Sportronic převodovka: typické vlastnosti a technické charakteristiky

Sportronic převodovka: typické vlastnosti a technické charakteristiky

Sportronic je výraz s více významy. Odkazuje na převodovky vozidel značek Alfa Romeo a Mitsubishi. V autech Alfa Romeo je Sportronic automatická převodovka s režimem manuálního řazení a používá se od konce 90. let 20. století. Kombinuje výhody manuální a automatické převodovky a je typická úsporou paliva a výbornou dynamikou, zaručuje pohodlnou jízdu, umožňuje řidiči provádět komplexní manévry a zlepšuje terénní vlastnosti auta v náročných podmínkách. Kromě toho je tato převodovka schopna přizpůsobit se vašemu stylu jízdy.

Pro auta Mitsubishi znamená Sportronic manuální režim řazení v kontinuálně variabilních převodovkách s plynulým převodem, díky čemuž může mít řidič manuální kontrolu nad převodovkou, aby lépe využil točivý moment motoru s maximální účinností.

Princip funkčnosti převodovky Sportronic

Převodovka Alfa Romeo Sportronic je založena na klasické automatické převodovce s hydraulickým konvertorem točivého momentu a souborem planetových převodovek. Manuální řazení se provádí nepřímo přes elektronickou řídící jednotku se speciálním firmwarem. Informace o zařazené rychlosti řidičem se přenášejí jako elektrický signál z různých senzorů do řídící jednotky, a následně elektronická řídící jednotka pošle signál do aktivačních prvků, které zapojí potřebný převodový stupeň. Pro výběr rychlosti v manuálním režimu musí řidič používat řadicí páku.  

Na autech Mitsubishi se manuální řazení může provádět řadicí pákou nebo páčkovým řazením.

Oblíbené převodovky Sportronic

Kód převodovky Výrobce Počet rychlostí Typ převodovky Max točivý moment, N m Max objem motoru, l Typ pohonu Začátek výroby Modely aut vybavené tímto typem převodovky
4HP20 ZF 4 Automatická, s konvertorem točivého momentu 330 3.5 přední pohon 1995 Alfa Romeo 166 
AW55-50SN Aisin 5 Automatická, s konvertorem točivého momentu 330 3.5 přední pohon 2000 Alfa Romeo 166 
F1CJA/W1CJA (JF011 E) Jatco Kontinuálně variabilní převodovka 250 2.5 Přední pohon, 4WD 2005 Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW

Běžná selhání převodovek Sportronic

SelháníPřevodovky
Kanálky těla ventilu se ucpou vlivem opotřebení třecích desek sestavy spojky.AW55-50SN
Mechanické sestavy se opotřebují rychle vlivem nedostatku oleje.AW55-50SN
Tělo hydraulického ventilu a vložky planetových převodovek se časem opotřebují.AW55-50SN 
Vlivem opotřebení třecí desky konvertoru točivého momentu začne hřídel vibrovat a objeví se úniky.ZF 4HP20 
Díly čerpadla převodovky, například vložka, ložiska statoru a hnací kolečko, se poškodí.ZF 4HP20 
Solenoidy a snímač polohy zařazené rychlosti selžou.ZF 4HP20 
Ložiska vstupního a výstupního ventilu se opotřebují předčasně.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Klínový řemen kontinuálně variabilní převodovky se natáhne.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Průtokový řídicí ventil čerpadla převodovky se ucpe vlivem nedodržení intervalů výměny kapaliny, což je spojeno s trháním.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Krokový motor se často kazí.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty