Jaké jsou různé nabíječky pro elektromobily

Jaké jsou různé nabíječky pro elektromobily

Takzvaná elektromobilita vykazuje rok od roku dynamický nárůst. A není tomu tak jen proto, že by elektroauta byla šetrnější k životnímu prostředí nebo proto, že jsou v současnosti obzvláště módní. Tato zdánlivě relativně nová forma pohonu na elektřinu nabízí oproti klasickým spalovacím motorům i mnoho dalších výhod, jako je téměř bezhlučný provoz, svižný rozjezd a obecně delší životnost vozidla.
Přesto je dobře známo, že zejména tato elektronická vozidla mají jednu velkou slabinu: jejich baterie. I když se kapacita akumulátoru časem zvyšuje a není jej už třeba tak často dobíjet, mnoho potenciálních kupujících i nových majitelů si není jisto, kde, jak a čím mohou doplnit své zásoby energie. Z tohoto důvodu jsme v následujícím článku uvedli seznam těch nejběžnějších druhů nabíjecích stanic a kabelů, aby se téma stalo přístupným pro každého.

Jaké možnosti dobíjení mohu vůbec využít?

Než si přečtete následující porovnání možných způsobů nabíjení, měli byste nejprve nahlédnout do návodu k obsluze svého vozu, jinak vás může čekat nepříjemné překvapení. Elektromobily se totiž nezřídka výrazně liší v tom, jak dobře dokážou využívat zdroj energie na nabíjecích stanicích.
Při čerpání elektřiny do akumulátoru je důležité vědět, že existují v zásadě dvě možnosti: buď střídavý, anebo stejnosměrný proud. Označení „AC“ na stojanu znamená, že vestavěná nabíječka vašeho vozidla bude napájena střídavým proudem. Ten se následně pomocí palubní nabíječky přemění na stejnosměrný proud, a tím dobíjí autobaterii. Jedná se o tu daleko pomalejší variantu, která může být ještě dále zpomalena, pokud vaše auto nedokáže přijmout plný výkon stanice. Jestli je tedy například výkon palubní nabíječky 7 kW a vy nabíjíte vůz u stanice, která je schopna vysílat až 11 kW, nebudete moci využít plný potenciál.

Na druhé straně je expresní varianta v podobě stejnosměrného proudu (DC), která je ale odpovídajícím způsobem dražší a v České republice stále ne zrovna široce dostupná. Na rozdíl od střídavého proudu tento model jednoduše obchází interní nabíječku a napájí tak akumulátor přímo. A to mnohem rychleji, protože takové rychlonabíjecí stanice nabízejí výkon přibližně 50 kW (v zahraničí dokonce až 100 kW).
Zároveň je ovšem třeba zmínit, že autobaterie se do hranice přibližně 80 % kapacity baterie nabíjejí podstatně rychleji než po dosažení této hodnoty. To znamená, že byste neměli být překvapeni, když se na rychlonabíječce zastavíte na 80 % – některé stanice totiž nenabíjejí nad tuto hodnotu.

Jaké existují typy konektorů?

Typy konektorů nabíječek

Nyní již víte, že různá auta se kvůli své konstrukci mohou nabíjet různou rychlostí, a proto si dále vysvětlíme nejběžnější způsoby nabíjení vozu.

 Obyčejná zásuvka: 
Mluvíme zde o asi největší a nejznámější přednosti elektromobilů, a sice o možnosti nabíjet v pohodlí vlastního domu nebo garáže. Dobrou zprávou je, že i domácí tříkolíková zásuvka stačí k zapojení vašeho vozu. Přesto jednoznačně doporučujeme investovat alespoň do kabelu typu 2 (mnoho elektroaut již takový kabel má). Neboť na území EU je právní normou stanoveno, že veškeré dobíjecí stojany na střídavý proud musí být kompatibilní s daným typem zástrčky. Nejčastěji najdete tyto stanice na veřejných parkovištích a v centrech měst, ale také například před supermarkety, kde můžete někdy „tankovat“ i zdarma. Toto řešení je obecně optimální, pokud chcete nechat vůz odstavený po delší dobu, a ne si jen dopřát krátkou přestávku.
Dáno to je tím, že výkon tohoto typu se obvykle pohybuje kolem 3 kW/h, a tudíž trvá jistou dobu, než se i menší baterie znovu naplní. U akumulátorů s vyšší kapacitou často nestačí ani nechat auto přes noc v zásuvce, a tak se spoustě majitelů vyplatí investovat do té následující varianty.

 Průmyslové zásuvky: 
I zde je pro mnohé výhodou, že již mají příslušné vybavení i kabely, včetně vhodného konektoru. Tento druh zásuvky je známý především těm, kteří pracují s větší zahradní technikou nebo vlastní domácí dílnu.
Často je poznáte podle červené barvy a větších rozměrů. Nejběžnější typy mají pět kolíků a horní hranici 16 z 32 ampérů. Navíc existují jednofázové a třífázové nabíječky. Tyto hodnoty v konečném důsledku označují pouze to, jak rychle lze vozidlo zásobit energií, i když je i zde nezbytné si zapamatovat, jaký je maximální výkon vaší palubní nabíječky.
Jako konektory slouží rovněž univerzální zástrčky typu 2, na některých stanicích je však možné zapojit i konektory typu 1, které mají zcela jiné uspořádání kolíků. Takovými dobíjecími stanicemi jsou často vybavena parkoviště, městská prostranství a další veřejná místa.
Ovšem to nejdůležitější a zároveň nejhezčí vám odhalíme až teď, neboť tato rychlejší forma nabíjení dokáže většinu vozidel plně nabít během pouhých několika hodin. Pokud tedy připojíte auto přes noc v garáži, máte téměř jistotu, že bude druhý den ráno opět nabité.
Využíváte-li své auto převážně k dopravě po městě nebo k dojíždění mezi prací a domovem, pak je tato zásuvka pro vás dokonalým řešením.

 Rychlonabíjecí stanice: 
Zde se jedná o tu nejvyšší třídu. Rychlonabíječky, někdy také označované jako supernabíječky, dodávají vozidlu stejnosměrný proud, který se přivádí přímo do akumulátoru. Nabíjení na těchto stanicích bývá někdy kratší než hodinu.
Uplatňují se přitom konektory známé pod názvy CCS nebo CHAdeMO (zejména pro japonské auta), které poskytují výkon až 50 kW. Takové rychlé nabíjení je samozřejmě praktické, pokud nemáte tolik času a chcete během jízdy jen rychle „natankovat“.
Jedním z nedostatků této technologie jsou ale náklady na elektřinu, které výrazně převyšují ceny těch pomalejších alternativ. Zejména v ČR panuje navíc akutní deficit rychlonabíjecích stanic, takže nejsou daleko vždy všem po ruce.
Avšak když přijde ta správná chvíle, není nic příjemnějšího než dobíjet auto při teplé kávě a krátké přestávce, po které můžete ihned pokračovat v cestě.

Jaké existují typy konektorů?
 Jaký z toho můžeme vyvodit závěr? 

Vlastnit elektromobil není dnes už takové utrpení jako ještě před několika lety. Čím více se tato technologie prosazuje, tím propracovanější a rozsáhlejší bude i související s ní infrastruktura. Je také velmi pravděpodobné, že postupem času zmizí malé autobaterie se slabým výkonem ve prospěch kapacitnějších, což sníží náklady a úsilí, které mohou být i dnes ještě spojeny s nabíjením.
Do budoucna tedy můžete hledět optimisticky a není proto od věci se o dobíjecích stanicích a kabelech předem informovat. Protože už vaše příští auto by mohlo být poháněno elektřinou místo benzinu.

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty