
Pro stažení aplikace:
Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty
Jaké jsou příznaky poškozeného termostatu?
Pokud se termostat poškodí, motoru může trvat velmi dlouho, než dosáhne pracovní teplotu, nebo se může velmi rychle přehřát. Při akceleraci může teplota motoru náhle klesnout a rychle se zvýšit ihned po zastavení vozidla. Interiérový ohřívač může pracovat mnohem méně účinně. Teplota spodní trubky chladiče je dalším indikátorem poškozeného termostatu: pokud se ohřeje hned po nastartování motoru, znamená to, že ventil součástky je zablokován v otevřené poloze. Když trubka zůstane studená i po dosažení pracovní teploty motoru, indikuje to zablokování ventilu v zavřené poloze.
Někdy může poškozený termostat způsobit rozsvícení indikátoru "Kontrola motoru" na palubní desce. Skenování v rámci diagnostiky odhalí příslušný chybový kód. Nestává se to vždy, a proto je vždy třeba zohlednit příznaky uvedené výše.
Stává se, že motor nechce vůbec nastartovat, pokud je tato jednotka poškozena. Například to platí pro auta MINI, která mají termostaty se zabudovanými snímači teploty chladicí kapaliny. Pokud tento snímač selže, motor nastartuje a hned se zastaví. Někdy elektronická řídicí jednotka blokuje nastartování motoru.
Jak opravíte zablokovaný termostat?
Pokud během diagnostického skenování naleznete chybový kód indikující zablokování termostatu, součástku vyměňte. Je to jediný způsob, jak tento problém opravit.
Můžete jezdit s autem s poškozeným termostatem?
Ne, nemůžete. Termostat musí fungovat správně, protože od něj přímo závisí správná funkčnost systému chlazení. Pokud je ventil zablokován v otevřené poloze, chladící kapalina bude cirkulovat přes velký okruh a výrazně se tak prodlouží čas rozehřátí motoru. Zvýší se tím i míra opotřebení motoru a zátěž na systém mazání. Pokud je ventil termostatu zablokován v zavřené poloze, chladící kapalina nebude proudit do chladiče a nebude se chladit, což způsobí přehřátí motoru.
Jaký problém může nastat v motoru, pokud se termostat instaluje vrchní stranou dolů?
Součástka musí být instalována přesně v takové poloze, jakou specifikuje výrobce vozidla. Pokud se součástka nainstaluje naopak ventil bude pracovat nesprávně, což způsobí var chladicí kapaliny, která bude cirkulovat jen v malém okruhu. Může to vést k přehřátí motoru.
Proč se moje auto přehřívá, ačkoli mám nový termostat?
Je možné, že nová součástka nebyla před instalací otestována, a že jste dostali poškozenou součástku. Stejný problém se může objevit vlivem nesprávné instalace součástky. Pokud jste si jistý, že součástka je v dobrém stavu, a je správně nainstalována, znamená to, že příčina přehřívání je někde jinde. Například může být ucpaný chladič, v systému mohou být vzduchové bubliny nebo kriticky nízká hladina chladicí kapaliny. Někdy se přehřívání objeví i při správně fungujícím systému chlazení. Stane se to například pokud je přetržené těsnění hlavy válce, kdy sem proudí výfukové plyny, nebo jsou tu problémy se vstřikováním paliva, tvorbou směsi paliva a vzduchu, nebo při problémech se zapalováním.
Je třeba vypustit chladicí kapalinu při výměně termostatu?
Ano, ve většině případů je před instalací nové součástky potřebné vypustit chladicí kapalinu. Pokud jste chladicí kapalinu měnili nedávno, a chcete ji znovu použít, připravte si čistou nádobu. Někteří majitelé aut zvládnou vypustit chladicí kapalinu částečně přes hadičku termostatu. V tomto případě je zde riziko vylití kapaliny v motorovém prostoru a poškození elektrických součástek. Proto je lepší a bezpečnější pracovat při zcela vypuštěném systému chlazení.