Co je to S tronic? Vlastnosti a technické parametry převodovky

Co je to S tronic? Vlastnosti a technické parametry převodovky

S tronic je automatická převodovka s dvojitou spojkou, která je instalována na autech značky Audi od roku 2005. Předtím nesla název DSG stejně, jako v ostatních autech vyrobených koncernem Volkswagen Group. Kombinuje výhody automatické a manuální převodovky, zaručuje maximální jízdní komfort a umožňuje řidiči manuálně řadit rychlosti, kdykoliv řidič chce. Některé S tronic převodovky jsou vlastně kopiemi převodovek DSG instalovaných výrobcem Volkswagen Group na většině modelů Škoda, SEAT, a Volkswagen. Některé z nich jsou speciálně přizpůsobeny k použití na autech s podélně instalovanými motory a najdete je pouze na modelech Audi.  

Jak funguje převodovka S tronic 

Konstrukce převodovky obsahuje dva hlavní hřídele s lichými a sudými rychlostmi, a každý z nich je spojen se svou vlastní spojkou. Zatímco je jedna rychlost zapojena, elektronická řídící jednotka převodovky analyzuje signály z různých senzorů, a určí, která rychlost by se měla následně zapojit na druhý hřídel. Chcete-li přepnout na manuální režim, potřebné je přesunout řadicí páku do příslušné polohy (otvoru) nebo používat páčkové řazení rychlostí.

Oblíbené verze převodovky S tronic 

Kód převodovky Počet rychlostí Max točivý moment motoru, N·m Objem motoru, L Uspořádání motoru Typ spojky Začátek výroby Instalována na modelech
DL501 (0B5) 7 550 4.2 Podélné Mokrá 2008 Audi A4 B8; Audi A7 4G; Audi A6 C7; Audi Q5 8R; Audi A5 8T
DL800 (0BZ) 7 Podélné Mokrá 2013 Audi R8 4S; Audi R8 42
DL382 (0CK/0CL) 7 500 3.0 Podélné Mokrá 2015 Audi A4 B9; Audi A5 F5; Audi A5 C7, C8; Audi Q5 FY
DQ250 (02E)  6 350 3.2 Příčné Suchá 2003 Audi TT 8J; Audi A3 8P; Audi Q3 8U
DQ500 (0BT, 0BH, 0DL)   7 600 2.5 Příčné Suchá 2008 Audi A3 8V; Audi RS3; Audi Q3 8U
0СJ 7 400 2,0 Podélné Mokrá 2016 Audi A4 8W

Běžná selhání převodovky S tronic 

SelháníPřevodovky
Mechanismus dvojité spojky se poškodí poměrně rychle.DL501 (0B5). 
Solenoidy se ucpou produkty opotřebení spojky, pokud se olej nevymění včas.DL501 (0B5); DQ250 (02E); DQ500 (0BT, 0BH, 0DL).    
Poškození ložiska krytu spojky.DL501 (0B5).
Trhání převodovkou a tvorba silných vibrací. DQ250 (02E).
Převodovka se přehřívá, pokud se výměník tepla pravidelně nečistí.DQ500 (0BT, 0BH, 0DL).  

Komentáře - 4

  • @user_49190
    24.05.2021 12:14
    Člen

    Hezký den :) Zvažuji koupi Audi A4 B9 (3.0 TDI, 160kw), tedy s převodovkou S-Tronic DL382, nájezd 140 tis. km. Prosím, poradili byste, na co si dát při koupi pozor? Případně zda tato převodovka má nějaké časté problémy? Děkuji :)

    • @user_203939
      18.04.2022 16:06
      Člen

      Po 100 000 km mi odišla prevodovka na Q5 , 3L. Dajú sa zaradiť len párne prevody a cúvanie. Je to štandard alebo skôr vínimka?
      Čo sa vlastne pokazilo elektronika alebo mechanika. Čo treba vlastne vymeniť a ćo môže stáť oprava.

    • @K.
      08.03.2023 14:45
      Člen

      z nejčastějších oprav je výměna spojky, řídicích desek nebo instalace modernizované mechatroniky. Je třeba diagnostika, aby bylo možné správně určit, o jaký problém jde.

    • @D.
      08.03.2023 14:18
      Člen

      Věnujte pozornost všemu, bez výjimky. A je lepší kontaktovat servis pro kompletní diagnostiku vozu před nákupem, bude to správnější, vždy to dělám. Po nákupu chápete, jaké problémy existují a co je třeba opravit, je také důležité zkontrolovat geometrii karoserie, zda bylo auto účastníkem nehody nebo ne. Musíte pochopit, že po nákupu budete muset na vlastní náklady opravit všechny připomínky a problémy na autě.

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty