GM 5L40-E a 5L50 jsou 5-rychlostní automatické převodovky s funkcí manuálního ovládání. Vyrábějí se od roku 1999. Jsou instalovány na mnoha autech vyrobených společností General Motors. K dispozici je mají zejména modely značek Cadillac, Pontiac, Holden, Chevrolet, Saturn, Opel, a Land Rover. Najdeme je i na modelech BMW pod různými kódy převodovky.
Jak funguje převodovka GM 5L40-E a 5L50
Převodovky GM 5L40-E a 5L50 mají základ v klasických automatických převodovkách s hydraulickým konvertorem točivého momentu a souborem planetových kol. Díky speciálnímu softwaru mají několik provozních režimů, zaručují optimální nastavení pro různé jízdní podmínky. Manuální režim lze aktivovat posunutím řadicí páky do příslušné polohy označené (například) písmenem “M”, a jejím posunutím směrem k značce “+” nebo “-” pro řazení rychlostí nahoru nebo dolů.
Technické vlastnosti převodovek GM 5L40-E a 5L50
Kód převodovky | Max objem motoru, L | Max točivý moment motoru, Nm | Typ pohonu | Začátek výroby | Instalované na modelech |
5L40E (A5S360R) | 3.6 | 360 | Zadní, Pohon všech kol | 1999 | Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36 |
5L50E (A5S390R) | 4.6 | 450 | Zadní, Pohon všech kol | 2000 | Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR |
Běžná selhání převodovek GM 5L40-E a 5L50
- Olejové čerpadlo je citlivé na vysoké otáčky motoru a zvykne se zablokovat.
- Olej se kontaminuje produkty opotřebení uzávěrky konvertoru točivého momentu.
- Solenoidy a kanálky hydraulické jednotky se ucpou, pokud se převodová kapalina nevymění včas.
- Nedostatek oleje způsobí trhavé pohyby při řazení rychlostí.
- Třecí spojení se přehřívají a zničí vlivem snížení tlaku maziva.
- Vytvarované gumové písty se spálí vlivem přehřátí.
Komentovat