Primární funkcí stabilizátoru je snížení náklonu karoserie
Tyčky stabilizátorů spojují levé a pravé kolo nápravy prostřednictvím stabilizátoru
Ne všechny auta jsou vybavena stabilizátorem, a to ani v případě, že má vozidlo nezávislé zavěšení kol
Tyčky stabilizátoru (známé také jako vzpěry stabilizátorů) se liší svým provedením a mohou být vyrobeny z kovu nebo plastu
Všechny mají na obou koncích upevňovací prvky
1.
Pokud chcete vyměnit vzpěru stabilizátoru pomocí zvedáku, je nutné odmontovat kolo
Pozor!
Při použití montážní jámy, rampy nebo zvedacího zařízení se k součástce obvykle dostanete, aniž byste museli odstraňovat koloPři použití zvedáku visí volně pouze jedna strana nápravy, zatímco ta druhá je silně zatíženáZnamená to, že stabilizátor je během této práce výrazně namáhán
2.
U většiny vozů stačí k výměně součásti pouze zpřístupnit a odstranit upevňovací prvky vzpěry stabilizátoru
Pozor!
Obvykle jsou levá a pravá tyčka stabilizátoru konstrukčně stejnéExistují však i takové, které jsou navzájem zrcadlové z hlediska konstrukce a je třeba je instalovat na určitou stranuVzpěry stabilizátorů na přední a zadní nápravě vozidla se rovněž liší
3.
Upevňovací prvky vzpěr stabilizátorů jsou neustále vystaveny vlhkosti a špíně, a v důsledku toho korodují. Proto je nezbytné je před vyšroubováním očistit a natřít mazivem
Vzpěry mohou být připevněny pomocí následujících komponentů:
kulové kloubykulový kloub, který se používá v kombinaci se silentblokem k upevnění komponentu k rameni zavěšení kol nebo k jiné styčné součástisilentblok uložený mezi stabilizátorem a ramenem zavěšení kol
4.
Poloha spojovacího čepu se může při vyšroubování upevňovacích prvků změnit. Před odstraněním vzpěry stabilizátoru je třeba vrátit spojovací čep do své původní polohy. Za tímto účelem podepřete vhodný nástroj o pomocný rám a zatlačte jej proti stabilizátoru. Tím se usnadní demontáž tyčky stabilizátoru
5.
Aby se zabránilo otáčení čepu při utahování nebo vyšroubování upevňovacích prvků, měli byste jej zajistit vložením imbusového klíče do speciálního otvoru.
6.
Před instalací nové vzpěry stabilizátoru očistěte montážní místa na stabilizátoru a komponentech zavěšení kol
7.
Natřete závitové prvky tyčky antikorozním prostředkem
8.
Upevňovací prvky namontujte jeden po druhém: první jen lehce utáhněte, pak přejděte k dalšímu
9.
Pomocí momentového klíče utáhněte všechny upevňovací prvky na utahovací moment doporučený výrobcem vozu
Doporučují odborníci z AUTODOC:
Pokud je upevnění silně zkorodované, můžete použít štípač matic
10.
Když jsou kola zvednutá od země, můžete dotáhnout upevňovací prvky vzpěr stabilizátorů, které jsou vybaveny kulovými klouby. Po spuštění vozu na zem se tyčky přesunou do požadované polohy
11.
Upevňovací prvky vzpěr stabilizátorů s gumovými silentbloky by se měly dotáhnout až po spuštění vozu na zem V opačném případě se budou silentbloky otáčet a mohou se poškodit, stejně jako samotná vzpěra stabilizátoru.
12.
Po utáhnutí upevnění vzpěry je ošetřete antikorozním prostředkem
13.
Natřete povrch brzdového kotouče, který bude v kontaktu s kolem
14.
Dotáhněte upevňovací prvky kol jeden po druhém křížem podle utahovacího momentu doporučeného výrobcem vozu
Byl tento návod užitečný?
Prosím, ohodnoťte tento návod na úrovni od 1 do 5. Pokud máte nějaké dotazy, neváhejte se nás zeptat.
Hlasy od uživatelů: 0
Odemkněte svého asistenta pro údržbu auta!
Sledujte své výdaje, spravujte záznamy, plánujte výměny a mnoho dalšího.