Pro stažení aplikace:
Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty
Kdy je třeba vyměnit můj olejový filtr?
Součástku byste měli vyměnit každých 7,000-10,000 km. Životnost těchto spotřebitelných dílů se může výrazně zkrátit vlivem neustálé zvýšené zátěže kladené na motor, nízké kvality oleje v systému mazání nebo vniknutí chladicí kapaliny vlivem narušené integrity systému. Dalším důvodem pro předčasnou výměnu součástky může být přehřívání motoru, po kterém se musí vyměnit pracovní kapalina v systému mazání a samotný filtr.
Neexistují žádné nepřímé příznaky ucpaného olejového filtru. Součástka má speciální obtokový ventil, který se otevře, když je filtrační prvek ucpaný. Pomáhá to zabránit nedostatku oleje. Kvůli tomu je však nemožné odhadnout průtokovou kapacitu filtru. Z toho důvodu byste měli postupovat podle doporučení výrobce ohledně intervalů výměny, a zohlednit provozní podmínky používání vozidla.
Pozor: nainstalujte nový filtrační prvek, dokud nevyměníte mazivo, protože součástka se rychle kontaminuje vlivem aditiv obsažených v oleji. Z téhož důvodu nepoužívejte starý filtr s novým olejem: nový olej by se velmi rychle zašpinil.
Někdy úniky na krytu filtru indikují, že součástku je třeba vyměnit. Indikátor tlaku oleje může svítit déle než obvykle v autech s horizontálně montovaným filtrem. Může to být výsledek poškozeného ventilu, který brání zpětnému toku.
Co se stane, když nikdy nevyměním olejový filtr?
Design olejového filtru má speciální obtokový ventil, který brání nedostatečnému proudění oleje v motoru. Otevírá se, když startujete studený motor, v případě vysoké viskozity oleje, extrémně vysokého tlaku v systému mazání nebo při ucpání filtračního prvku a výrazném snížení průtokové kapacity. Pokud jste olejový filtr dlouho neměnily, do motoru bude neustále dodáván nečistý olej. Bude to vést ke zvýšené tvorbě uhlíku a kalu na částech motoru, olejové kanálky se ucpou, a uvidíte rychlé opotřebení na sestavě pístu a válce.
Jaké jsou kroky v rámci výměny olejového filtru?
Nejdříve je třeba zvednout auto nebo ho umístit nad servisní jámu. Znehybněte ho pomocí ruční brzdy. Motor by měl být mírně zahřátý. Potom odšroubujte výpustný uzávěr olejové vany a vypusťte starý olej do připravené nádoby. Pozor: olej je horký! Poté, podle toho, zda je váš filtr kazetového typu nebo ne, odšroubujte kryt filtru nebo odstraňte filtrační prvek z krytu. Karoserii překryjte látkou, abyste ji udrželi čistou. Namažte těsnění nového filtru motorovým olejem. Před instalací by i samotný filtr měl být naplněn mazivem. Pomáhá to předejít vzniku nedostatku oleje v motoru v prvních sekundách po nastartování. Nová součástka musí být zašroubována pomocí momentového klíče. Součástku neutahujte příliš silně, protože poškozený O-kroužek způsobí únik přes montážní pozici těsnění.
Následně vyčistěte olejovou vanu a zašroubujte závitovou zástrčku s novým O-kroužkem na ní. Potom dolijte nový olej do potřebné hladiny, nastartujte motor, nechte jej chvíli běžet, zkontrolujte hladinu oleje pomocí měrky hladiny oleje a podle potřeby olej ještě doplňte.
Může výměna olejového filtru vylepšit výkon motoru?
Ne, nemůže. Olej je dodáván do motoru bez ohledu na stav filtračního prvku díky obtokovému ventilu. Pokud se tento ventil zablokuje, a naruší se průtoková kapacita filtru, množství oleje, které bude proudit do motoru, bude menší, než je třeba. Kvůli tomu se rozsvítí indikátor tlaku oleje, který vám oznámí, že v systému je nízký tlak oleje. V tomto případě je problém třeba eliminovat před tím, než zaznamenáte ztrátu výkonu motoru.
Liší se jednotlivé komponenty?
Ano, komponenty se mohou lišit velikostí, stupněm schopnosti filtrace, průtokovou kapacitou, materiálem filtračního prvku a krytu, počtem ventilů, a tlakem požadovaným k otevření těchto ventilů. Existují závitové a kazetové druhy olejových filtrů. Kazetové jsou méně škodlivé k životnímu prostředí, protože možnost vyměnit pouze filtrační prvek řeší problém s likvidací kovových dílů. Ujistěte se, že součástky, které si vybíráte, jsou plně v souladu s designem vozu a jeho provozními vlastnostmi. Důvodem nejsou jen problémy při instalaci. Například, pokud si koupíte produkt pro sportovní auto s obtokovým ventilem, který se otevře při nízkém tlaku, olej většinu času nebude filtrován.