Jak zkontrolovat a vyměnit převodovou kapalinu

Jak zkontrolovat a vyměnit převodovou kapalinu

Převodový olej provádí velmi důležité funkce. Maže kontaktní součástky převodovky, odstraňuje špínu a produkty opotřebení a pomáhá při chlazení. V automatických převodovkách tato pracovní kapalina přenáší točivý moment mezi komponenty konvertoru točivého momentu. Proto většina výrobců aut doporučuje sledovat hladinu a stav převodové kapaliny v převodovce. Řekneme vám, jak zkontrolovat její hladinu v různých autech a také se podíváme na situace, kdy tato kapalina bude potřebovat vyměnit.

Jaké jsou příznaky špatné převodové kapaliny?

 Tyto znaky indikují, že v převodovce není dostatek oleje nebo že je čas na jeho výměnu: 

  • Zvláštní zvuky a vibrace při přeřazování rychlostí;
  • V zimě se můžete setkat s problémem s přeřazováním rychlostí, když sestava ještě není dobře rozehřátá;
  • Zhorší se dynamika ve vozidlech s automatickou převodovkou;
  • Trhání autem při přeřazování rychlostí;
  • Opožděné přeřazování rychlostí;
  • Automatická převodovka podřazuje nebo řadí vyšší rychlost, když to nemá dělat.

Jak zkontrolovat hladinu převodové kapaliny?

 Chcete-li zkontrolovat hladinu oleje v manuální převodovce, proveďte následující: 
  1. Připravte si veškeré potřebné nástroje a chemikálie: montážní klíč, WD-40, kovový kartáč, čistou látku nebo papírové utěrky. Také budete asi potřebovat olej – musíte použít stejný, jaký je právě ve vaší převodovce. Informace o kapalině používané pro váš model auta byste měli najít v návodu k použití auta. Pokud tam tato informace není, vyhledejte pomoc od odborníků.
Připravte si veškeré potřebné nástroje a chemikálie
  1. Auto dejte na zvedák nebo nad servisní jámu. Pokud takové vybavení nemáte a vaše auto má přední pohon, odstraňte přední kolo, abyste se dostali ke kontrolnímu okénku, které je umístěno na krytu převodovky.
  2. Zatáhněte parkovací brzdu.
  3. Pokud jste právě vypnuli motor, počkejte několik minut, dokud olej nateče do olejové vany.
  4. Vyčistěte uzávěr plnicího hrdla a místo kolem něj pomocí kovového kartáče. Otřete toto místo čistou utěrkou a rozpouštědlem. Pomůže vám to zabránit vniknutí špíny do jednotky.
Vyčistěte uzávěr plnicího hrdla a místo kolem něj pomocí kovového kartáče
  1. Odšroubujte uzávěr, který zavírá otvor. Pokud se zablokuje, použijte WD-40 na jeho uvolnění.
Odšroubujte uzávěr, který zavírá otvor
  1. Zkontrolujte, kolik oleje je v převodovce. Jeho hladina by měla dosáhnout na spodní okraj otvoru.
  2. Podle potřeby doplňte kapalinu použitím stříkačky.
Podle potřeby doplňte kapalinu použitím stříkačky
  1. Otřete všechny stopy oleje na krytu převodovky pomocí látky nebo papírové utěrky.
  2. Zašroubujte uzávěr.
  3. Nainstalujte všechny jednotky na své místo v opačném pořadí.
Automatické převodovky mají obvykle tyčku na měření hladiny kapaliny automatické převodovky (ATF).
 Proces kontroly je následující: 
  1. Zaparkujte vaše vozidlo na rovném povrchu.
  2. Otevřete kapotu.
  3. Najděte tyčku pro měření kapaliny v převodovce. Obvykle má její rukojeť jasnou barvu – často je oranžová. Podle potřeby si přečtěte návod k používání auta s popisem umístění tyčky na měření kapaliny.
  4. Nastartujte motor. Nechte ho chvíli běžet, aby se rozehřál.
  5. Pokud budete systém testovat hned po jízdě, zkuste zařadit všechny režimy držením páky v každé poloze po dobu asi 3 sekund. Pomůže to lépe rozptýlit převodovou kapalinu do všech kanálků.
  6. Řadící páku přeřaďte do režimu “Park” nebo “Neutral” podle modelu auta. Přesnou polohu řadicí páky často naleznete na tyčce na měření hladiny oleje.
  7. Zatáhněte parkovací brzdu.
  8. Přečtěte si pokyny v návodu k použití auta, kde zjistíte, zda motor musí běžet nebo zda má být při kontrole vypnutý. Například v některých modelech značek Acura a Honda se musí pohonná jednotka vypnout po jejím rozehřátí.
  9. Vytáhněte tyčku na měření hladiny oleje z převodovky a otřete ji čistou látkou, která nezanechává nitky.
  10. Vložte měřicí tyčku až po okraj a pak ji znovu vytáhněte.
  11. Podívejte se na měřicí tyčku. Uvidíte na ní dvě značky. Jedna indikuje hladinu převodové kapaliny v studeném motoru, a druhá v rozehřátém motoru. Obvykle mají tyto značky označení buď “Cold” (studený) a “Hot” (horký) nebo jsou na ní čísla indikující teplotu. Když je váš motor rozehřátý, olejová stopa na měřicí tyčce by měla být na značce “Hot” nebo na vyšší teplotě, ale ne nad nimi. Nedoporučuje se měřit hladinu převodové kapaliny v studeném motoru, protože výsledky budou nepřesné.
  12. Podle potřeby doplňte ATF do převodovky. K tomu vypněte motor a použijte trychtýř.
  13. Vyčkejte, dokud olej nesteče do olejové vany.
  14. Nastartujte motor a znovu zkontrolujte hladinu převodové kapaliny.
Některé modely, jako například BMW E46, BMW E39, Audi A4, Audi A6, Volkswagen Passat, mají převodovky, které nemají měřicí tyčky.
 Na kontrolu, zda jsou dostatečně plné nebo ne, proveďte následující: 
  1. Zahřejte převodovku na pracovní teplotu ujetím asi 15 km.
  2. Auto dejte na zvedák, nad servisní jámu nebo na rampu, abyste se dostali k spodní části vozu.
  3. Nastartujte motor.
  4. Řadící páku přeřaďte do příslušného režimu – “Park” nebo “Neutral”.
  5. Odšroubujte kontrolní zástrčku na spodku převodovky. Pokud kapalina vytéká z otvoru, nemusíte ji doplnit. Zašroubujte uzávěr zpět.
  6. Pokud nic neuniká, znamená to, že zde není dostatek oleje.
  7. Nalijte trochu ATF přes plnicí otvor pomocí speciálního čerpadla nebo trubky či trychtýře, dokud nezačne vytékat z kontrolního otvoru.
  8. Zavřete otvor pomocí uzávěru.
  9. Nastartuje motor.
  10. Odšroubujte uzávěr znovu a opakujte proces doplnění kapaliny.
  11. Když začne ATF znovu vytékat, uzavřete otvor.
  12. Řadící páku přeřaďte do všech režimů.
  13. Otevřete kontrolní otvor a doplňte kapalinu naposled.
  14. Zašroubujte kontrolní otvor i plnicí zástrčku.
  15. Otřete skvrny oleje z převodovky.

Kdy je třeba vyměnit převodovou kapalinu?

Olej se doporučuje vyměnit v manuální převodovce každých 80,000 – 100,000 km nebo po 5 letech provozu – podle toho, co nastane dříve. V polo-automatických převodovkách se kapalina mění každých 60,000 km. Intervaly výměny oleje pro automatické převodovky s různým designem se liší ještě více – od 30,000 do několik set tisíc km. Přesný interval výměny pro model vašeho auta najdete v návodu k použití auta.

 Převodová kapalina někdy ztratí své vlastnosti ještě před koncem její životnosti. Je to způsobeno hlavně těmito věcmi: 

  • Agresivní styl jízdy.
  • Tažení těžkého vozíku/přívěsu.
  • Příliš dlouhé protáčení kol na kluzkém povrchu.
  • Nevhodná ATF.
  • Příliš dlouhá jízda v dopravních zácpách v horkém počasí.
  • Nesprávné řazení rychlostí.
Proto při každé kontrole hladiny oleje si kápněte kapku převodové kapaliny na kapesník, a podívejte se na vzniklou skvrnu. Nesmí obsahovat žádný cizí materiál. Černé usazeniny na měřicí tyčce, silný zápach spálení, zákal, nebo výrazná změna barvy, například pokud byl olej červený nebo žlutý a nyní je tmavohnědý nebo černý, jsou dalšími indikacemi, že kapalina je opotřebovaná.

Jak svépomocí vyměnit olej v převodovce? 

 Chcete-li vyměnit převodový olej v manuální převodovce, proveďte tyto kroky: 
  1. Zjistěte, kolik převodového oleje lze nalít do vaší převodovky. Tuto informaci najdete v návodu k použití auta. Kromě potřebného množství kapaliny budete podle designu vozidla potřebovat těsnění olejové vany převodovky nebo O-kroužek na výpustný uzávěr, nějaký těsnicí prostředek, nádobu na zachycení použitého oleje trychtýř nebo stříkačku, látku a montážní klíče na odmontování upevnění.
  2. Před započetím práce odjezděte asi 5-10 km, aby se olej zahřál a byl méně viskózní: jednodušeji vyteče ze systému. 
  3. Auto dejte na zvedák, nad servisní jámu nebo na rampu. Podle potřeby zajistěte kola pomocí klínů.
Auto dejte na zvedák, nad servisní jámu nebo na rampu
  1. Odstraňte kluznou desku.
  2. Nainstalujte nádobu pod olejovou vanu.
Nainstalujte nádobu pod olejovou vanu
  1. Odstraňte výpustný uzávěr (platí například pro model Renault Megane, Audi 100 a Audi A6) a nechte převodovou kapalinu vytéct. Pokud zde není výpustný uzávěr (jako například v modelech Opel Astra nebo Chevrolet Lacetti), uvolněte upevnění olejové vany, počkejte, dokud olej vyteče, a potom odstraňte komponent opatrným nakloněním na jednu stranu.
Nechte převodovou kapalinu vytéct
  1. Čističem na brzdy odstraňte špínu z montážní pozice olejové vany nebo závitů zástrčky.
Čističem na brzdy odstraňte špínu z montážní pozice olejové vany nebo závitů zástrčky
  1. Pokud jste během práce odstranili olejovou vanu, vyčistěte kontaktní plochy od zbytků starého těsnění, otřete je rozpouštědlem, a nainstalujte nové těsnění za použití těsnicího prostředku. Olejovou vanu pak nainstalujte zpět na své místo.
Nainstalujte nové těsnění za použití těsnicího prostředku
  1. Pokud jste odstranili zástrčku, vyměňte její O-kroužek a uzavřete ní výpustný otvor.
  2. Použijte hadičku nebo trychtýř na nalití potřebného množství kapaliny do převodovky přes odvzdušňovací otvor. Kapalinu také můžete nalít pomocí stříkačky skrz kontrolní otvor.
  3. Znovu vše namontujte zpět v opačném pořadí.
ATF v automatické převodovce se musí vyměnit v autoservisu. Svépomocí totiž nedokážete vyčistit systém od oleje. Na vysátí oleje se používá speciální zařízení, které najdete právě v autoservisu.

Závěr

Výměna převodové kapaliny a její včasné doplnění vám pomůže výrazně prodloužit životnost manuální i automatické převodovky, a zaručit jejich dlouhý a stabilní provoz. Postupujte podle našich rad, a následně budete vědět, jak si sami zkontrolovat hladinu a kvalitu oleje, abyste věděli, co dělat dál.

[Celkem: 0   Průměr: 0/5]