SelectShift je automatická převodovka s možností manuálního ovládání. K dispozici ji má mnoho modelů značek Ford a Lincoln. Ve svém aktuálním designu byla tato převodovka představena okolo roku 2000. Samotný název “SelectShift” se však objevil již o něco dříve: v roce 1966 ho společnost Ford používala pro 3- a 4- rychlostní automatickou převodovku s nízkými převodovými stupni: Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic a Ford C4.
Princip funkčnosti převodovky SelectShift
Převodovka SelectShift je klasická automatická převodovka s hydraulickým konvertorem točivého momentu, která má možnost přepnout na manuální režim díky speciálnímu firmwaru. Pro jeho aktivaci pohněte řadicí pákou do režimu Sport (“S”) a stiskněte tlačítko “+” nebo “-” pro řazení nahoru nebo dolů. V některých verzích může řidič ovládat točivý moment motoru v manuálním režimu pomocí páčkového řazení.
Oblíbené převodovky SelectShift
Kód převodovky | Výrobce | Počet rychlostí | Max točivý moment, N ∙ m | Max objem motoru, l | Typ pohonu | Začátek výroby | Modely aut vybavené tímto typem převodovky |
5F31J (JF506E) | 5 | Jatco | 350 | 3.8 | Přední pohon, Pohon všech kol | 2000 | Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII |
5R55E | 5 | Ford | 550 | 5.0 | Zadní pohon, Pohon všech kol | 1997 | Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator |
6F35 | 6 | Ford/General Motors | 350 | 3.0 | Přední pohon, Pohon všech kol | 2008 | Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga |
6F55 | 6 | Ford/General Motors | 450 | 4.6 | Přední pohon, Pohon všech kol | 2007 | Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT |
6R80 (6HP26) | 6 | ZF | 600 | 6.0 | Přední pohon, Zadní pohon, Pohon všech kol | 2001 | Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory |
Běžná selhání převodovek SelectShift
selhání | převodovky |
Tělo ventilu a solenoidy se ucpou a rychle poškodí. | 5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55 |
I to nejmenší přehřátí může způsobit selhání převodovky. | 5F31J (JF506E) |
Průtokový řídicí ventil se často kazí. | 5F31J (JF506E) |
Vstupní rychlostní senzor má krátkou životnost. | 5F31J (JF506E) |
Dynamický styl jízdy může způsobit protržení brzdových pásů. | 5R55E |
Písty a čerpadlo mají krátkou životnost. | 5R55E |
Rychlosti se řadí trhavě. | 6F35 |
Někdy se objeví selhání elektronické řídicí jednotky. | 6F35 |
Silentbloky převodovky se opotřebují poměrně rychle. | 6F55; 6R80 (6HP26) |
Mechatronická jednotka se často vypálí, zejména v horkém počasí. | 6R80 (6HP26) |
Plastová vana se zdeformuje a objeví se únik oleje. | 6R80 (6HP26) |
Poškodí se vnitřní kabelový svazek převodovky. | 6R80 (6HP26) |
Komentovat