DI-D motory jsou názvem pro dieselové přeplňované pohonné jednotky vybavené systémem přímého vstřikování paliva. Instalují se na autech značky Mitsubishi. Poprvé se představili na třetí generaci modelu Mitsubishi Pajero SUV v roce 1999. Dnes se tyto motory používají velmi často.
Vlastnosti motorů DI-D
DI-D motory mají řadové, čtyřválcové uspořádání. Blok motoru je z litého železa nebo hliníku. Hlava válců je vždy z hliníku. Podle verze se v mechanismu časování ventilů používá řetěz nebo řemen. Čerpadlo distribučního typu se používalo na vstřikování paliva v motorech vyráběných na začátku 21. století. Později bylo nahrazeno účinnějším a úspornějším systémem Common Rail.
Oblíbené motory DI-D
Kód motoru | Objem motoru, l | Počet ventilů | Max. výkon, hp | Max. točivý moment, N ∙ m | Začátek výroby | Mitsubishi modely vybavené tímto druhem motoru |
4D56 | 2.5 | 8 | 114 | 247 | 2004 | L200 IV; Pajero Sport II |
16 | 136 | 320 | ||||
16 | 178 | 350–400 | ||||
4М41 | 3.2 | 16 | 165 | 351 | 1999 | Pajero II, III, IV; L200 IV |
16 | 175–200 | 382–441 | ||||
4N13 | 1.8 | 16 | 150 | 300 | 2010 | Lancer VIII; ASX |
4N14 | 2.2 | 16 | 150–177 | 360–380 | 2010 | ASX; Outlander II and III; Delica D5 |
4N15 | 2.4 | 16 | 154–181 | 380–430 | 2015 | Pajero Sport II; L200 V |
F9Q | 1.9 | 8 | 80–120 | 180–270 | 2000 | Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A |
8 | 110–130 | 260–300 | 2005 | |||
8 | 130 | 300 | 2008 |
Běžná selhání motorů DI-D
Selhání | Motory |
Těsnění a těsnící prvky motoru často ztrácejí svou těsnost. | 4D56. |
Vstřikovače paliva se často a rychle poškodí, zejména pokud se používá nekvalitní palivo. | 4D56; 4N15; 4N14. |
Kladka klikové hřídele má krátkou životnost. | 4D56. |
Řemen vyvažovacího hřídele se poškodí předčasně. | 4D56. |
Hlava válců často praská i při relativně nízkém počtu ujetých km. | 4D56. |
Písty se poškodí vlivem nadměrně vysoké teploty. | 4М41. |
Vysokotlaké palivové čerpadlo má poměrně krátkou životnost. | 4М41. |
Kladka klikové hřídele je náchylná na předčasné opotřebení. | 4М41. |
Na EGR ventilu se poměrně rychle hromadí uhlíkové usazeniny. | 4М41; 4N15; 4N14. |
Klapky sacího potrubí se zablokují vlivem tvorby uhlíkových usazenin. | 4N14; 4N15. |
Ložiska klikové hřídele se mohou otočit i při nízkém počtu ujetých km kvůli opotřebení olejového čerpadla a snížení tlaku v systému mazání. | F9Q. |
Nízkotlaké palivové čerpadlo se poměrně často kazí. | F9Q. |
Ucpání ovládacího ventilu tlaku paliva vede k selháním motoru. | F9Q. |
Komentovat