto, že si slibují od toho úsporu peněz, možnost volné jízdy v centrech měst nebo prostě jen chtějí učinit něco ve prospěch životního prostředí. Nicméně je výběr o dost obtížnější, když nejste obeznámeni s různými koncepcemi a typy vozidel, takže v nejhorším případě můžete být po koupi docela zklamaní, pokud není vůz podle vašich představ. Abychom v tomto zmatku udělali trochu pořádek, sestavili jsme přehled nejdůležitějších představitelů hybridní mobility. Vezměme si to tedy pěkně popořadě.

Jak je navržen pohon u hybridního vozidla?

Přestože se jednotlivým typům a jejich rozdílům budeme věnovat podrobněji níže, můžeme se nejprve stručně podívat na motor takového vozidla. Kromě spalovacího motoru, jak jej známe z klasických automobilů, má většina hybridů obvykle také elektromotor a v každém případě baterii, tzv. akumulátor.

Jak již název napovídá, jedná se o kategorii vozidel, která nejezdí výhradně na fosilní paliva, ani nejsou stoprocentně elektrická. Lze tedy hovořit o přechodném modelu na cestě k plně elektrické budoucnosti. V zásadě existují takové varianty, u kterých může elektromotor fungovat i samostatně a je podporován pouze při vysokém zatížení. Na druhé straně však máme vozy, u nichž akumulátor jen vypomáhá a běžnou práci vykonává stále ten motor spalovací. Dále se proto na konkrétní zástupce podíváme podrobněji.

Micro a Mild hybridy

Začněme těmi hybridy, které jsou nejméně elektrifikované. Takzvané Micro hybridy jsou v podstatě naprosto běžné spalovací motory, které však mají integrovaný systém stop-start s rekuperací energie. To zjednodušeně znamená, že když vůz zastavíte, například na semaforu, motor se samočinně vypne, aby zbytečně nespotřebovával pohonnou hmotu. Navíc lze do malé baterie ukládat energii, kterou při brzdění získáváte zpět díky vznikajícímu tření a tepelné energii.

Mild hybrid je zkrátka vylepšením uvedeného modelu s tím rozdílem, že je doplněn o skutečný elektromotor. Ten ovšem nabízí jen nízký výkon a slouží především jako podpora samotného motoru, kupříkladu při zrychlování nebo předjíždění. Obdobně jako u Micro verze může i Mild hybrid rekuperovat energii, a tím akumulátor časem dobíjet. V obou modelech ale platí, že konečný účinek je poměrně nepatrný a slouží spíše jako způsob úspory paliva.

Sériové hybridy

I v tomto typu nalezneme kromě spalovacího motoru na naftu nebo benzin i podstatně výkonnější elektromotor. U sériových hybridů je to navíc právě tento motor, který pohání kola vozu. Nicméně je ve vozidle instalován i ten spalovací motor, který je odpovědný za dodávku potřebné energie. Nyní se můžete oprávněně ptát, k čemu vám je vyspělý elektromotor, když stejně nefunguje autonomně. Předností těchto vozidel je, že spalovací motor je úplně oddělen od hnacího ústrojí. To má ten příznivý účinek, že může být navržen optimálněji než u klasických vozů, čímž se stává výrazně hospodárnějším, a tedy i efektivnějším.

Paralelní hybridy

Nyní se dostáváme k pravděpodobně nejrozšířenějšímu typu ze všech. Paralelní hybridy mají dva propojené motory – jeden elektrický a druhý spalovací. Jejich kola jsou poháněna buď jedním z nich, nebo oběma současně, v závislosti na konkrétní situaci. Například v městském provozu je elektromotor obzvláště účinný, protože jej lze plně využít na převážně krátkých vzdálenostech s nízkou maximální rychlostí, přičemž často pohání vůz zcela nezávisle.

Jiná situace naopak nastává ve vysokých rychlostech nebo při delších jízdách. Zde se tyto hybridy opírají především o klasický spalovací agregát. I v tomto případě se baterie nabíjí zpomalováním a brzděním vozidla.

Plné hybridy neboli Silné hybridy

Tato podkategorie se hodně podobá paralelnímu hybridu, tentokrát je však kladen důraz na výkonnější baterii. Vůz je proto konstruován tak, aby mohl být častěji a po delší dobu poháněn elektřinou, což ale nezřídka souvisí s vyšší cenou a náročnějšími, tudíž i dražšími opravami.

Plug-in hybridy

Toto jméno by rovněž mělo být většině dobře známé. „Plug in“ – v angličtině to značí „zapojit“ – se jim říká proto, že je lze dobíjet pomocí síťové zásuvky, nabíjecí stanice nebo tzv. Wallboxu právě tak jako u opravdových elektromobilů. Ačkoli i výše uvedené typy mohou nabízet možnost externího nabíjení, tento termín se obecně užívá spíše pro ty automobily, jejichž akumulátor je výrazně větší a kapacitnější. Taková auta mohou s plně nabitou baterií často ujet až několik desítek kilometrů pouze na elektrický pohon. Celkový dojezd společně se spalovacím agregátem pak může snadno dosáhnout 800 kilometrů a více.

Jejich velká výhoda se však pro některé řidiče může stát i jejich slabinou. Důvodem je fakt, že mnohdy není možné se dobíjení baterie prostřednictvím nabíjecí stanice vyhnout, protože samotná rekuperace ji málokdy dostatečně naplní.

To znamená, že si buď musíte zakoupit Wallbox, nebo alespoň čas od času navštívit dobíjecí stojan.

Hlavním plusem ostatních hybridů je právě to, že se jedná o konvenční automobily, které díky elektronice šetří palivo a obecně podporují a zpříjemňují jízdu. Především k tomu nevyžadují přívod energie zvnějšku, a jsou tudíž nezávislejší.

Pro koho se vyplatí hybridní vozidla?

Jde o zajímavou otázku, na kterou je třeba vždy odpovědět s ohledem na řidiče a jeho individuální požadavky. Pokud je cílem pohodlně a bezstarostně snížit dopad vozidla na ekologii, a tím dlouhodobě i ušetřit peníze, mohou být správnou volbou hybridy bez možnosti externího nabíjení. Plug-in auta se vám budou hodit, pokud si plánujete dokoupit Wallbox nebo alespoň odpovídající zástrčku pro domácí zásuvku. Vozidlo potom můžete snadno nabíjet přes noc a na krátkých cestách do práce a zpět jezdit výhradně na elektřinu.

Pro ty, kteří kladou větší důraz na životní prostředí a nižší provozní náklady, se však rozhodně vyplatí zvážit pořízení plně elektrického vozu. Je to dáno tím, že veškerá hybridní vozidla využívají primárně spalovací motor a podle modelu mají svůj elektrický doplněk. Alespoň v tomto ohledu nepředstavují skutečnou alternativu k elektromobilům.

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty