Motorový olej vykonává velmi důležité funkce. Vytváří povlak na povrchu dílů, aby se zabránilo jejich opotřebení, odvádí teplo z pohyblivých prvků a chrání je před korozí. Kromě toho čistí motor. Nedostatek maziva je nebezpečný pro motor. V tomto článku se podíváme, proč vznikají úniky, řekneme vám, kde hledat chybu a společně zjistíme, zda je jízda s autem, z něhož uniká olej, bezpečná.
Proč uniká olej z auta
Nejběžnějšími příčinami úniku oleje z auta jsou:Opotřebované těsnění
Těsnění, těsnicí prvky, O-kroužky jsou obvykle z gumy, která časem ztrácí svou odolnost a stává se méně elastickou. Výsledkem je, že z auta začne unikat olej v místě kontaktních ploch, které jsou utěsněny právě pomocí těchto prvků.
Řešení:
Zvýšený tlak v systému
Vlivem akumulace nečistot se redukuje průtoková kapacita jednotlivých sekcí systému mazání, což vede k lokálnímu zvýšení tlaku. Může to být i důsledkem ucpání komponentů ventilace klikové skříně, což vede k vniknutí výfukových plynů do systému mazání. Výsledkem je, že olej je vytlačován přes těsnění a spoje. Někdy je problém způsoben příliš velkým množstvím maziva a jeho vysokou viskozitou.
Řešení:
Chyba při instalaci
Nesprávné utažení šroubů a nesprávná sekvence utažení může způsobit zvlnění nebo prasknutí těsnění. Kromě toho může být destrukce těsnění důsledkem použití těsnícího materiálu a lepidel na jeho zafixování.
Řešení:
Mechanické poškození
Může být způsobeno vniknutím cizích předmětů nebo nárazem do překážky, na co je olejová vana velmi náchylná a zranitelná.
Řešení:
Uvolnění upevňovacích prvků
Výsledkem jízdy na nekvalitních cestách a silných vibrací auta, například opotřebované komponenty zavěšení kol, je uvolnění upevňovacích prvků. Často zpod nich uniká olej z auta.
Řešení:
Proč je únik oleje z auta nebezpečný
Vlivem nedostatku maziva se zvyšuje míra opotřebení kontaktních ploch. Má to především negativní vliv na stav těsnění zdvihadel ventilů, což celý problém následně zhoršuje. Olej, jehož množství je již tak malé, se dostává do válců motoru, kde se spaluje. Nedostatek maziva způsobuje destrukci a zablokování vačkové hřídele a klikové hřídele, a také pístů motoru. Někdy se mohou poškodit i ojnice vlivem přehřívání.
Pokud z vašeho auta uniká olej, zašpiní se i samotné tělo motoru a nahromadí se v něm nečistota. Brání se tak účinnému procesu výměny tepla, zvyšuje se zátěž na motor a může se objevit jeho přehřívání. Mazivo se bude hromadit v otvorech pro svíčky zapalování, což způsobí selhání v systému zapalování. Kromě toho může olej zničit izolaci vodičů pod kapotou a prvky spojky; změkčí gumové uložení, těsnění, a reaguje s plastovými díly.
Pokud je únik velmi vážný, například pokud je propíchnuta olejová vana, auto se nesmí používat. Nejlepší bude použít odtahovou službu. V případě menšího poškození můžete selhání opravit pomocí těsnícího materiálu nebo metodou svařování za studena. Na cestě do autoservisu neustále sledujte hladinu maziva. Když se sníží, doplňte olej do požadované hladiny, aby měli díly motoru stále dostatek maziva.
Závěr
Životnost každého motoru přímo závisí na stavu a hladině maziva. Proto je každý únik velmi nebezpečný. Úniky se musí eliminovat okamžitě po jejich zjištění. Oprava auta, z něhož uniká olej, je vždy levnější, než repasování nebo výměna celého motoru.
- @user_34754407.04.2023 12:47Člen
Dobrý den. Fabie 1 1.4 16v 74kw,autu bylo nastabilni kooisalu otáčky po výměně svíček,cívek a nakonec odlučovače oleje( byl ucpaný totálně) i hadice odvětrání nové,po namontování auto běží normálně,ale vytlačuje olej merkou hned po startu,při otevření víčka oleje odfoukne a olej spadne. Prosím o radu?
- @D.14.04.2023 14:22Člen
Myslím, že se vyplatí zkontrolovat nejen konec odlučovače oleje, ale i celé jeho vedení, zda není znečištěné a ucpaná místa, spíše se přikláním k názoru, že vedení zůstalo někde ucpané.
Komentáře - 2