Jak si vybrat autobaterii

Jak si vybrat autobaterii

Pokud chcete mít jistotu, že motor vašeho auta nastartujete bez ohledu na počasí, autobaterii auta bude nutné udržet v co nejlepším stavu. Její průměrná životnost je asi 5-7 let. Tuto součástku se doporučuje vyměnit na konci tohoto období. Přečtěte si více o druzích autobaterií a jaké typy jsou nejžádanější a dnes i nejúčinnější. Rovněž vám řekneme o věcech, které byste měli zohlednit při výběru autobaterie.

 Druhy autobaterií 

Mokrá (Wet Cell Battery)

Jejich elektrody se skládají z desek pokrytých houbovým olovem nebo oxidem olovičitým. Roztok kyseliny sírové se používá jako elektrolyt. Tyto autobaterie jsou nejběžnější, jsou levné a oproti jiným druhům jsou také méně citlivé na přebití a variace napětí v elektrickém systému auta. Pro tyto autobaterie je ovšem velmi nebezpečné právě silné vybití, které způsobuje zasíření desek. Pravidelné slabé nabití, které se děje během krátkých jízd během zimy, se také nedoporučuje. Při nízkých teplotách elektrolyt zamrzne. Kromě toho se také vypařuje. Proto, pokud na vaší autobaterii není označení, že je bezúdržbová, nutné bude kontrolovat hustotu elektrolytu a občas ho rozředit destilovanou vodou.

Mokrá (Wet Cell Battery)

EFB (Enhanced Flooded Battery)

Liší se od běžné olovo-kyselinové autobaterie konfigurací desek – speciální síťovinový materiál se aplikuje na pozitivní strany. Slouží jako ochrana před dezintegrací olověné houby a zasířením desek, čímž se prodlužuje životnost. Tyto autobaterie mají lepší výkon, nabíjejí se rychleji a dokáží obnovit až 100% své původní kapacity po silném vybití. Také mají vyšší intenzitu elektrického proudu při startování. Jsou o něco dražší oproti běžným olovo-kyselinovým autobateriím, ale jsou účinnější a slouží déle. Udrží si dobrou funkčnost i při teplotě do -50 °С. Tyto zdroje energie jsou ovšem nekompatibilní s vozidly s rekuperačním brzdovým systémem.

EFB (Enhanced Flooded Battery)

AGM (Absorbent Glass Mat)

Jejich klíčovým rozdílem oproti standardním autobateriím je jejich sklolaminátová vrstva, která absorbuje tekutý elektrolyt. Tyto autobaterie se nabíjejí 2-3 krát rychleji než běžné autobaterie. Navzdory stejným rozměrům, jaké mají i jiné autobaterie, je jejich kapacita mnohem vyšší. Kromě toho jsou odolnější vůči vibracím. Nevýhodou je vyšší cena. Přebíjení a skladování v plně nabitém stavu je nebezpečné pro tento druh autobaterií.

AGM (Absorbent Glass Mat)

GEL

Stejně jako i autobaterie uvedeny výše, i tyto autobaterie patří mezi olověně-kyselinové, avšak jejich elektrolyt je imobilní v podobě gelu vlivem působení oxidu křemičitého. Takto se prodlužuje životnost autobaterie, a někdy dosáhne až 10 let. Tyto autobaterie jsou odolné vůči silnému vybití: vydrží až 400 cyklů, zatímco běžné autobaterie s mokrými buňkami vydrží pouze 20 až 30 cyklů. Navíc je jejich intenzita elektrického proudu při startování 2-2,5 krát vyšší než je obvyklé. Díky tomu se motor nastartuje bez jakýchkoliv problémů i v té nejtužší zimě. Tyto autobaterie se rychle nabíjejí, což pomáhá předejít problémům způsobeným častými krátkými jízdami. Mají extrémně nízkou míru samovybíjení, ale jsou drahé. Při jejich používání je velmi důležité monitorovat stav elektrického vybavení, zejména regulátoru napětí alternátoru. Dokonce i malé přebití způsobuje nevratné změny v obsahu elektrolytu a jeho znehodnocení v tomto druhu autobaterie.

Gelova bateria
Důležitá poznámka: před nákupem autobaterie typu, který se liší od standardního typu pro vaše auto, si přečtěte návod k používání auta a ujistěte se, že to povoluje výrobce. Používání nevhodné autobaterie je velmi nebezpečné!

 4 parametry, které je třeba zohlednit při výběru autobaterie 

Kapacita

Měří se v ampér-hodinách. Tento parametr ukazuje hodnotu proudu, kterou je autobaterie schopna dodat při 20-hodinovém vybití při napětí 10.8V. Například, autobaterie s hodnotou 72 A∙h má dostatečnou kapacitu na dodání proudu v hodnotě 3.6A po dobu 20 hodin. Čím je auto výkonnější, tím potřebuje autobaterii s vyšší kapacitou.

Startovací proud (CCA)

Tato hodnota se měří v ampérech. Ukazuje maximální hodnotu proudu v autobaterii, kterou je možné dodat v prvních sekundách pro nastartování motoru při teplotě -18 °C. Tato hodnota definuje, zda má baterie dostatek energie k nastartování motoru v zimě. Tento parametr je pro běžné osobní vozy více než 255 A pro benzinové motory, a více než 300 A pro dieselové motory.

Rozměry

Měly by korespondovat s velikostí standardního vybavení. Jinak byste mohli mít problémy při instalaci autobaterie. Například, autobaterie vyrobené pro americká auta mají svorky na stranách, na rozdíl od evropských aut, kde jsou svorky na vrchní straně. Navíc mají vnitřní závit.

Polarita

Může být normální nebo obrácená. V prvním případě je kladný pól nalevo a druhý je napravo. Normální polarita je obvykle označena jako 1 nebo L, a obrácená jako 0 nebo R. Polarita nových autobaterií by měla být stejná jako polarita staré autobaterie, protože jinak by kabely na zapojení nemuseli být dostatečně dlouhé.

Důležitá poznámka: vybírejte si produkty od známých výrobců, jakými jsou například Bosch, Varta, Vemo, Exide, Ipsa, Energizer, Herth+Buss Elparts, Magneti Marelli. Jejich produkty jsou bez pochyb nejkvalitnější, a při správné údržbě vám budou sloužit dlouhá léta.

Závěr

Stabilní práce elektrického vybavení a schopnost nastartovat motor přímo závisí na stavu autobaterie. Právě proto je velmi důležité vybrat si produkty, které jsou v souladu se specifikacemi vašeho auta. Informace o parametrech autobaterie instalované jako standardní vybavení najdete v návodu na používání auta. Chtěli bychom vám poradit, abyste neměnili parametry zvoleného vybavení: může to být nebezpečné. Nakupujte v online obchodě AUTODOC: u nás najdete pouze spolehlivé produkty.

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty