Výměna pneumatik: jak na to svépomocí

Výměna pneumatik: jak na to svépomocí

Jak všichni motoristé vědí, existuje určitá doba, kdy je nutné vyměnit letní pneumatiky za zimní. Jedná se o období od 1. listopadu do 31. března, za předpokladu, že je na silnicích mráz, černý led nebo sníh.

Důležité je však nejen vědět, kdy pneumatiky vyměnit, ale také jak to provést. Ne každý totiž ví, že při výměně pneumatik je třeba zohlednit mnoho věcí, které vám radíme ne jen my, ale které sami výrobci automobilů považují za správné. Z tohoto důvodu jsme pro vás shrnuli nejdůležitější informace o potřebném nářadí, správném postupu a jiné užitečné tipy.

Příprava na přezutí pneumatik doma

Výměnu pneumatik (přesněji řečeno kol, protože se jedná o výměnu pneumatiky a jejího ráfku) zvládne každý z nás sám. Zajímá vás, jak dlouho bude výměna trvat? Pokud jste šikovní a jednotlivé kroky si rychle osvojíte, můžete to zvládnout za něco málo přes půl hodiny. Pneumatiky byste však neměli měnit, když po ruce máte zrovna málo času. Protože jakkoli je tento proces jednoduchý, může být vaše další jízda nebezpečná, pokud nebudete věnovat náležitou pozornost každému z kroků. Proto si důkladně přečtěte naše pokyny a dopřejte si trochu času navíc, abyste v důležitých krocích překontrolovali, zda vše sedí. Žádné obavy. Nejpozději napříště to zvládnete s větší rychlostí a naprostou jistotou.

Před výměnou: Tyto nástroje budete potřebovat

Před výměnou: Tyto nástroje budete potřebovat

K svépomocné výměně pneumatik potřebujete poměrně málo nářadí. Samozřejmě je nezbytný zvedák vhodný pro hmotnostní třídu vašeho vozu. K uvolnění matic na ráfku budete potřebovat také křížový klíč na kola. Ujistěte se, že šířka klíče odpovídá velikosti matic kola. Klíče na kola však mají obvykle správnou velikost pro demontáž běžných typů pokud však budete kupovat nový, je lepší se zeptat v obchodě. Dalším potřebným nástrojem je takzvaný momentový klíč. Pomocí něj můžete matice po výměně kol dotáhnout tak, jak je třeba, abyste zajistili správné usazení a přilnavost kol. Při ručním utahování se totiž může stát, že je dotáhnete příliš pevně nebo příliš volně a hrozí, že kolo nebude pevně držet na svém místě. Měli byste mít po ruce rovněž drátěný kartáč, abyste mohli náboje kol očistit od případné rzi a jiných nečistot. Ačkoli to není nezbytně nutné, není špatné mít doma křídovou tužku. Můžete ji použít k označení demontovaných pneumatik (např. PL = přední levá atd.). Zvláště důležité je to v případě, že plánujete uskladnit letní pneumatiky do příští sezóny a poté chcete namontovat příslušná kola na správné místo.

Kromě tohoto nářadí důrazně doporučujeme nosit ochranné rukavice (abyste se vyvarovali odřenin, pohmožděnin a škodlivých látek), stejně jako při mnoha jiných typech prací na autě. Také povrch, na kterém budete pracovat, by měl být rovný a čistý. Měli byste mít dostatek prostoru pro bezpečné odložení vyměněných pneumatik, aniž by spadly na něco ostrého a poškodily se. Nedoporučujeme například zvedat auto na trávníku.

Postup při výměně pneumatik

Abychom návod udělali přehlednější a usnadnili vám vyhledávání jednotlivých postupů, rozdělili jsme přezutí pneumatik na jednotlivé kroky.

Krok 1: Zatáhněte ruční brzdu. Pak zařaďte první rychlostní stupeň, pokud máte vozidlo s automatickou převodovkou, zařaďte parkovací režim.

Krok 2: Odstraňte kryt kola, pokud jej vaše vozidlo má. Potom pomocí křížového klíče trochu povolte matice kol (Pozor: nechcete je uvolnit příliš, jen natolik, abyste je mohli snáze odmontovat, když bude vozidlo zvednuté).

Extra tip! Pokud osoba, která utahovala matice kola před vámi, použila pistoli na pneumatiky a příliš je zatáhla, může se stát, že se vám nepodaří matice povolit samotným klíčem. V tomto případě potřebujete přídavnou tyč, kterou můžete připevnit na klíč.

Krok 3: Umístěte zvedák na správné místo pod vozem. Jedná se o zesílenou součást, která unese vyšší hmotnost. Nachází se na liště mezi pneumatikami a bývá označena například dvěma čárkami. Pokud si nejste jisti, podívejte se do příručky k vozidlu. Nyní se můžete pomocí prodloužené tyče opřít případně i celou svou vahou a matici tak snadněji povolit. Abyste si neublížili, nikdy se nevrhejte na tyč s rozmachem a postupně zvyšujte váhu, dokud matice nepovolí.

Postup při výměně pneumatik

Krok 4: Zvedněte auto tak, aby bylo několik centimetrů nad zemí. Nezvedejte jej zbytečně vysoko, abyste neohrozili rovnováhu vozu.

Krok 5: Dále můžete odšroubovat všechny matice. Začněte těmi spodními a tu poslední vrchní si nechte na konec. Kolo na ní bude viset až do konce a vy se tak vyhnete možnému poškození a nadměrnému namáhání ostatních šroubů.

Krok 6: Opatrně vyjměte kolo z náboje a ihned jej označte křídovou tužkou. Odložte jej tak, aby vám nezavazelo.

Krok 7: Nyní vezměte připravený drátěný kartáč a očistěte jím náboj kola. Měli byste se ujistit, že jste z náboje odstranili veškeré nečistoty a zejména rez. Rez by totiž mohla způsobit deformaci náboje a následné uvolnění šroubů, které kolo drží. Při tomto kroku buďte velmi důkladní a vyhraďte si dost času.

Krok 8: Nyní nasaďte nové kolo na náboj. Začněte lehce utahovat šrouby shora dolů, zatím je nezatahujte úplně. Nebojte se, o několik kroků dále je ještě pořádně dotáhneme.

Krok 9: Následně spusťte vozidlo, dokud se pneumatika nedotkne země. Ujistěte se však, že je vozidlo dále podepřeno zvedákem. Kolo by se nemělo kývat ani jinak otáčet. Pokud nyní zjistíte nějaký problém, můžete vůz jednoduše znovu zvednout a problém odstranit. Pokračujte pouze tehdy, když kolo již dobře drží.

Krok 10: Nyní přichází na řadu momentový klíč. Každé kolo má určitý, výrobcem kola stanovený, točivý moment. Šrouby dotáhněte křížem na tuto hodnotu a ujistěte se, že nejsou ani příliš volné, ani příliš utažené. Jedině tak zaručíte, že kolo bude stabilní a při další jízdě se vám neuvolní! Potřebné údaje pro vaše auto naleznete v návodu k obsluze vozidla.

Krok 11: Poté spusťte vůz zcela na zem, odstraňte zvedák a nasaďte kryt kola. Tyto kroky zopakujte pro všechna zbývající kola.

Krok 12: Pokud chcete odmontovaná kola uskladnit na příští sezónu, vyvarujte se toho, abyste je naskládali v garáži do věže. Tím se mohou poškodit gumové okraje na bočních stěnách kol. Pokud je to možné, postavte je na speciální polici nebo stojan vedle sebe.

A to jsou všechny instrukce, které potřebujete k samostatné výměně svých pneumatik. Nezapomeňte pravidelně kontrolovat dezén běhounu, správné nahuštění pneumatik a roční období, pokud nemáte právě celoroční pneumatiky. Neboť s dobře udržovanými koly je řízení o to zábavnější.

Komentovat

Your email address will not be published. Required fields are marked *