
G-Tronic je série automatických převodovek s manuálním režimem, které se instalují na modelech značek Mercedes Benz a SsangYong. První převodovka G-Tronic byla 4-rychlostní automatická převodovka, která přišla na trh v roce 1981. Dnes výrobce vyrábí 9-rychlostní převodovku G-Tronic. Všechny tyto převodovky vyvinula společnost Daimler AG. Jsou typické spolehlivostí, vysokým výkonem a jsou schopny přenášet vysoký točivý moment.
Princip funkčnosti převodovky G-Tronic
G-Tronic převodovka je založena na klasických automatických převodovkách s hydraulickým konvertorem točivého momentu a elektronickým řízením. Od 90. let 20. století má i uzávěrku konvertoru točivého momentu. Původně to řidiči umožňovalo zvolit si nejvyšší rychlostní stupeň (jeden nebo více vyšších stupňů se mohlo uzamknout). Později to pomohlo zavést plně manuální režim, který najdeme ve všech dalších generacích této automatické převodovky.
Obvykle mají tyto převodovky několik automatických režimů provozu, například Sport, Comfort, Eco. Řidič si může zvolit požadovaný režim použitím tlačítka, speciálního spínače nebo páky na středové konzole. Chcete-li přepnout do manuálního režimu, řadicí páku bude nutné přesunout do polohy “D” a potom ji postrčit doleva k značce “-“. Takto se zamkne aktuálně zařazený převodový stupeň. Pak můžete řadit rychlosti dolů nebo nahoru postrkováním páky směrem ke značce “+” nebo “-“. Manuální řazení lze provést také pomocí páčkového řazení (pokud se páčky nacházejí ve vozidle).
Oblíbené převodovky G-Tronic
| Verze převodovky | Index převodovky | Počet rychlostí | Max objem motoru, l | Max točivý moment motoru, N∙m | Začátek výroby | Pohon | Modely Mercedes-Benz | Modely SsangYong |
| 4G-Tronic | 722.3 (W4A040) | 4 | 6.0 | 570 | 1981 | Zadní | S-třída W126; E-třída W123; S-třída W140; SL R107; E-třída W124; SL R129 | – |
| 4G-Tronic | 722.4 (W4A020) | 4 | 3.0 | 250 | 1981 | Zadní | S-třída W126; E-třída W123; C-třída W202; E-třída W124 | – |
| 5G-Tronic | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) | 5 | 3.5; 4.3; 6 | 350; 420; 580 | 1996 | Zadní, Pohon všech kol | C-třída W202; S-třída W221; C-třída W204; E-třída W211; C-třída W203; E-třída W212; M-třída W163; S-třída W140; S-třída W220 | Rodius AJ; Rexton Y200 |
| 5G-Tronic | 722.7 (W5A180) | 5 | 1.9 | 205 | 1998 | Přední | Vaneo W414; A-třída W168 | – |
| 7G-Tronic | 722.9 (W7X550, W7A700, W7B700,) | 7 | 3.5; 5.5; 6.3 | 550; 700; 850 | 2003 | Zadní, pohon všech kol | C-třída W204; S-třída W221; E-třída W211; S-třída W220; M-třída W164; C-třída W205; E-třída W212; M-třída W166 | Chairman W |
| 9G-Tronic | 725.0 (NAG3) | 9 | 6.7 | 1000 | 2013 | Zadní, Pohon všech kol | C-třída W205; GLE W166; S-třída W222;E-třída W213; GLS X166; CLS W218 |
Běžná selhání převodovek G-Tronic
| Selhání | Převodovky |
| Ucpaný chladič oleje převodovky způsobuje přehřívání převodovky. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
| Pružina kol spojky zpátečky se poškozuje. | 722.3 (W4A040); 722.4 (W4A020) |
| Ventil modulátoru podtlaku se často poškozuje. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
| Vložka mezi hřídeli převodovky má často nedostatečnou sílu a často se poškozuje. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
| Solenoidy těla ventilu se ucpou produkty opotřebení kol spojky. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
| Solenoid uzávěrky konvertoru točivého momentu předčasně přestane pracovat. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
| Často selhává palubní okruh těla ventilu. | 722.7 (W5A180); 722.9 (W7A700, W7X550, W7B700) |
| Často se poškodí jeden z bubnů spojky. | 722.7 (W5A180) |
| Vibrace způsobené agresivním stylem jízdy vedou k závažnému poškození krytu převodovky. | 722.9 (W7B7000, W7X550, W7A70) |
| Selhání převodovky způsobeno zašpiněním a nedodržením intervalu včasné výměny převodové kapaliny. | 725.0 (NAG3) |







Komentovat