Kulové klouby jsou kulovitá ložiska, která spojují ramena zavěšení kol s ostatními komponenty zavěšení
Časem se vložka, která obklopuje kulový čep, opotřebuje, což vede k vzniku vůle
Vůle se projevuje nesprávnou funkčností zavěšení a neobvyklými zvuky při přejíždění nerovností
Porucha kulového kloubu může být způsobena netěsnou protiprachovou manžetou
Špína a vlhkost, které se dostanou dovnitř, způsobí odření styčných komponentů
1.
K získání přístupu k součástce lze použít zvedací zařízení nebo automobilový hever
2.
Při používání zvedáku nezapomeňte vůz zajistit pomocí podpěr pod auto a klínů pod kola
Kulové klouby se liší podle typu upevnění a mohou být:
Zalisovány do svých montážních místZajištěny závitovými upevňovacími prvkyV sestavě s ramenem
3.
Obeznamte se s provedením kulového kloubu a jeho upevňovacích prvků
4.
Odstranění kulového kloubu může vyžadovat demontáž součástky, ve které je kloub zalisován
5.
Odpojte všechny komponenty, které brání přístupu ke kulovému kloubu
6.
K odstranění kulového kloubu je třeba jej odpojit od hlavy ložiska čepu
7.
Ve většině případů je při práci s hlavou ložiska čepu třeba odpojit hnací hřídel
Důležité!
Tím se předejde, aby homokinetické klouby ztratily těsnost nebo aby se hnací hřídel odpojila od převodové skříně
8.
Vyčistěte pracovní oblast
9.
Odstraňte upevňovací prvky, které spojují kulový kloub s hlavou ložiska čepu
Pozor!
Kulové klouby s válcovým čepem jsou v hlavě ložiska čepu zajištěny pomocí svorkového spojeníKomponenty s kuželovým čepem těsně zapadají do montážního místa v hlavě ložiska čepu a jsou zajištěny maticí
10.
Uvolněte svorku a odstraňte kulový čep z jeho uložení
Pozor:
Komponenty zavěšení mohou být zatíženy silentbloky nebo vlastní hmotností
11.
Před demontáží kloubu je potřeba odstranit protiprachovou manžetu
Pozor!
Protože byl hnací hřídel odpojen, lze hlavou ložiska čepu volně pohybovatTo vám umožní posunout ji vůči kulovému kloubu bez rizika odpojení poloosy od převodovkyPod ní se nachází místo těla kloubu, na které je třeba tlačit při vylisování součástky
12.
Odstraňte sponky a protiprachovou manžetu
13.
Vyvíjejte sílu rovnoměrně po celé horní ploše součástky, aby jste předešli poškození montážního otvoru
Je důležité zvolit správné pouzdra
Spodní musí mít průměr odpovídající dosedací ploše na rameni a musí být větší než kulový kloubPrůměr horní by měl odpovídat velikosti těla kloubuPokud máte k dispozici pouzdra různých průměrů, můžete použít lis nebo dvou- či tříčelisťový stahovák
14.
Vyčistěte montážní místo
15.
Opatrně vypáčte sponku a odstraňte pryžový prvek
16.
Překryjte kloub maskovací páskou, aby se nezašpinil
17.
Zvolte pouzdro s vhodným průměrem
AUTODOC doporučuje:
Při zatlačování kulového kloubu vyvíjejte sílu na jeho tělo, tj. na jeho kruhovou hranuStředová část je kryt vložky kulového kloubu a není nosnou částíZabraňte nesprávnému nastavení kulového kloubu a ramene zavěšení kolPři lisování musí být v rovnoběžné poloze
18.
Znovu nainstalujte protiprachovou manžetu
Pozor!
Dávejte pozor, abyste nepoškodili protiprachovou manžetu nástrojem nebo sponkami
19.
Nasaďte pojistný kroužek
20.
Ujistěte se, že jsou všechny součástky správně nainstalovány
21.
Očistěte všechny upevňovací prvky
22.
Ošetřete montážní místo kulového čepu antikorozním přípravkem.
23.
Nainstalujte nové upevňovací prvky
24.
Utáhněte upevňovací prvky na utahovací moment doporučený výrobcem
Pozor!
Výměna kulového kloubu se závitovým spojením je mnohem jednodušší
25.
Zkontrolujte, zda se horní matice kulového kloubu volně otáčí
26.
Pokud je upevňovací prvek zaseknutý, uvolněte jej před vylisováním kulového čepu z hlavy ložiska čepu
Buďte opatrní!
V opačném případě se bude matice otáčet společně s čepem, což ztíží demontáž upevňovacího prvku
27.
Vytlačte kulový čep z hlavy ložiska čepu
28.
Kulový kloub lze vyjmout pomocí stahováku kulových kloubů. Spodní čelist nástroje se musí umístit jako podpěra pod nějaký komponent, například pod hlavu ložiska čepu
29.
Opřete horní čelist nástroje o kulový čep a vytlačte kloub ze svého montážního místa
30.
Pokud není možné použít stahovák z důvodu nedostatku volného prostoru, zkuste použít jiný vhodný nástroj
31.
Odšroubujte a odstraňte matici, spusťte rameno a odstraňte vadný kulový kloub
32.
Vyčistěte montážní místa a věnujte zvláštní pozornost kuželovému otvoru v hlavě ložiska čepu
33.
Stopy koroze nebo špíny zabrání správné montáži nové součástky
Pozor!
Součástky se mohou lišit v montážní straně a úhlu nebo ve velikosti otvorů
34.
Aby se matice neotáčela společně s kulovým čepem v pouzdře kulového kloubu, je na čepu hrot pro jeho zajištění na místě. Pokud k němu není možné získat přístup, podepřete tělo kulového kloubu pomocí zvedáku převodovky nebo zvedáku s prodloužením
Důležité!
Tím se montážní povrch kulového čepu pevně přitlačí k jeho místuZvýšený tlak ve styčné ploše komponentů zabrání otáčení čepu
35.
Ujistěte se, že je kuželová část uložena v montážním místě, a zašroubujte matici
Pozor!
V některých případech může být při odstraňování kulového kloubu důležité, do jakého úhlu je natočena hlava ložiska čepu. Znamená to, že je prakticky nemožné součástku demontovat, pokud je hlava ložiska čepu v určité polozePokud však hlavu ložiska čepu otočíte do jiného směru, bude možné kloub bez potíží odstranit
36.
Pokud jsou kulové klouby připevněny nýty, měly by se odřezat a nahradit šrouby
Byl tento návod užitečný?
Prosím, ohodnoťte tento návod na úrovni od 1 do 5. Pokud máte nějaké dotazy, neváhejte se nás zeptat.
Hlasy od uživatelů: 1
Odemkněte svého asistenta pro údržbu auta!
Sledujte své výdaje, spravujte záznamy, plánujte výměny a mnoho dalšího.