Obecně se doporučuje hodnota 2,3 baru jako správná hodnota pro většinu osobních vozidel. Nicméně správný tlak v pneumatikách nelze stanovit plošně pro všechna auta, a to ani pro jednotlivé třídy vozů. Vliv na vhodné huštění mají faktory, jako je celková hmotnost, karoserie a typ nápravy. Ideální tlak v pneumatikách pro váš vůz se tedy změní již ve chvíli, kdy pomáháte svým přátelům při stěhování a kufr i prostor pro cestující jsou zatíženy nábytkem a krabicemi.
Špatný tlak v pneumatikách vede mimo jiné ke zvýšenému opotřebení běhounu pneumatiky, vyšší spotřebě paliva a celkově k odlišným jízdním vlastnostem.
Jak poznám, že je tlak v pneumatikách špatný?
Nejsnadněji a nejčastěji to většina lidí pozná během jízdy, když se vůz řídí jinak, například v zatáčkách nebo při brzdění. S nesprávně nahuštěnými pneumatikami se může výrazně prodloužit brzdná dráha a kvůli horší přilnavosti k vozovce se také značně zhorší ovladatelnost vozu při zatáčení a řízení vůbec. Dalším možným indikátorem nesprávné hodnoty tlaku v pneumatikách je vizuální posouzení. V žádném případě by tento způsob kontroly neměl být jediný, podrobněji se o tom zmíníme níže, ale špatně nahuštěné pneumatiky lze někdy odhalit pouhým pohledem a dotykem. Podhuštění způsobuje, že se větší část povrchu běhounu dotýká země; pneumatika se propadá, případně se při dotyku dokonce nechá značně stlačit. Naopak přehuštění vede k tomu, že se pneumatika pohybuje pouze po jejím středním pruhu a projevuje se mimo to tím, že povrch je napjatý a při tlaku nepovoluje.
Pneumatika, která kvůli nedostatečnému nahuštění plně nevyužívá svůj dezén určený výrobcem, se snáze přehřívá a rychleji se opotřebovává. Přehuštěné gumy jsou zase mnohem náchylnější k poškození kvůli nerovnostem nebo ostrým předmětům na vozovce. Také kontakt se zemí je podstatně menší, a tím se zhoršuje manévrovatelnost.
Výše popsané metody jsou však pouze tipy, které byste měli mít na paměti při každé jízdě. Přesné údaje výrobce pro vaše vozidlo najdete v návodu k obsluze. Také tam musí být uvedeno, při jaké dodatečné hmotnosti byste měli zvýšit tlak a jaký vliv má na tlak v pneumatikách vnější teplota.
Zpravidla lze říci, že každá změna teploty o 10 stupňů Celsia má za následek změnu tlaku v pneumatikách o 0,1 baru. Konkrétně to znamená, že pokud se od poslední kontroly v létě ochladilo v průměru o 20 stupňů, tlak v pneumatikách klesl jen v důsledku této okolnosti o 0,2 baru.
Z tohoto důvodu dnes na mnoha čerpacích stanicích naleznete tzv. kompresory, pomocí kterých můžete pohodlně zkontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách.
Dalšími místy, kde můžete najít informace specifické pro dané vozidlo, jsou vnitřní sloupek na straně řidiče nebo vnitřní strana těchto dveří. Někteří výrobci automobilů navíc tisknou své doporučené hodnoty na víčko palivové nádrže a uvádějí nejběžnější možnosti zatížení a s tím související změny tlaku.
A konečně bychom rádi zmínili, že pokud chcete rychle zjistit správnou hodnotu, může být dobrým zdrojem také internet. Řada portálů a webových stránek nabízí příslušné přehledy, ale nejbezpečnější je obrátit se přímo na svého výrobce a vyhledat na jeho stránkách online manuál nebo vhodnou tabulku.
Kdy byste měli upravit tlak v pneumatikách?
Naprostá většina výrobců doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách nejméně jednou za 14 dnů. Odborníci jdou ještě dál a tvrdí, že tlak vzduchu by se měl kontrolovat také před každou delší cestou a po každém natankování. V každém případě je nutné provést kontrolu, pokud se na vašem vozidle projevuje některý z výše popsaných příznaků, např. změněná ovladatelnost.
Trochu úlevy pro některé může přinést nové nařízení EU, které se od roku 2014 vztahuje na všechny automobily na území Evropské unie. Podle tohoto rozhodnutí musí být v pneumatikách instalován speciální snímač, který neustále sleduje tlak vzduchu a na chybné hodnoty upozorňuje akustickým signálem. Tato měřicí zařízení lze pořídit i pro vozidla, která byla uvedena na trh před příslušným rokem.
Na závěr bychom vám rádi shrnuli nejdůležitější tipy a informace pro lepší orientaci.A nakonec ještě malý tip pro profesionály: Pokud plánujete jízdu v terénu, může se vám vyplatit vypustit z kol trochu vzduchu. Profesionální řidiči, kteří jezdí například na sněhu, písku nebo po kopcovitém povrchu, před jízdou záměrně snižují tlak v pneumatikách. Díky tomu má vozidlo na těchto typech terénu lepší přilnavost, protože se pneumatiky mohou lépe rozprostřít. Udělejte to však pouze v případě, že se v autech dobře vyznáte a zjistíte, jaká jsou přesná doporučení pro váš typ terénu. A nezapomeňte, že i profíci po návratu na asfaltové silnice dohušťují své pneumatiky!
Komentovat