Sportronic je výraz s více významy. Odkazuje na převodovky vozidel značek Alfa Romeo a Mitsubishi. V autech Alfa Romeo je Sportronic automatická převodovka s režimem manuálního řazení a používá se od konce 90. let 20. století. Kombinuje výhody manuální a automatické převodovky a je typická úsporou paliva a výbornou dynamikou, zaručuje pohodlnou jízdu, umožňuje řidiči provádět komplexní manévry a zlepšuje terénní vlastnosti auta v náročných podmínkách. Kromě toho je tato převodovka schopna přizpůsobit se vašemu stylu jízdy.
Pro auta Mitsubishi znamená Sportronic manuální režim řazení v kontinuálně variabilních převodovkách s plynulým převodem, díky čemuž může mít řidič manuální kontrolu nad převodovkou, aby lépe využil točivý moment motoru s maximální účinností.
Princip funkčnosti převodovky Sportronic
Převodovka Alfa Romeo Sportronic je založena na klasické automatické převodovce s hydraulickým konvertorem točivého momentu a souborem planetových převodovek. Manuální řazení se provádí nepřímo přes elektronickou řídící jednotku se speciálním firmwarem. Informace o zařazené rychlosti řidičem se přenášejí jako elektrický signál z různých senzorů do řídící jednotky, a následně elektronická řídící jednotka pošle signál do aktivačních prvků, které zapojí potřebný převodový stupeň. Pro výběr rychlosti v manuálním režimu musí řidič používat řadicí páku.
Na autech Mitsubishi se manuální řazení může provádět řadicí pákou nebo páčkovým řazením.
Oblíbené převodovky Sportronic
Kód převodovky | Výrobce | Počet rychlostí | Typ převodovky | Max točivý moment, N ∙ m | Max objem motoru, l | Typ pohonu | Začátek výroby | Modely aut vybavené tímto typem převodovky |
4HP20 | ZF | 4 | Automatická, s konvertorem točivého momentu | 330 | 3.5 | přední pohon | 1995 | Alfa Romeo 166 |
AW55-50SN | Aisin | 5 | Automatická, s konvertorem točivého momentu | 330 | 3.5 | přední pohon | 2000 | Alfa Romeo 166 |
F1CJA/W1CJA (JF011 E) | Jatco | – | Kontinuálně variabilní převodovka | 250 | 2.5 | Přední pohon, 4WD | 2005 | Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW |
Běžná selhání převodovek Sportronic
Selhání | Převodovky |
Kanálky těla ventilu se ucpou vlivem opotřebení třecích desek sestavy spojky. | AW55-50SN |
Mechanické sestavy se opotřebují rychle vlivem nedostatku oleje. | AW55-50SN |
Tělo hydraulického ventilu a vložky planetových převodovek se časem opotřebují. | AW55-50SN |
Vlivem opotřebení třecí desky konvertoru točivého momentu začne hřídel vibrovat a objeví se úniky. | ZF 4HP20 |
Díly čerpadla převodovky, například vložka, ložiska statoru a hnací kolečko, se poškodí. | ZF 4HP20 |
Solenoidy a snímač polohy zařazené rychlosti selžou. | ZF 4HP20 |
Ložiska vstupního a výstupního ventilu se opotřebují předčasně. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Klínový řemen kontinuálně variabilní převodovky se natáhne. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Průtokový řídicí ventil čerpadla převodovky se ucpe vlivem nedodržení intervalů výměny kapaliny, což je spojeno s trháním. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Krokový motor se často kazí. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Komentovat