
INVECS I-III je chytrý systém ovládání převodovky vytvořený společností Mitsubishi Motors, sloužící pro klasické automatické převodovky a kontinuální variabilní převodovky. Systém se přizpůsobí stylu jízdy řidiče a má k dispozici také bezespojkové manuální řazení. Tato technologie se poprvé představila v roce 1992, a model Mitsubishi Galant bylo první auto s tímto systémem. Třetí generace převodovek INVECS se dnes instaluje na aktuálně prodávaných modelech.
Jak funguje INVECS I-III
První generace systému INVECS byla komplexním systémem, který se přizpůsoboval funkčnosti převodovky, systému pohonu, řízení a zavěšení kol. Pracoval spolu s běžnou automatickou převodovkou vybavenou hydraulickým konvertorem točivého momentu a souborem planetových převodovek.
Ve své druhé generaci se systém INVECS znovu spároval s běžnou automatickou převodovkou, ale s výrazně rozšířenými funkcemi, jako například se schopností přizpůsobit se individuálnímu stylu jízdy, a s manuálním režimem se sekvenčním řazením rychlostí.
Třetí generace tohoto systému je určena pro práci s plynulou převodovkou, což umožňuje extrémně hladkou změnu převodového poměru a účinné využívání výkonu motoru. Sportovní režim pro manuální řazení má 6 simulovaných rychlostí.
Řadicí páka se používá k ovládání převodovky INVECS I-III v manuálním režimu, a některá auta mají i páčkové řazení.
Oblíbené převodovky INVECS I-III
| INVECS generace | debut | Kód převodovky | Typ převodovky | Počet rychlostí | Max objem motoru, L | pohon | Aplikování na modelech |
| I | 1992 | F4A33 | Automatická s konvertorem točivého momentu | 4 | 3.0 | přední pohon | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante |
| W4A32 | Automatická s konvertorem točivého momentu | 4 | 3.0 | Pohon všech kol | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante | ||
| II | 1994 | F4A42 | Automatická s konvertorem točivého momentu | 4 | 2.8 | přední pohon | Mitsubishi Carisma; Mitsubishi Galant; Mitsubishi Space Star; Mitsubishi Lancer |
| F5A5 | Automatická s konvertorem točivého momentu | 5 | 3.8 | Přední pohon, Pohon všech kol | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Eclipse | ||
| III | 2000 | W1CJA (JF011E) | CVT | – | 2.5 | Pohon všech kol | Mitsubishi ASX; Mitsubishi Lancer; Mitsubishi Outlander |
Běžná selhání převodovek INVECS I-III
| Selhání | Převodovky |
| Vložky a těsnění se poškodí vlivem opotřebení prvků konvertoru točivého momentu, což způsobí objevení úniků. | F4A33; W4A32 |
| Třecí desky se spálí vlivem přehřívání, což způsobí problémy při řazení rychlostí. | F4A33; W4A32 |
| Zašpiní se kontakty solenoidu. | F4A33; F4A42; W4A32 |
| Sníží se hladina maziva, což způsobí poškození čerpadla převodovky. | F4A42 |
| Průtokový ovládací ventil čerpadla převodovky se poškodí. | W1CJA (JF011E) |
| Ložisko vstupní a výstupní hřídele se opotřebuje. | W1CJA (JF011E) |







Komentovat