
SelectShift je automatická převodovka s možností manuálního ovládání. K dispozici ji má mnoho modelů značek Ford a Lincoln. Ve svém aktuálním designu byla tato převodovka představena okolo roku 2000. Samotný název “SelectShift” se však objevil již o něco dříve: v roce 1966 ho společnost Ford používala pro 3- a 4- rychlostní automatickou převodovku s nízkými převodovými stupni: Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic a Ford C4.
Princip funkčnosti převodovky SelectShift
Převodovka SelectShift je klasická automatická převodovka s hydraulickým konvertorem točivého momentu, která má možnost přepnout na manuální režim díky speciálnímu firmwaru. Pro jeho aktivaci pohněte řadicí pákou do režimu Sport (“S”) a stiskněte tlačítko “+” nebo “-” pro řazení nahoru nebo dolů. V některých verzích může řidič ovládat točivý moment motoru v manuálním režimu pomocí páčkového řazení.
Oblíbené převodovky SelectShift
| Kód převodovky | Výrobce | Počet rychlostí | Max točivý moment, N ∙ m | Max objem motoru, l | Typ pohonu | Začátek výroby | Modely aut vybavené tímto typem převodovky |
| 5F31J (JF506E) | 5 | Jatco | 350 | 3.8 | Přední pohon, Pohon všech kol | 2000 | Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII |
| 5R55E | 5 | Ford | 550 | 5.0 | Zadní pohon, Pohon všech kol | 1997 | Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator |
| 6F35 | 6 | Ford/General Motors | 350 | 3.0 | Přední pohon, Pohon všech kol | 2008 | Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga |
| 6F55 | 6 | Ford/General Motors | 450 | 4.6 | Přední pohon, Pohon všech kol | 2007 | Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT |
| 6R80 (6HP26) | 6 | ZF | 600 | 6.0 | Přední pohon, Zadní pohon, Pohon všech kol | 2001 | Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory |
Běžná selhání převodovek SelectShift
| selhání | převodovky |
| Tělo ventilu a solenoidy se ucpou a rychle poškodí. | 5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55 |
| I to nejmenší přehřátí může způsobit selhání převodovky. | 5F31J (JF506E) |
| Průtokový řídicí ventil se často kazí. | 5F31J (JF506E) |
| Vstupní rychlostní senzor má krátkou životnost. | 5F31J (JF506E) |
| Dynamický styl jízdy může způsobit protržení brzdových pásů. | 5R55E |
| Písty a čerpadlo mají krátkou životnost. | 5R55E |
| Rychlosti se řadí trhavě. | 6F35 |
| Někdy se objeví selhání elektronické řídicí jednotky. | 6F35 |
| Silentbloky převodovky se opotřebují poměrně rychle. | 6F55; 6R80 (6HP26) |
| Mechatronická jednotka se často vypálí, zejména v horkém počasí. | 6R80 (6HP26) |
| Plastová vana se zdeformuje a objeví se únik oleje. | 6R80 (6HP26) |
| Poškodí se vnitřní kabelový svazek převodovky. | 6R80 (6HP26) |







Komentovat