
TDCi jsou přeplňované dieselové motory se systémem vstřikování paliva Common Rail, instalované na autech Ford. Představeny byly v roce 2000. Některé z těchto motorů jsou vyráběny přímo společností Ford Motor Company, a jiné vyrábí Groupe PSA (dnes Stellantis).
Vlastnosti motorů TDCi
Všechny motory TDCi mají 4 válce a 8 nebo 16 ventilů. Podle verze je blok motoru vyroben z hliníku nebo litého železa. Hlava válce může být také vyrobena z hliníku nebo litého železa. Motor má turbodmychadlo – často s variabilní geometrií. Mechanismus časování ventilů využívá řemen. Existují i verze s kombinací řemene a řetězu.
Oblíbené motory TDCi
Název verze | Kód | Objem, L | počet ventilů | Max. výkon, hp | Max. točivý moment, N ∙ m | Začátek výroby | Ford modely vybavené tímto druhem motoru |
Duratorq DLD -414 | F6JA | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2002 | Fusion; Fiesta Mk5. |
Duratorq DLD -415 | UGJC | 1.5 | 8 | 75 | 185 | 2012 | B-Max; Fiesta Mk5. |
DLD -416 | GPDA, GPDC | 1.6 | 16 | 90 | 215 | 2005 | Focus Mk1; C-Max. |
DLD -416 | G8DA; G8DB | 1.6 | 16 | 109 | 240 | 2003 | Focus C-Max; Focus Mk2. |
Duratorq DLD -418 | HCPA | 1.8 | 8 | 90 | 227 | 2002 | Focus C-Max; Transit Connect Mk1. |
DLD -418 | FFDA | 1.8 | 8 | 100 | 240 | 2002 | Focus Mk1. |
DLD -418 | KKDA; KKDB | 1.8 | 8 | 115 | 280 | 2004 | C-Max; Focus Mk1. |
DLD -418 | QYWA | 1.8 | 8 | 125 | 320 | 2006 | Galaxy Mk2; S-MAX Mk1. |
Duratorq DW | QXWA | 2.0 | 16 | 140 | 320 | 2006 | S-MAX Mk1; Galaxy Mk2. |
Duratorq DW | TXDA | 2.0 | 16 | 163 | 340 | 2010 | Kuga Mk1. |
Duratorq DW | Q4BA | 2.2 | 16 | 175 | 400 | 2008 | Mondeo Mk4. |
Duratorq DW | KNWA | 2.2 | 16 | 200 | 420 | 2010 | Galaxy Mk2; C-Max. |
TDCi Duratorq | FMBA | 2.0 | 16 | 130 | 330 | 2002 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | QJBB | 2.2 | 16 | 155 | 360 | 2004 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | JXFA | 2.4 | 16 | 115 | 310 | 2006 | Transit MK6. |
Běžná selhání motorů TDCi
Selhání | Motory |
Vstřikovače paliva se poškodí poměrně brzy. | F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA. |
Vysoké riziko tepelného poškození pístů motoru vlivem přeplnění vstřikovačů palivem. | FFDA; KKDA; KKDB; HCPA. |
Opotřebení sestavy válce a pístu způsobuje zvýšení spotřeby motorového oleje. | F6JA. |
Turbodmychadlo se opotřebuje poměrně rychle. | GPDA; GPDC; F6JA. |
Přední uložení motoru má poměrně krátkou životnost. | F6JA. |
Na EGR ventilu se poměrně rychle začnou hromadit uhlíkové usazeniny. | TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC. |
Dieselový filtr pevných částic se ucpe po poměrně nízkém počtu najetých km. | UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA. |
Prvky palivového systému se poměrně rychle opotřebují. | G8DA; UGJC; G8DB. |
Vačkové hřídele se opotřebují předčasně a jejich rozvodový řetěz se natáhne. | GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. |
Podložky pod vstřikovači paliva se pravidelně vypalují. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Na motoru se rychle tvoří uhlíkové usazeniny. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Hydraulické uložení ztratí po chvíli svou těsnost. | GPDA; GPDC; G8DB; G8DA. |
Tlumící kladka klikové hřídele a snímač polohy klikové hřídele se předčasně poškodí. | HCPA; KKDA; QYWA; FFDA. |
Prvky palivového systému jsou náchylné na tvorbu vzduchových bublin. | QYWA. |
Poškození se může objevit poměrně brzy na hydraulických zdvihadlech, což vede ke klepání. | QXWA; TXDA. |
Vibrace způsobí poškození elektrického vedení a selhání elektronické řídicí jednotky. | QXWA; TXDA. |
Nečistoty v palivu způsobí poškození na hřídeli palivového čerpadla. | JXFA; FMBA. |
Malý konec ojnic se zničí. | FMBA; JXFA; QJBB. |
Komentovat