Jak zkontrolovat systém zapalování

Jak zkontrolovat systém zapalování

Systém zapalování je zodpovědný za startování motoru. Jeho hlavními komponenty jsou autobaterie, spínač zapalování, elektronická řídící jednotka, cívky zapalování, vysokonapěťové vodiče, a svíčky zapalování nebo žhavení. Pokud se chcete vyhnout selhání motoru nebo problémům se startováním, doporučujeme pravidelně kontrolovat stav těchto prvků. V tomto článku vám vyjmenujeme nejčastější příčiny selhání a vysvětlíme vám proces řešení těchto problémů.

6 znaků selhání systému zapalování

  1. Motor nechce nastartovat. Často se to stane v zimě, kdy olej zhoustne vlivem chladu a autobaterie rychleji ztrácí své nabití. Po několika neúspěšných pokusech o nastartování motoru se mohou svíčky zapalování zaplavit palivem. Pokud se toto stane, bude třeba je vyměnit.
  2. Náročný volnoběh. Může být způsoben poškozením vysokonapěťových vodičů nebo zkratem ve vinutí cívek zapalování. Používáním opotřebované autobaterie se zkracuje životnost těchto komponentů.
  3. Pohonná jednotka pracuje nestabilně při akceleraci. Příčinou je často voda, která se dostala do cívek zapalování, svíček zapalování nebo vysokonapěťových vodičů. Stane se to například pokud jste motor myli tlakovým vodním čističem.
  4. Bouchání ze sacího potrubí nebo z tlumiče výfuku. Stává se to kvůli nesprávně nastavenému zapalování po neodborné opravě. Kromě toho mohou být zvláštní zvuky způsobené i používáním svíček zapalování s nesprávným tepelným rozsahem.
  5. Zvýšená spotřeba paliva. Obvykle je způsobena nesprávně připojenými vysokonapěťovými vodiči nebo poškozenou izolací, kvůli čemuž se poškodí. Vede to ke nestabilní dodávce elektrického proudu.
  6. Selhání elektrického vybavení. Může se to stát, pokud se poškodí spínač zapalování vlivem vypálených elektrických kontaktů. Tato jednotka se může často poškodit nedbalým používáním nebo po pokusu o krádež.

 Jak diagnostikovat prvky systému zapalování

  • Svíčky zapalování. Kontrola se provádí vizuálně nebo pomocí multimetru. Použijte vhodný klíč na svíčky zapalování na odšroubování komponentu a podívejte se, jak vypadá. Vnější izolace nesmí mít žádné poškození, a na elektrodě by neměly být žádné usazeniny. Mezera mezi boční a centrální elektrodou musí být v rámci specifikovaných hodnot. Zapojte jednu sondu multimetru do závitové zástrčky a druhou do elektrody. Pokud zařízení ukazuje odpor více než 6 kOhm, zapalovací svíčku vyměňte.

Svíčky zapalování.
  • Cívky. Ujistěte se, že jejich konektory jsou pevné. Praskliny a stopy sazí na cívkách indikují potřebu jejich výměny. Použijte ohmmetr nebo osciloskop na změření odporu. Doporučené hodnoty najdete v návodu k použití auta. Pro primární vinutí je tato hodnota asi 1 Ω, a pro sekundární do 20 kOhm.

Cívky.
  • Uzávěr rozdělovače zapalování. Součástku je třeba kontrolovat pravidelně, zda nemá nějaké praskliny, poškození teplem, nebo slabý kontakt mezi kartáči a povrchem rotoru. Před kontrolou uzávěr opatrně a důkladně vyčistěte.

Uzávěr rozdělovače zapalování.
  • Vysokonapěťové vodiče. Pro ujištění se, že jejich izolace je nepoškozená, zkontrolujte, zda nemají praskliny, ohnutí nebo odření. Pokud uvidíte jiskry v blízkosti komponentu v tmě během chodu motoru, indikuje to problém s izolací. Důkladnější diagnostiku proveďte pomocí multimetru. Odpor nepoškozených vodičů by měl být menší než 10 kOhm.

Vysokonapěťové vodiče.

 Proč je ignorování selhání nebezpečné

Nesprávný provoz systému zapalování vyžaduje okamžitý zásah. Kromě problémů se startováním budete vnímat ztrátu výkonu motoru a zvýšení spotřeby paliva. Motor se začne pravidelně přehřívat, což povede k drahé celkové opravě motoru. Kromě toho bude motor běžet velmi těžce a bude vydávat zvláštní zvuky.

Závěr

Životnost motoru přímo závisí na stavu systému zapalování. Dodržte doporučení diagnostiky od AUTODOC pro včasnou detekci a vyřešení problémů, abyste si mohli užívat bezproblémový chod vašeho auta.

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty