
Pro stažení aplikace:
Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty
Jaké jsou příznaky pro potřebu výměny?
Jakékoliv poškození této součástky má přímý vliv na provoz jednotek, které pohání: alternátor, kompresor klimatizace, hydraulické čerpadlo posilovače řízení, a ventilátor chlazení. Řidič si například může všimnout, že autobaterie se bude nabíjet pomaleji. V tomto případě se na palubní desce objeví nebo bude blikat indikátor autobaterie. Pokud má vaše auto hydraulický posilovač řízení, kvůli poškozenému klínovému drážkovanému řemenu bude třeba použít mnohem více síly na točení volantem. Uslyšíte specifické skřípání zpod kapoty při startování motoru a při jízdě na vysokých otáčkách. Při vizuální kontrole můžete vidět praskliny, odřeniny, oloupaná žebra, a stopy oleje na součástce.
Může poškozený klínový drážkovaný řemen způsobit zvýšenou spotřebu paliva?
Ne. Opotřebení této součástky nemá vliv na spotřebu paliva. Příliš silně utažený řemen způsobuje zvýšenou laterální mechanickou zátěž na alternátor a klikovou hřídel. Potřebují více energie na rotaci a způsobují pouze mírné zvýšení spotřeby paliva. Tento rozdíl si však ani nevšimnete bez použití speciálního a přesného měřícího nástroje.
Proč klínový drážkovaný řemen píská, když je chladno?
Pískání při startování motoru, zejména, když je venku chladno, je obvykle způsobeno zvýšenou viskozitou maziva, které se používá v ložiskách alternátoru nebo v kladkách a válečcích jiných pomocných jednotek. Pokud je mazivo ztvrdlé, otáčení kladky si bude vyžadovat více síly než obvykle. Způsobí se tím sklouznutí řemene a vznikne specifický zvuk pískání. Po určitém čase, kdy se rozehřejí všechny jednotky auta, tento zvuk zmizí. Další příčinou pískání řemene hned po nastartování motoru je vlhkost, která se kondenzuje mezi řemenem a kladkami, a vypaří se hned po zahřátí motoru.
Je možné pokračovat v používání klínového drážkovaného řemene po detekci příznaků selhání?
Poškozený řemen se musí ihned vyměnit. Jinak by mohl prasknout během jízdy, což způsobí problémy s řízením, selhání elektrického vybavení, a vybití autobaterie, kvůli čemuž nebude možné nastartovat motor. Přetržený klínový drážkovaný řemen je nebezpečný pro ventilové rozvody: může se omotat kolem kladky klikové hřídele nebo jiných kladek tohoto systému. Může to vést k protržení ozubeného řemene, poškození ventilů motoru a prasknutí ozubených koleček vačkové hřídele.
Mohu svépomocí vyměnit klínový drážkovaný řemen?
Výměna klínového drážkovaného řemene je poměrně náročný proces. Pokud však budete postupovat podle návodu z AUTODOC CLUB, tento úkol zvládnete i sami. Nezapomeňte, že spolu s novým řemenem se doporučuje instalovat nové válečky. Vyfoťte si nebo si nakreslete schéma vedení řemenu před zahájením práce. Důležité je nastavit správné napnutí řemene po dokončení práce. K tomu bude nutné použít speciální nástroje.
Co způsobuje poškození klínového drážkovaného řemene?
Obvykle se řemen přetrhne vlivem přílišného nebo nerovnoměrného opotřebení nebo když nejsou vyrovnané kladky, případně když se zablokují ložiska alternátoru a jiné pomocné jednotky. Tento problém se objeví, když se součástky instalují nesprávně, například horní stranou dolů, nebo při zanedbání schématu vedení řemenu podle výrobce. Při ignorování doporučení od výrobce vyměnit kladky spolu s řemenem vzniká další nebezpečí: opotřebovaná kladka má zářezy na svém povrchu, které mohou poškodit nový řemen. Rovněž je důležité udržet součástku správně napnutou.
K čemu je připojen klínový drážkovaný řemen?
Podle konstrukce vozidla a stupně výbavy se tato součástka může připojit k různému počtu jednotek. Řemen se obvykle připojuje ke kladkám alternátoru, kompresoru klimatizace, hydraulickému čerpadlu posilovače řízení. V systému jsou navíc napínací a vodicí kladky. Podrobné schéma vedení řemenu najdete v návodu k použití vašeho auta.